Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

I syv sind

Redigeret 4 december, 2008, 09:40 i Rygsmerter
Jeg har i dag besøgt kirurg der opererede mig august 2007 (stivgørende OP i lænden).
En CT scanning havde vist at knogler ikke var helet. Og ikke længere vil gøre det. Årsagen? Ja, måske kunne donorknogler ikke hele ordentligt? Måske fordi jeg begyndte at ryge 3-4 måneder efter OP (blev på daværende tidspunkt indlagt 1½ måned med ledsmerter i hele kroppen)? Måske andet.

Kirurg foreslog at lave en ny OP. At gå ind fra maven, fjerne donorknogler og den "skal" det er formet i og om, samt indsætte ny - hvor knoglerne så kommer fra min hofte.

Undlader jeg, kan det gå udmærket - altså som det er - men jeg vil belaste de stivere der er sat på knoglerne, da knoglemarven ikke er helet, og på sigt kan det gøre at skruer går løs og lign. komplikationer.
Bliver jeg OP, er der 50-60 procent sandsynlighed for en bedring af en art. Men der er andre risici, end da de lavede OP bagfra, som jeg skal forholde mig til - ja og selvf de sædvanlige risici mht nerveskader.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre - synes sidste OP er så tæt på og husker hvor hårdt det var for familien (kone og to små børn), samt selvfølgelig også for mig selv :)

Har egentlig ingen konkrete spørgsmål - skulle bare dele disse mange tanker med andre der forstår hvad jeg snakker om.

/Stengaard

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Stengaard

    Puha stengaard sikke noget du nu skal forholde dig til.Jeg er oprigtig ked af det på dine vejne.Der er vel ikke andet at gøre end at kaste dig ud i endnu en omgang.Tænker her på at hvis det hele kan gå løs p.g.a. overbelastning.Men hvor ville det da være dejligt for dig hvis du også kunne få det lidt bedere.Hva er der af risci ved at de går ind forfra?kan kun sige at havde det været mig så havde jeg gjort det men jeg har heller ikke små børn som dig.Jeg selv er lige i øjeblikket i arbejdsprøvning og det går nogenlunde men kæmper med det åndsvage ben men det går og så må vi se hva det hele ender med enten pension eller fleksjob.Det er ikke så tit at jeg skriver men kigger jævnligt forbi.Kan du nu have det godt stengaard og pas på dig selv.Knus Hanne
  • Indstillinger
    Hej Stengaard

    Puha det er en svær en.

    Jeg tror jeg ville gå og tænke hvis jeg ikke blev opereret,hvad nu hvis jeg ku få det bedre.

    Men det er jo heller ikke fedt at gennemgå ALT DET hvis det så ikke hjælper og går galt.

    Man har kun et liv og det er om at passe på det,jeg kender en pige der lige nu går rundt med skruer der er gået løst og skal opereres igen og det er godt nok noget lort,det er et helvede for hende.

    Ønsker det bedste for dig og håber din kone vil hjælpe dig med den endelige beslutning.

    heidi k
  • Indstillinger
    Tak Hanne og Heidi for jeres søde svar.

    Jeg er fortsat meget i tvivl om hvad jeg vælger, men er langt fra tiltrukket af idéen om endnu en operation - da specielt da første OP med bedre odds ikke gik godt - hvordan så med OP nr 2 samme sted med odds kun på 50-60% ??
    Men tak for jeres svar :)

