Hjem Hud og hår Eksem

mærkelige knopper på fingeren..

Redigeret 19 november, 2012, 09:49 i Eksem
Ja, som overskriften siger, har jeg nogle mærkeligr knopper på min pegefinger. De er små, og hvis jeg trykker dem, kommer der lidt klar væske ud, og de klør virkelig meget.
Der er rigtig mange samlet rundt om det inderste led på fingern.

Tænker at det måske kan være fordi jeg har haft plaster på, og måske ikke kunne tåle det. men de er først opstået efter plasteret er kommet af, og det startede med en par enkelte, men nu er der mange.

Har prævet at have lignende knopper rundt omkring, men der kommer kun en adgangen, og går hurtigt væk igen, uden jeg mærker noget kløe.

Nogle som har et bud på hvad det kan være???
«1

Kommentarer

  • Hej noname87.

    Jeg har døjet med noget lignene de sidste 2 år. Det startede med noget lim jeg ikke kunne tåle, på mit daværende arbejde (Tror jeg)
    Jeg får nogle små blæner, som bliver til en slags huller hvis man får hul på dem, og det klør så man har lyst til at klø med sandpapir.
    Så går det over i tørre og sprukne fingre, som revner helt ned i kødet, hvilket gør ondt nok til at man faktisk prøver ikke at tage fat i noget, pga. smerten.

    Hudlægen lavede en "lappetest" for at se om jeg skulle være allergisk overfor noget, men ingen udslag... Så jeg står og aner ikke hvad der er galt.
    Det kommer og går, nogle uger er det næsten helt væk, og ugen efter kan mine fingre være umulige at bøje, fordi de revner i leddene og er tørre.
    Jeg har fået noget salve som hedder: Diprolen 0,05% men huden bliver meget tynd hvis jeg bruger den i ret lang tid af gangen. Det virker, men ved lang tids brug er det som om at huden bliver så tynd at det ikke er godt.

    Jeg håber at du ikke bliver så hårdt ramt at det går ud over dit arbejde, som det gjorde for mig dengang.
    Jeg ved godt at jeg ikke har været til megen hjælp, men ville bare lige støtte lidt ved at fortælle at du ikke er helt alene med dette problem. (Hvis altså det er det samme vi døjer med)
    Hvis du gerne vil, kan jeg sende et billede af mine fingre til dig, hvor det er ret slemt, taget for ca 6 mrd siden.

    Held og lykke med dine hænder, håber VIRKELIGT at du kommer over det hurtigt.
    ~Andy~
  • Jeg gik til lægen med ligende symptomer på højre hånd. Jeg fik udskrevet noget Betnovat 100ml og det hjælper på udbrudet. Der gik dog noget tid, så kom de tilbage (bare på den anden side af fingeren). Nu behandler jeg løbende med Betnovat når det kommer igen.
  • Jeg har haft samme problem med små knopper der klør så meget at jeg kommer til at klø hul på dem. Første gang jeg oplevede det var det et udbrud på benene (ca. 10-15 stk på hvert ben). Der kommer også klar væske ud af dem. Den ene af knopperne gik der betændelse i så jeg måtte gennemføre en penicillin kur.
    Derefter er der gået lang tid og jeg havde glemt alt om det, indtil for et par dage siden hvor der dukkede to op på min ene hånd (inde i hånden og på ringfingeren) og en på den anden hånd (på langefingeren) og til sidst også en under foden. Til at starte med tænkte jeg at det bare var myggestik, men de er for små og mine holder op med at klø når den klare væske er trykket ud. Så har jeg i stedet små sår på fingrene.
    Jeg kan ikke se hvad der skulle have udløst dem hvis de er en allergisk reaktion og kan ikke sætte nogle sammenhæng mellem de to gange jeg har oplevet det. Men jeg er glad for at se at der findes andre tilfælde som jeg kan referere til hvis jeg går til lægen denne gang.
    mvh. jubri13
  • Hej alle..

    Det er faktisk lidt befriende at læse her, da det lyder som om, jeg ikke er helt alene med "mine knopper" osv, men ikke så fedt at høre at jeres læger heller ikke ved hvad det er? Jeg har gået til en speciallæge, og han har testet for allergi og svamp m.m, og det er ingen af delene.. Hvad er der så tilbage? Jeg er ved at være rigtig træt af det, må jeg indrømme. Det kan da ikke passe, at en speciallæge i den slags, ikke ved hvad det er? Håber virkelig snart han finder på en løsning.. :o/
  • Vil lige give mit besyv med. Jeg har lidt af disse møgirriterende dimser i årevis og diagnosen er simpel, det er håndeksem! Sørg for at bruge creme hver gang du har haft hænderne i vand af den ene eller anden grund. og undgå det varme vand, det får i mit tilfælde de knopper til at blusse op. Det er vigtigt at du får gang i det creme hurtig ellers kan det blive meget værrer og udvikle sig til store revner i fingerne, ligesom en anden skriver længere oppe, det er til tider meget smertfuldt.

    Håber ikke det kommer så vidt for dit vedkommende.
    vh Maria31.
  • Pompholyx:

    Denne type håndeksem viser sig ved, at der kommer udbrud af kløende, små blærer i begge håndfladerne og på siderne af fingrene. Nogle har kun få udbrud af ugers varighed i hele livet, mens andre har meget hyppige udbrud, som da resulterer i kronisk eksem. Pompholyx udgør ca. 5-10 % af alle håndeksemer. Man kender ikke årsagen til denne type eksem, men der er ikke tale om allergi eller irritativ påvirkning. Hvis man har pompholyx har man øget risiko for senere at få allergi over for stoffer, der kommer i kontakt med huden på hænderne.
  • Hvor er det dejligt at læse man ikke er ene om disse underlige knopper.. jeg har nu døjet med kløende knopper, både røde knopper og de væske fyldte knopper i lidt over en uge, jeg er ved at få spat af dem.. Jeg har dem bare også på mave og ben, disse er ikke kun på hænder og finger.. Jeg skal til læge med dem i morgen, og håber da de kan finde ud af hvad det der, men det lyder da ikke så godt når de ikke ved hvad jeres er.. :/
  • Jeg har de sidste 2-3 ugers tid været plaget af nogle røde, kløende knopper. De startede under brystet og har langsomt spredt sig til hele kroppen. De er nu værst på ben, lår og arme, hvor jeg har kradset hul på nogle af dem. Heldigvis har de ikke spredt sig til ansigtet (endnu...). Værst er de om aftenen, hvor jeg nærmest kan blive drevet til vanvid af dem og er nødt til at smøre creme på for at lindre lidt.
    Det er ikke tør hud, da jeg smører mig med creme hver dag efter bad, og jeg bruger kun hudvenlige hudplejeprodukter, i videst muligt omfang økologisk.
    De er som jeres små med klar væske i, som jeg kan trykke ud, men de gør lidt ondt, når jeg trykker på dem. Jeg har ikke spist anderledes eller brugt nye hudplejeprodukter, så jeg forstår ikke, hvis det kan være en allergisk reaktion.
    Men det er rart at vide, at jeg ikke er alene i verden med problemet.
  • Vil lige spørge jer om der nogen af jer der har ondt i leddene i forbindelse med knopperne.Det kan nemlig godt have en sammenhæng??
  • Ja det har jeg. Jeg er lige blevt sat i behandling med sandimmun kapsler af min hudlæge, jeg spurgte om mine ledsmerter havde noget med mine hænder at gøre og svaret var nej, er meget intra i at høre hvad du ved om det??? Hvad er sammenhængen
Log in eller Registrér for at kommentere.