Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

udsættelse af mens v. p.piller

Redigeret 13 juli, 2009, 05:12 i Prævention
Hejsa

Jeg er lige startet på p.piller for 1. gang og skal holde min første pause fra på fredag. men jeg gider da ikke have menstruation i hver 3. weekend. Kan jeg vente med at stoppe p.pillerne til mandag og så køre den videre derfra. Jeg ved godt jeg får et problem med antallet at piller i pakkerne, men jeg kan vel smide den ud jeg tar et par stykker fra og så starte på en ny ugen efter...

Kan man det?
Og er man også beskyttet i den uge man ikke tager piller...?

VH

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen. I en hver medicinpakning ligger en indlægseddel. Det er meningen, at man skal læse den, for der vil du få svar på de fleste af dine spørgsmål.

    Jeg mener at vide, at man tager p-piller i 21 dage, holder 7 dages pause osv. Det er således ikke hver 3., men hver 4. uge man får blødning. Du er kvinde, hvilket betyder menstruation i rigtigt mange år; det bliver du et eller andet sted nødt til at forholde dig til, så at du ikke "gider", kan du ikke bruge til noget. I øvrigt er p-pille blødning ofte ikke så kraftig, så i bund og grund kan det vel være ligegyldigt, hvornår den kommer, med mindre det selvfølgelig handler om, at du primært dyrker sex i week-enderne.

    Jeg mener også at vide, at der går et par dage fra man stopper en p-pille pakning til blødningen indtræffer, så skulle du ikke lige prøve at komme i gang inden du begynder at rode rundt med flytning?

    Når man tager p-piller påfører man sin krop en kemisk styring, du får således ikke ægløsning; det er derfor jeg kalder det blødning og ikke menstruation. Hvis du skal flytte på din cyclus vil jeg foreslå, at du gradvist kun flytter en dag ad gangen til du får blødning på det tidspunkt af ugen, der passer dig bedst. F.eks ved at holde 8 dages pause i stedet for 7.

    Hvorvidt du er ordentligt beskyttet, hvis ikke du tager pillerne korrekt, skal jeg ikke kunne sige, men det står der muligvis noget om på indlægsedlen.
  • Indstillinger
    Tak for svar
    Men pas på ikke at være for fordømmende. Der er jo en grund til at jeg spørger herinde. For JA, selvfølgelig har jeg da læst indlægssedlen godt og grundigt igennem, og derfor spørger jeg her, for der står ikke noget om det.
    Selvfølgelig har du ret i at jeg skal se hvordan min menstruation arter sig indenjeg begynder at lave om på det, og ja det var en fejl, ikke hver 3. men hver 4. uge. Og det handler heller ikke om at jeg ikke "gider" have menstruation, det vil jeg selvfølgelig gerne, det skal man jo. Jeg vil bare hellere have det i hverdage end weekender.
    Jeg mangler et svar på om man også er beskyttet i den uge man ikke tager p-piller, det kan jeg ikke læse nogle steder.
  • Indstillinger
    Jeg beklager meget, hvis du har opfattet mig fordømmende - det var ikke min mening, men der findes godt nok mange, især unge piger, der fuldstændig kritikløst indtager p-piller uden overhovedet at sætte sig ind i, hvad disse piller også gør ved ens krop.
    Jeg er glad for at erfare, at du hører til gruppen der læser indlægssedlen, men det var sådan set dig, der brugte ordet "gider" - ikke mig. Derfor var jeg muligvis lidt skarp. :-)

    Jeg mener stadig - for ikke at lave mere ravage end godt er - at man kun skal flytte sin blødning en dag, og så tage det over nogle måneder.