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Stakkels Stengaar
    Som om det ikke var slemt nok. Nu skal du også forholde dig til nye risici, procenter og sandsynligheder. Og egentlig siger det jo ingenting; enten får du det bedre, eller også gør du ikke. På den anden side lyder det som om, at hvis du vælger operation fra, får du det helt sikkert værre over tid..... så måske er der alligevel kun een vej...hen på operationsbordet.
    Det der måske kunne være en mulighed var at få det gjort et andet sted, med en anden ekspertise. Hvis du orker starte forfra, for det er jo også hårdt, det med at skulle forklare hele forløbet forfra en gang til.....pyh ha.
    Det er en svær situation du er havnet i....håber det bedste for dig.
    Mange hilsner Anette
  • Indstillinger
    Hej Anette - tak for ordene. Jeg er fortsat meget i tvivl - og faktisk mest til lige at give det et halvt år og så snakke med kirurg igen, som han gjorde muligt (ville egentlig være afsluttet på Skørping).
    Jeg ved at der rigtigt nok skal opereres om nogle år hvis ikke jeg opereres nu, men vil så egentlig helst bare skubbe den operation så laaangt frem som muligt :)
    Nå - jeg tænker videre... :)

    Forsat god søndag. For nu er der snart NFL på TV3+. Mums fjernsyn til langt ud på natten.
  • Indstillinger
    Hej Stengaard
    Hmmm... den er godt nok svær :-(.
    Jeg tror nok, hvis det var mig, at jeg ville udskyde operation så lang tid som muligt, netop også pga små børn. Det er SÅ hårdt at være nyopereret og samtidig have små eller forholdsvis små børn.
    Ej, hvor er det svørt - noget af en kattepine for dig.
    Måske hvis det var mig jeg også ville forsøge med en second opinion - synes tit de er uenige - måske en anden læge har en anden holdning, måske andre risici-tal... måske en anden læge ville sige, at så længe du passer på (går jo stærkt ud fra, at du næppe danser can-can eller lignende i forvejen ;-)), så er det måske ikke nødvendigt med ny operation.
    Jeg krydser fingre for, at du finder den udvej, der er bedst for dig.
    Pøj, pøj med alt!
    Tanker fra
    Kermit
  • Indstillinger
    Jeg sidder og tænker lidt, hvordan vil situationen være/blive hvis du venter til "det går galt", altså at "isenkrammet" fra den første op går løs?
    Hvis det ikke ændrer noget, m.h.t. til resultatet af en evt. op, at du venter, så var det nok det jeg ville gøre.
    Jeg har selv arcolyse med spondylolistese ved 4./5. lændehvirvel, og er flere gange blevet frarådet op, også af lægerne. Men når det begynder at "snurre" i benene, kan jeg da ikke lade være at tænke på, hvor jeg mon ender.
    Så det med spekulationerne kender jeg (desværre) godt.
  • Indstillinger
    Tak for jeres kommentarer. Jeg har besluttet mig for at afvente, og tager imod tilbud om et tjek om ½ år ved kirurg. Er der ingen ændring til den tid, formoder jeg at jeg fortsat siger nej tak til OP. Er det værre kan det være jeg siger ja tak.
    Jeg ved ikke hvordan skruer og kroppen reagerer på sigt, om skruer/møtrikker går løs og smerter forøges voldsomt, men kan bedre lide tanken om at udskyde operation så lang tid som muligt, og håbe på at kirurgien er blevet det klogere længere fremme i tiden :)
  • Indstillinger
    Hej stengaard!
    Min mand fik lavet en stivgørende op ultimo 2004 over flere niveauer, knoglemassen helede aldrig op, lægerne kaldte det afstødt. Min mand har valgt ikke at blive opereret igen, før der ikke er andet at gøre, han husker også hvor slemt det var. Indtil videre kan rygmuskulaturen holde; men det kræver jo aktivitet, og det kan være svært - på den anden side, kan man jo heller ikke vide sig sikker efter op åbenbart, tænk hvis det bliver værrer.

    Hvis du husker vores sidste snak på nettet, kan jeg fortælle, at jeg selv har fået gabapentin til natten udover imipramin i min normale dosis, det har taget nervesmerterne i mit ben og hofte, håber SÅ meget at den virkning holder.

    Håber det bedste for dig....
    Kh. EK
Log in eller Registrér for at kommentere.