Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er det for højt eller for lavt ??

Redigeret 1 december, 2008, 08:05 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Sidder her og er lidt forvirret.
Mit T4 er 144, dvs lidt i overkanten
T3 er midt i normalområdet - 1,92
med det er så THS der forvirre mig. Det er helt nede på 0,013. Lægen har ikke reageret på det, siger at prøverne er normale.

Er der evt. nogle der ved, om det lave THS bl.a. kan gi træthed og hjertebanke samt at alt er uoverskuelig især hvis flere taler i munden på hinanden eller der er meget støj.
karin

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Karin.
    Fik i april konstateret for højt stofskifte. Inden da havde jeg løbet dørene ind hos egen læge, men han ville ikke høre tale om at der var noget med stofskiftet, for tallene lå inden for normalområdet!
    I frustrationen tog jeg kontakt til et privat hospital med en endokrinolog. Efter 5 min. hos ham, var han ikke i tvivl om at jeg havde for højt stofskifte, klinisk set, men der skulle jo prøver til! Det viste sig at min T-4 lå lige over normalområdet og min TSH lå lige under, Men som han sagde: det er nok til at din krop reagerer negativt, nogle reagerer mere end andre! Jeg kom derfor i behandling med Thycapzol, nu er det så desværre blevet for lavt, men det er vi ved at arbejde på.
    De ting du nævner til sidst, oplevede jeg på samme måde og mere til.
    Mit råd til dig, opsøg en der har forstand på det, lægerne kan altså ikke rigtig følge med på det område.
    Håber ihvertfald det bedste for dig, for det her er ikke spor sjovt og slet ikke når der ikke bliver lyttet.
    Go' bedring fra Birgit
  • Indstillinger
    Hej Karin

    Jeg er i samme situation som du - lægerne siger at mit stofskifte er velbehandlet, men jeg føler mig slet ikke på toppen. Så vidt jeg har forstået (bl.a. ved at læse på Sonjas stoffskifteforum) så skal TSH være nederst i referenceintervallet mellem 0,3-1,0 og T3 og T4 øverst i referenceintervallet. Stofskiftemedicinen vi får er ren T4 og kroppen skal så selv omdanne denne T4 til T3. Mange har problemer med at få nok T4 omdannet, så ofte er T3 for lav. Jeg kæmper i øjeblikket med en T3 på 1,43 og synes jeg har det virkelig skidt når T3 er så lav (træt, utilpas, depressionssymptomer). Jeg ved simpelthen ikke hvordan man skal få T3 og T4 længere op, uden at TSH kommer for meget i bund. Mange læger siger at man er overdoseret når TSH nærmer sig 0 men mange patienter er velbehandlet med et nærmest ulæseligt TSH. Ja jeg skal ikke kunne sige om det lave TSH er årsag til dine symptomer, men synes ikke at du skal tro på en læge der siger at bare tallene er normale, så skal du også føle dig normal. Både min egen læge og min endokrinolog på Århus Sygehus holder sig MEGET til disse normalværdier, men jeg må stole på min egen fornemmelse i kroppen. Husk endelig også at få kopier af alle blodprøvesvar, så du evt. vil kunne følge en udvikling, og markere hvornår du har haft det godt og på hvilken dosis..
    For at få T3 op er der nogen der har gode erfaringer med at supplere den sædvanlige behandling med kunstigt T3 - liothyronin. Det har jeg forsøgt - uden held desværre, synes jeg bliver virkelig underlig tilpas af det. MÅske det kunne hjælpe dig? (Men synes nu ikke at din T3 er SÅ lav)
    Det blev en længere smøre - ønsker dig det bedste.
    Fra en i samme båd - med lavt stofskifte -. som SLET ikke føler sig på toppen*!
    Mvh Gitte
    Ønsker dig det bedste
  • Indstillinger
    Hej, Karin.
    Der er ingen tvivl i mit sind om, at dit stofskifte er for højt. Jeg har haft Myxødem i 5 år og har været længe undervejs med at finde den rette dosis og kender det, du beskriver som jeg har haft det, når jeg fik for meget Eltroxin. Min gode endokrinolog på ÅU siger, at de tilstræber en TSH på ca 1,0 og T4 på ca 110-140.
    Med DINE tal ville mit hovede være en rungende bikube, og jeg ville ikke kunne være i lokale med ret mange talende mennesker på een gang. Jeg ville være træt og uoplagt, men alligvel køre i for højt gear osv osv.
    Jeg kan anbefale at du ALTID for en kopi af dine tal og skriver ned, hvordan det passer med dit velbefindende. ;o)
    Pøj med det hele...
  • Indstillinger
    hej

    mit TSH er også 0,013, og det er ikke nok ifølge min læge. det skal jo midst være 0,3. Jeg får Thycapsol 10 mg hver dag, men skal først have taget blodprøver igen d. 19/12. Min hjertebanken og stress symptomer er ellers aftaget siden jeg begyndte at tage medicinen for 6 uger siden, men TSH er kun steget fra 0,009 til 0,013 efter den første måneds behandling.
Log in eller Registrér for at kommentere.