    Så vidt jeg er orienteret beskytter p-piller også i pauseugen, men det kan være afhængigt af det mærke, du tager, så jeg synes du for at være helt sikker lige skal spørge lægen. Og jo - det undrer mig at sådan noget ikke står i indlægssedlen, det burde det.
  • Indstillinger
    Tak for svar. Jeg har gennemsøgt nettet endnu engang, og har fundet et sted, at man ikke kan blive gravid i pausen. Så den er god nok.
    Jeg skal da lige have undersøgt nærmere hvordan man flytter sin menstruation. Underligt at det er så svært at finde noget om. Men det er heller ikke sikkert at jeg får brug for det, det kan jo være jeg vil få det søndag aften hver gang, det er da ikke tosset :-)
  • Indstillinger
    Hej,

    Nu har jeg efterhånden læst en hel del besvarelser igennem, og Lotte123 du har svaret på circa 80 procent, uden egentlig at vide svarene på mange af de ting som folk spørger om, men snarere for at luft din mening om at p-piller er djævlens værk og man bliver steril, det er farligt at holde pauser, og man ødelægger sin krop og....etc etc....
    Jeg går ikke ud fra at du selv tager p piller, men alligevel føler du at du skal belære alle herinde om hvor kemisk ødelægende det er for ens krop etc..
    Først og fremmest vil jeg gerne gøre opmærksom på at der er ingen beviser på at tage p-piller i mange år skulle gøre nogen forskel for om man senere vil havde børn! At du så har venner som har været ude for det, er vel sagtens sagen uvedkommende, ikke mindst fordi det jo næppe er beviser på at det er p-pillernes skyld men snarere at de måske var ufrugtbare til at starte med...Hvad ville du ellers foreslå som et alternativ? At flere får aborter, da der er større change for at blive gravid med kondom....og hvor mange der bliver sterile efter at havde fået en abort som ung?...
    Det det er med at holde pause i flere måneder for at se om kroppen lige virker....det er altså noget vås! Snak med din egen gynækolog om det...eller hvilken som helst praktikerende læge, de direkte fraråder det.!
    Puuh....Jeg skulle lige havde luft...jeg er klar over dette er et debat forum, og alle har ret til deres egen mening, men når du svarer på så mange indlæg herinde syntes jeg du skal tænke dig godt om inden du giver dårlige råd til folk på p piller, sæt dig mere ind i emnet, og vær mindre dømmende! Det minder jo nærmest som en forfølgelse herinde, og jeg syntes ikke folk kun skal havde dine skræmme meninger og falske myter....Selvfølgelig er det er hvis risio ved p-piller, som der altid vil være ved alt slags medicin, men det er stadig det bedste prævention der er på markedet for de fleste, at du så personligt er imod det skal vil ikke bruges som indgangsvinkel på alle svar. At du så ovenikøbet tror på myter uden at havde nogen baggrundsviden, gør altså ikke sagen bedre! Du har ret til din mening, men lad nu være med at proppe den ned over hovedet på alle de unge mennesker der er heinde, ved at fejl informere...
  • Indstillinger
    hej Kilde,

