Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Julegaver og forventninger

Redigeret 28 november, 2008, 04:20 i Store børn
Hej med jer på debatten,

Mon I har et godt råd? Hvad gør man når børn bliver fuldstændig gavefikserede her op til jul? De forventer at få en masse, og når de så får deres gave, så bliver de bare utilfredse og skuffede. Hvordan skaber man et naturligt og sundt forhold til gaver i en børnefamilie?

Håber I har nogle gode tips.

Venlig hilsen
B

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, du rammer lige hovedet på sømmet. Før i tiden hed december julemåneden – nu er december efterhånden blevet til tredje julemåned. Hysteriet starter allerede i oktober – ja nogle ugeblade er vel allerede i gang i september med ”julens skønneste nisser, du selv kan brodere” osv.

    Stemningen i oktober bliver gradvist pisket op til uanede højder, når vi når december med reklamer
    køb – køb – køb!! Ingen – heller ikke de aller rigeste har mulighed for at leve op til de forventninger, der bliver skabt, og de stakkels børn har ikke en chance – de ryger med i ræset, og en meget stor del at dette reklameræs er direkte rettet mod børnene

    Samtidig bliver vi tudet ørerne fulde af at vi simpelt hen skal have det så hyggeligt. Hygge er ikke noget, der kommer ved almindeligt samvær, nej, det er et krav at hygge sig, så det mindste lille vindpust kan risikere at ødelægge denne ”hygge”. Vi SKAL alt muligt, købe dyre gaver, bage, lave dekorationer, konfekt, besøge de gamle (som man åbenbart uden problemer kan være ligeglade med resten af året), rende til det ene ”hyggelige” julearrangemenet efter det andet, lave et ukendt antal specielle juleretter, og alt det skal bare være smadderhyggeligt. Hvis du en enkelt gang tillader dig ikke at være helt på toppen, jamen så har du ikke den rette julestemning, hvilket du selvfølgelig straks blive bebrejdet.

    Nå, det var et opstød fra mig. Tilbage til dit spørgsmål. Det er meget vanskeligt for børnene ikke at forvente det helt store med den massive reklamemaskine, der kører, men jeg synes man som forældre bør sætte sig sammen med sine børn, og få en god snak om, hvad det i grunden er man helst vil med denne jul, for jo – vel skal man have det hyggeligt, vel skal man nyde nogle rare dage sammen, men det er nok en god ide at tale med hinanden – alle i familien – og få nogle klare retningelinier på, hvad man forventer, og hvad der kan lade sig gøre. Jeg synes sagtens du kan sige til dine børn, at der altså er et maksimum beløb afsat til julegaver, og på forhånd fortælle dem, at hvis man får alt, hvad man ønsker sig, bliver man gerne skuffet. Og at de ikke skal forvente denne meget dyre ting, som de ønsker sig. Så ved de det på forhånd, og der er ikke skuffede ansigter juleaften, hvor de ”kun” får nogle af deres ønsker opfyldt. Som forældre bliver man da ked af, at man har købt noget, som barnet bliver skuffet over, fordi det ikke får noget andet også. Stemningen er jo pisket op gennem flere måneder og klimaks er der juleaften, hvor gaverne åbnes. En del af skuffelsen er jo også, at nu – lige nu – er hele den oppiskede stemning slut – der er et år til næste gang. Når man f.eks. ser en spændingsfilm, så er der det meget spændende klimaks, men så er der gerne en udtoning, hvor der lige bliver bliver fulgt ned til ro og hverdag igen, det hedder udtoning. Sådan er det ikke med juleaften, det er et boom som en raket, og så er det slut. Det er faktisk rigtigt, rigtigt hårdt for børn, der jo i de fleste tilfælde også har fået gaver hver dag i 24 dage.

    Jeg synes også man skal tale med sine børn om, hvad man forventer af hinanden. Ofte hører jeg om børn, der når det kommer til stykket egentlig hellere vil have nærhed og fællesskab. Jeg kunne da egentlig godt forestille mig, at mange børn ville blive meget glade for, at det f.eks.aftales at hver onsdag aften fremover er afsat til fælles familieaften, hvor man eventuelt kan skiftes til at bestemme hvilket spil man skal spille sammmen eller hvad man nu vil bruge sådan en fællesaften på. Jeg tror også mange børn ville kunne forstå, at der ikke er råd til de store, dyre gaver, men til gengæld er der i dagligdagen mere tid til samvær.

    Rigtig mange børn har et børneværelse, der gør en hver BR-butik til skamme, til gengæld har deres forældre aldrig tid til at være sammen med dem.

    Ja, emnet jul og forventninger vil jeg gerne debattere.
  • Indstillinger
    Forstår helt problemet.Men prøv måske også at fortælle børnene hvad andre børn har her i verden...Mine børn får lommepenge, men køber også gaver til familien her til jul de er 8 og 11 år.Dette har fået dem til at lære værdien og sætte priser på alt, af deres hårdt opsparede penge...Selvfølgelig ligger jeg på i sidste ende.Men dette har gjort dem stolte af de gaver de pakker ind og giver væk!Jeg synes det er rigtigt sundt.
    Eller få deres bedsteforældre til at fortælle om deres jul og hvad de fik som gaver.
    Held og lykke,K
  • Indstillinger
    Mange tak for jeres svar. Jeg synes det er en rigtig god ide den med at bruge mere tid sammen. Det er helt rigtigt at gaver ofte er en erstatning for tid, og børn elsker jo, når de voksne har tid til at hygge og være sammen.

    Samtidig er det også en god ide at gøre børnene opmærksomme på hvad gaver koster ved at de selv giver gaver. Som voksen er det jo glæden ved at give en god gave, der er det bedste. Selvfølgelig er det også rart at få gaver, men det er nu så skønt at gøre andre mennesker glade.

    Mon der er nogen af jer, der har gode ideer til hvordan man så klarer problemet med, at "alle de andre" børn får kæmpe gaver? Den er jo også svær... Måske er der også nye der har lyst til at være med i debatten?

    Venlig hilsen
    B
  • Indstillinger
    Som jeg skrev, så er forventningspresset på juleaften røget ud i så voldsomme proportioner, at det er fuldstændig umuligt at indfri.
    ALLE børn bliver skuffede juleaften. ”Alle de andre” som får store dyre gaver, bliver også skuffede.

    Ballonen bliver pustet kraftigere og kraftigere op og juleaften kan den ikke bære mere og revner med et brag – og så er det slut.

    Det er den snak, du skal have med dine børn. Det er måske det vigtigste, at man som forældre arbejder på at nedtone dette hysteri, som i medierne jo bliver pustet op til noget, der ikke kan holde.

    I øvrigt – kan du ikke huske som barn, at man hvis man havde fået nej til et eller andet hjemmefra, prøvede argumenetet at ”alle de andre måtte”, undtagen lige dig – og det var da uretfærdigt. Og helt ærligt – det var jo ikke sådan, det var jo i bund og grund ikke alle de andre, der måtte, vel?

    På den anden side er jeg da ret sikker på, at dine børn har kammerater, der får kæmpe julegaver – for det er jo efterhånden så almindeligt – at nogen tillader sig at kalde det normalt - at købe aflad for ikke at have tid til sine børn. Disse børn bliver også skuffede juleaften, for selv om de får alt, hvad de peger på, så er det jo ikke ensbetydende med, at de bliver lykkeligere.
Log in eller Registrér for at kommentere.