Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstand på tal? Jeg er snot forvirret!

Skal lige ha' luft.
Den 3/11: har jeg en T-4 på 60 og en TSH på 10,2. Får at vide at nu er det for lavt og jeg skal kun tage 2 x 5 mg Thycapzol fra d.d. Ny blodprøve om en uge!

Fik så taget ny prøve i mandags.(efter nedsat dosis i én uge) T-4 på 62 og en TSH på 16,7! Hvordan hænger det lige sammen? Når T-4 stiger, så burde TSH da også falde, ik! Havde faktisk en af de bedre dage i mandags, men det har måske intet at sige, synes til gengæld det har været lidt for nedadgående siden!
Og de tal her, dem har jeg da lidt svært ved at tackle. Skal der nu Eltroxin til?
Samtidig havde jeg en T-3 på 1,74 - hvor skal de egentlig ligge?
Har fået taget T-3 hver gang, har bare aldrig hørt til det og er derfor gået ud fra at det var ok!

I sommers, hvor det stille begyndte at hjælpe på det, efter indt. af 2 x 10 mg Thycapzol dagligt, havde jeg en TT4 på 80 og en TSH på 5,3. De sagde at nu var det trykket i bund og jeg skulle så sublere med Eltroxin 50 microgr, for at stabiliseres. De første 3-4 uger gik det skide godt, men begyndte så lige så stille at gå den forkerte vej igen.
Til den næste kontrol i starten af oktober lå min t-4 på 69 og TSH på 9,0. Hvordan kan det egentlig lade sig gøre når man får Eltroxin, skulle det så ikke sænke TSH'en og hæve T-4?
Ja, så var det at de hævede Eltrocin til 100 microgr. og det hele gik galt!!!!
Hvordan f.... finder man så ud af hvor man skal ligge???????
Jeg synes det er deprimerende.

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg kan ikke hjælpe dig har ikke forstand på de tal ,
    men jeg forstår godt du er forvirret ,
    grunden til jeg svarer er ,
    findes der ikke et skema du kan følge med på ,
    er det ikke noget lægen kan skaffe dig
    eller han kan fortælle dig hvor du kan læse om det
    for jeg tror ikke usikkerhed og forværring gør sagen bedre for dit stofskifte som virker ret uroligt

    hilsen solo313
  • Indstillinger
    hej Birgit
    Jeg er også selv itvivl om de her tal, men jeg kan se på min læge papire at
    T3 skal ligge mellem 1.1-2.5
    T4 skal ligge mellem 60-140
    TSH skal ligge mellem 0.30-4,5.
    Mine blodprøver svinger også, men er der ikke noget med at det tager ca. 3 uger inden medicinen er optaget helt skal i kroppen, det syntes jeg at have læst et sted.
    Det er noget af et puslespil, vi bliver udsat på.
    Hilsen Helle.
  • Indstillinger
    Hej igen ;-)
    Som den foregående har skrevet er der nogle værdier tallene bør ligge inden for. Men det er hver gang op til den enklte krop desværre. Men Kan godt forstår d har det træls med sådan en høj TSH hvis du spørg mig... Det havde jeg ihvertfald. Får nu 200 mikrogram eltroxin dagligt og er ned på sidst målt 3,6 i tsh og skal faktisk til kontrol torsdag. Men som den foregående også skriver skal der går minimum 3 - 4 uger mellem blodprøverne da der er en optagelses tid for medicinen i kroppen. Lige et spørgsmål tager du andet medicin med dit stofskifte???? Der har jeg nemlig dummet mig tidligere, men det er rettet op på nu, og lægerne er desværre ikke for flinke til at orientere om der er en del medicin der modarbejder vores stofskifte medicin.
    K Tvillings1977
  • Indstillinger
    Hej Tvilling.
    Tak for dit svar. Selvom det ikke er rart, er det dejligt at vide man ikke er ene om det.
    Hvis jeg tager udgangspunkt fra i sommers hvor jeg var ved at få det bedre, så tror jeg selv jeg skal ligge i den øvre ende på skalaen for TSH, men det må vi så nu prøve os frem til. Jeg tager nu 2 x 5 mg Thycapzol dgl.(sænket fra 2 x 10 fordi det var blevet for lavt). Er lige i dag startet på 50 micr. Eltroxin dgl. for at hæve det igen, så det er jeg rimelig spændt på!
    Tager også kalk med D-vitamin, spurgte lægen om det havde noget at sige mht Eltroxin, for det havde jeg læst om på medicin-kombination, det mente han nu ikke, men vælger ihvertfald at tage det forskudt - har læst et sted at der bare skal gå 3 timer imellem!
    Hvad havde du lige blandet?
    Mvh Birgit
  • Indstillinger
    Hej Jeg har blandet syreneutraliserende medicin og Eltroin og lægen kunne ikke forstå mine tal og spurgte derfor efter 3 mdr om jeg tog andet trods det det var oplyst ved indlæggelse. Og det viser sig så at jeg skal tage Eltroxin 2 timer før det andet alid. Og ja sådan er er det også med Kalk....
Log in eller Registrér for at kommentere.