    Jeg kan forstå, at du er irriteret over mine indlæg – så irriteret, at du øjensynligt heller ikke har læst dem, hvilket naturligvis er dig frit for, men så kan du jo så heller ikke tillade dig at give mig påstande, jeg aldrig har haft. Og nu har jeg skrevet en længere smøre, som jeg vil sætte stor pris på, at du læser igennem, da jeg har en række spørgsmål, som jeg da formoder, du kan svare på. Jeg vil bestemt gerne blive klogere.
    For det første – det her er et debatforum, jeg kommer ikke med ”svar”eller ”belæringer”, men der i mod mine holdninger til en debat, og hvis ikke man må lufte sine meninger i en debat, hvor må man så?? Jeg kan da kun beklage, at der ikke er flere, der deltager – det så jeg da gerne. At jeg kommer ind på mange indlæg, skal vel ikke forhindre mig i at have min mening – alle kan jo bare komme ind, jeg vil da ikke klandres for, at der ikke er flere deltagere, det kan da aldrig blive mit ansvar.
    For det andet - jeg har aldrig skrevet at hverken mine venner eller andre er blevet sterile af at tage p-piller. Jeg aner ikke, hvordan du kan drage den konklussion?? Men – da du tydeligvis kun har skimmet mine indlæg, så har du øjensynligt ikke læst, at jeg faktisk har skrevet, at hvis piger/kvinder udelukkende bruger p-piller som prævention og har skiftende partnere, så har de stor risiko for at pådrage sig kønsoverførte sygdomme, som altså kan medføre sterilitet. Jeg påstår hårdnakket at p-piller beskytter mod graviditet, men altså ikke mod kønsoverførte sygdomme – det er det, jeg skriver. Mon det er det, du har fået galt i halsen? Jeg kan vel ikke drages til ansvar for at man ikke læser, hvad der rent faktisk bliver skrevet?
    Du påstår at jeg holder mig til myter. Er du sød at fortælle mig, hvad det skulle være for myter – jeg har holdninger, der er styret af mine følelser, ja – men det har jeg heller ikke lagt skjul på.
    Det er muligt, jeg kan have et kontant sprog, men det er ikke min mening at være fordømmende, og de gange, hvor nogen har følt sig lidt trådt over tæerne, har jeg altid beklaget, og prøvet at forklare på en anden måde. F.eks. i trådstarters indlæg her; jo jeg bliver lidt ”spids” når en pige skriver, at hun ikke ”gider” have menstruation, når den kommer – og i øvrigt med det samme skal bruge pillerne til at ændre på cyclus.
    Du gør opmærksom på, at der ikke er nogen beviser for at indtagelse af p-piller i mange år skulle gøre nogen forskel på, om man senere vil have børn. Det er jeg sådan set ikke uenig med dig i, og jeg har heller ikke påstået det modsatte,-jeg har i det hele taget overhovedet ikke brugt ordet ”steril” i forbindelse med p-piller, men hvis du læser i debatterne ”snart gravid”, vil du kunne læse indlæg fra kvinder, der efter ophør af p-piller, fordi de gerne vil have barn, simpelt hen ikke får menstruation eller har store problemer med netop dette. Disse kvinder – som altså ikke er mine venner, men deltagere i debatterne – har fået at vide af deres læge, at de sagtens kan være under påvirkning af p-piller lang tid efter, de er ophørt med dem!! Der er således heller ikke bevis for, om p-piller kunne være årsagen til disse problemer, men det er da logisk at tænke tanken, hvilket disse kvinder da også gør.
    Synes du et eller andet sted ikke, at det er en information, man godt kunne få enten ved lægen, gynækologen eller ganske enkelt fra indlægssedlen; at det er en bivirkning, som kan opstå? Den information får man øjensynligt først, når/hvis man står i situationen og har problemer.
    Du skriver selv, der er en vis risiko ved p-piller – er det fuldstændig urimeligt at unge piger bliver informeret om den risiko??
    Jeg ved godt at læger og gynækologer ikke mener, man skal holde pauser nogle måneder ind i mellem, hvilket jeg også har skrevet, men hvorfor gør de det? Hvad er der galt i at sikre sig at kroppen selv kan finde ud af det?? Hvad er der galt i at finde ud af, om man eventuelt hører til den lille gruppe, der netop får store problemer, når de en gang skal være gravide?? I dag er kvinder jo ofte oppe i 30-erne før de begynder at få børn, så det biologiske ur er altså begyndt at tikke. Er det så helt fint, at de først der finder ud af, at p-pillepåvirkningen kan risikere at vare endog meget lang tid efter ophør?? Er der virkelig noget galt i, at man gennem årerne lige har sikret sig, at det hele ”kører som det skal”? Det kan meget vel være, at jeg fastholder en ”ammestuehistorie”, men hvad er der forkert ved det?? Og jo, jeg ved godt at læger mener, det er ligegyldigt, men jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at nogle læger altså HAR stillet et spørgsmålstegn ved den totale ligegyldighed, der hersker i lægekredse netop omkring p-piller.
