Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Astma og sangstemmen der blev væk

Redigeret 13 maj, 2014, 17:10 i Astma
Hej gruppe

Jeg vil lige hører om der er andre der har samme oplevelse.

Jeg har astma og tager Seretide morgen og aften. Har gjort det i nogle år efterhånden.

Jeg har altid sunget meget, i kor og andre sammenhænge, og da også glad og gerne hjemme ved mig selv (arme naboer).

Jeg vil sige jeg altid har haft en meget ren stemme, klar stemme, kraftfuld stemme og en stemme der har kunne helt ubesværet svinge sig op i højderne.

Det er fortid nu. Det lyder bare så ynkeligt nu. Jeg kan let og ubesværet kontrollerer min stemme i dybderne, men når jeg går op i det øvre register(er det rand registeret det hedder??), er jeg på den. Ofte kan jeg slet ikke få en tone frem, mine stemmelæber bevæger sig slet ikke kan jeg mærke, jeg kan rømme mig, jeg kan drikke vand og jeg kan langsomt træne op og langsomt kan jeg ofte så alligevel komme op i højderne, men det er slet ikke som før jeg kom på medicin.

Jeg er så glad for at synge, men det er bare rigtig træls min stemme bare ikke vil hvad jeg vil have den til. Jeg synes virkelig jeg skal tvinge de høje toner frem, og ofte kommer der ikke en lyd ud.

Er der andre der har samme oplevelser?? Hvad gør I??

Ud over det kan jeg anbefale at synge også for at løsne slim fra lungerne, jeg træner i at kunne synge så mange linier i een vejrtrækning, og det renser godt ud.

Mange gode hilsner

anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anne.

    Der findes en øre-næse-halslæge på Bispebjerg Hospital, overlæge Svend Prytz som har en del forstand på sang.

    De som søger optagelse på Sankt Annæ Gymnasium (sanggymnasiet) skal "igennem" hos ham først. Når man konsulterer ham, sidder der en talepædagog ved siden af ham.

    Eller, måske en talepædagog kan hjælpe dig. Tal evt. med din læge om det. Du kan blive henvist - gratis.
  • Indstillinger
    Hej Signe

    Tusind tak for svar.

    Nu er det ikke det store problem, for jeg kan jo bare lade være med at synge, eller også varme godt op, men ville bare hører om der er andre med den samme oplevelse.

    Det var ellers meget spændende at læse hvad du skrev, har du selv været igennem møllen??

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Nej jeg har ikke været igennem møllen. Jeg var hos den ørelæge på Bispebjerg Hospital i anden anledning, det var der jeg fandt ud af, at han har med "sangstemmer" at gøre.
  • Indstillinger
    Min stemme røg også. Jeg kan godt have gode dage. Rødvin har jeg opdaget er det værste til at "tage stemmen".
    Jeg kan ikke tåle noget af det tilsætningsstof der er i Pulmicort el. Symbicorten. Jeg tager Symbicort for den hjælper mig bedst nu. Min stemme er også blevet hæs. Irriterende at møde mandag morgen og folk tror man har skreget på et værtshus hele week-enden
    , når man har siddet derhjemme.
  • Indstillinger
    Hej ar0125he

    Ja netop man lyder som een der har slidt på stemmen, bliver hæs og sådan. Jeg har fået at vide det med hæsheden er fordi man ikke suger medicinen godt ned i lungerne, men at der bliver en god rest oppe i halsen og på stemmebåndet.

    For mig er det ikke hæsheden men bare de usmidige og slappe stemmelæber der irriterer.

    Nå men hvis jeg træner dem kan jeg godt få dem næsten op til de gode gamle stemmelæber hi, men det kræver også jeg træner dem dagligt så.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne. Jeg synes du skal lade en halslæge kigge på dine stemmebånd.
    Jeg kunne heller ikke med astmamedicinen. Jeg er blevet opereret 8 gange på stemmebåndene, og det skyldtes astmamedicinen.
    Halslægerne kender godt til dette problem.
    Jeg holdt op med at tage astmamedicin, og siden har jeg ikke haft problemer med stemmen.
    Der sker det, at medicinen irriterer og der dannes ligesom noget hård hud på stemmebåndene, Jeg har et par gange haft celleforandinger i det de skraber af.
    Halslægen menet ikke det var astma der var skyld i mine vejrtrækningsproblemer, men derimod refluks.
    Jeg fik undersøgt maven og jeg har et spiserørsbrok. Det bliver behandlet med medicin. Brokket gør, at mavesyre kan løbe op og genere luftvejene.
    Jeg har det fint nu, ingen problemer med stemmen eller lungerne.
  • Indstillinger
    Hej Linette

    Tusind tak for svar.

    Ja sikke en omgang du er igennem med dit stemmebånd. Det er da utroligt du måtte det igennem med hele 8 operationer, det lyder ikke rart mildest talt.

    Det er rar at læse hvad det endte med at det ikke var astma men brok, som gør du får refluks. Ja og at den medicin du får nu ikke giver de gener.

    Nu synes jeg ikke selv det er så slemt, og det har ingen praktisk betydning i mit liv, jeg kan træne det meget bedre, og indimellem er det helt væk, så jeg lader det bare blive ved det.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne

    Jeg har også astma og stemmeproblemer. jeg gik med det i mange år indtil jeg mødte halslægen Per Iversen, der fandt ud af, at jeg havde svamp på stemmelæberne. Det skyldes astmamedicinen spirocort/flixotide, som du også får da du får seretide. Medicinen hæmmer immunforsvaret, og så er der plads til svampen kan boltre sig. Behandlingen er meget simpel en uges kur med et almindeligt svampemiddel. Jeg var den første i verden hvor man opdagede det og jeg har svært ved at overbevise mine forskellige læger efter, så fortvivl ikke hvis du får nej første gang. HEld og lykke med det.

    Venlig hilsner Karen
  • Indstillinger
    Hej Karen

    Nej hvor spændende og relevant det du skriver. Tusind tak for det.

    Det er "rart" andre kender til det.

    Jeg synes faktisk det går bedre nu hvor jeg er blevet bedre til at doserer min medicin, og ja jeg kan bare anbefale at få det jeg har, nemlig samme medicin men i forskellige doser, det har været optimalt for mig. Jeg tror ikke min læge før har hørt det forslag, hun så ialt fald lidt overrasket ud, og på apoteket får jeg også altid kommentarer over jeg bestiller samme medicin men i forskellige doser.

    Jeg kan se jeg skal være meget opmærksom på svamp på stemmebåndet, det havde jeg aldrig selv tænkt over man kan få.

    MVH

    Anne
  • Indstillinger
    Puhaa sikke en om gang. Håber ikke det sker for mig.

    Jeg synger meget og er begyndt at interesserer mig for Dubbing.
    Som i kan læse mere om her http://www.miathestrup.dk.

    Jeg kan virkelig nikke genkende til det at miste sin stemme.

    Håber det går bedre.

    mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.