Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Korsbånd og meniske skade.

Redigeret 10 januar, 2009, 09:18 i Fod- og knæskader
jeg har netop fået svar på min mr-scanning af mit knæ.
og jeg har revet dele af mit korsbånd over og så har jeg også skadet menisken.
jeg laver gymnastik, og skaden skete for 2 måneder siden da jeg landede forkert i et spring.
så det jeg vil høre er om der er nogle der har en smule forstand på det, jeg går allerede til fysioterapeut. men er der nogle der har oplevet nogenlunde det samme, hvor længe går der før jeg igen kan være med på samme plan som jeg kunne før skaden? og kan jeg nogensinde lave spring gymnastik igen?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej siljesegel1. Det lyder træls med din skade. umiddelbart lyder det som om du godt kan komme til at lave gymnastik igen, men uanset om du sksla opereres elelr ej ligger der hårdt arbejde forude. Men det lyder som om du er begyndt hos en fysioterapeut. Det er godt. Jeg vil formode, at det vil være en god ide, at du bliver opereret, når du nu er ret fysisk aktiv. (Sådan lyder det). Ved en operation får du et "nyt" korsbånd til at sikre stabiliteten i knæet. Den bedrede stabilitet vil være med til at forhindre yderligere skader i knæet. Jeg vil antage at det for dig vil tage mellem 6 og 12 mdr. efter en operation inden du er på fuld trænings evne igen.
    Sidste år i uge 7 på skiferien ødelagde jeg også en del af korsbåndet og lidt af min indvendige menisk, så meget at jeg valgte operation, idet jeg vil på ski igen. Jeg blev opereret på Ciconia i Højbjerg og har efterfølgende genoptrænet mig v.h.a. en DVD fra physio2REAHB. På deres hjemmeside www.physio2rehab.dk kan man nu købe en dvd til brug i genoptræningen efter korsbåndsrekonstruktion. Man bliver taget i hånden fra dag 1 efter operationen og de næste tre fire måneder med vejledning og øvelser med stigende belastning hver tredje uge. Jeg har selv brugt programmet i sommer og efteråret og er kommet rigtig godt efter det. Skal igen på skiferien i uge 7 2009. Det er hårdt, men det virker. Held og lykke.
    Spirillen1
Log in eller Registrér for at kommentere.