    Jeg ved også at læger mener, at man bare kan tage den ene pakke efter den anden, uden at holde den månedlige 7-dages pause, dog skal man så være forberedt på, at der kan komme gennembrudsblødning, da der jo altså ophober sig blod og affaldsstoffer lige præcis i kvindekroppens mest vitale dele, som altså bliver holdt tilbage til der ganske enkelt ikke er mere plads. Og igen – jeg ved at læger mener, det kan være lige meget, men jeg stiller et spørgsmålstegn ved, om det virkelig kan være sundt for kroppen??? Den slags giver da – ud fra min private logiske tankevirksomhed – grobund for udvikling af alle mulige og umulige bakterie- og betændelsestilstande lige midt i ens fertilitetscenter.
    Hvis p-piller ikke er en kemisk styring af fertilitet, hvad er det så?
    Jo, jeg medgiver at jeg stiller spørgsmålstegn ved lægeverdenens ufejlbarlighed – jeg har ikke videnskabeligt bevis for, at mine påstande er korrekte, men jeg synes da, der er rigelige beviser for fejlslagne mediciner og lægediagnoser, der har været udråbt til Verdens ottende vidunder, som man så senere har fundet ud af, var ret så farlige. Den der med at p-piller er totalt ligegyldige og der aldrig skal holdes pause osv – er jo egentlig ikke så mange år gammel, at man som sådan kan være helt sikker på, at det ikke er skadeligt. Jeg ved godt at p-piller har været på markedet siden 60-erne, men dengang var det overordentligt vigtigt med disse pauser, og det var det også i 80-erne, og så skal jeg da være ærlig og sige, at jeg ikke ved, hvornår det lige pludseligt blev fuldstændig ligegyldigt, så det er altså ret nyt det der med at det ikke betyder noget – og der er iflg. sagens natur heller ikke bevis for, om det nu er helt så ligegyldigt endnu. Jeg vil i grunden også gerne spørge dig, om du har fået en forklaring på, at det direkte frarådes at holde pauser? Og hvorfor det frarådes? Menes det da nu at være skadeligt?
    Jeg synes p-piller er en rigtig dårlig løsning til helt unge piger, der ikke en gang er færdigudviklede – hvilket en del læger også fraråder, men den unge kan desværre sagtens finde en læge, der fuldstændig kritisløst udskriver dem. Min påstand er dels, at den ikke-udviklede krop ikke har godt af at blive medicineret, dels at de unge piger ganske enkelt har for ”nemt” ved at dyrke sex lidt mere tilfældigt. Jeg mener bestemt, det er både sundt og godt, at man skal lære at tænke sig lidt om først, og man skal i alle højeste grad lære at passe på sig selv, for alle de kønssygdomme er altså ikke helt ligegyldige. Der advarer jeg ret grundigt de unge piger, hvis jeg kan komme af sted med det. Er det forkert af mig??
    Og så vil jeg meget have dig til at fortælle mig, hvor jeg har skrevet, at man bare kan bruge abort som prævention?? Du har ret i at kondom ikke er 100% sikkert, men korrekt brug og en ordentlig kvalitet er meget tæt på, og så findes der jo også andre former for prævention til yderligere sikkerhed; dem vil jeg da foreslå man taler med sin læge om.
    For god ordens skyld, jeg har taget p-piller en kortere periode, og de to gange jeg har været gravid, er jeg blevet det uden problemer. Som ung og yngre havde jeg i lighed med alle andre også skiftende partnere, men jeg kunne altså stadig godt finde ud af at passe på mig selv – og så stort et offer var det altså heller ikke, at jeg på den måde er gået glip af noget som helst. Jeg mener bare, man anstændigvis bør sætte sig grundigt ind i, hvad man helt nøjagtigt byder sin krop, og jeg reagerer altså på de unge piger, der udelukkende er interesseret i at få at vide, hvornår ”de virker”.
    Men du har ret i, at jeg ikke er vild med at en sund og rask krop skal medicineres fordi man, som trådstarter var inde på – ikke ”gider” forholde sig til, at vi altså kvinder og det at være kvinde også medfører visse ubehag, at vi altså menstruerer en gang om måneden.
  • Indstillinger
    Kilde55,

    Nej, jeg havde sådan set heller ikke forventet en tilbagemelding fra dig, men mon ikke det så siger mere om dig end om mig?

    Men selvfølgelig - den der tier samtykker, ikke?
Log in eller Registrér for at kommentere.