Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sælolie

Redigeret 19 oktober, 2013, 10:21 i Alternativ behandling
Er der nogen der har erfaring med sælolie, (ikke fiskeolie men sælolie)
Det skulle efter sigende være godt mod flere ting, bl.a slidgigt, sænkning af koleseroltal, menstruationssmerter m.m.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Humperen

    Nej, jeg har ikke erfaring med sælolie, men derimod med fiskeolie og kæmpenatlysolie, samt andre gode olier som olivenolie og rapsolie, mandler, valnødder, avokado samt grønne grønsager, som skulle indeholde små mængder af sunde fedtstoffer.

    Men jeg er interesseret, så derfor søgte jeg på ordet ”sælolie” og fandt en rapport, der sammenligner sælolie og fiskeolie:

    http://www.omega-plus.dk/pdf/Notat%20ve ... 6lolie.pdf

    Ifølge rapporten indeholder begge olier store mængder omega 3-fedtstoffer, som er så nødvendige for vores helbred.

    Sælolie indeholder til forskel fra den koncentrerede fiskeolie, vi kan købe, desuden en stor mængde enkeltumættet fedt. Når man mener, at Middelhavskost er så sundt, er det især, fordi den indeholder en masse enkeltumættet fedt fra olivenolie.

    Ifølge rapporten har både fiskeolie og sælolie en lang række gode virkninger på helbredet, herunder forebyggelse af hjerte- og karsygdomme, modvirkning af leddegigt, astma, menstruationssmerter…

    Men sælolie kan nedsætte totalkolesterol-tallet, hvad fiskeolie ikke kan, og man mener, at det skyldes, at sælolien foruden omega 3 indeholder disse store mængder af enkeltumættet fedt.

    Desuden påpeger rapporten, at nogle af sæloliens omega 3-fedtstoffer er lettere at optage og udnytte for den menneskelige organisme end fiskeoliens omega 3-fedtstoffer, fordi de er nøjagtig de samme omega 3-fedtsyrer, som vores egen organisme i forvejen indeholder.

    Jeg synes da, at dette er interessant.

    Nu kan man indvende at denne rapport tilsyneladende er bestilt af et privat firma, der skal producere og sælge sælolie. Men jeg har læst bogen ”Det er ikke lige fedt” af kostterapeuten Anette Harbech Olesen. Og rapporten svarer til, hvad hun skriver (side 74).

    Så vidt jeg ved, advarede Anette Harbech Olesen dengang mod sælolie, fordi det stadig var uafklaret, om sælolie indeholder for store mængder skadelige stoffer, dvs. kviksølv dioxin og PCB. Problemet er jo, at sæler ligger højt oppe i fødekæden (De har spist fisk, som igen har spist fisk… og på den måde opkoncentreres forureningen fra havet). Men måske har man fundet en måde at rense sælolie på. Jeg ved det ikke.

    Indtil videre fortsætter jeg med at spise fiskeolie på de dage, hvor jeg ikke får fisk, og derudover indgår der rapsolie og olivenolie og mandler m.m. i min almindelige madlavning, og det skulle jo sikre, at jeg får den nødvendige enkeltumættede olie, som tilsyneladende er så vigtig for kolesteroltallet.

    Men jeg synes bestemt, at sælolie lyder interessant, og jeg vil holde øje med, hvad der skrives om det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har erfaring med sælolie efter at have været projektleder i Grønland om emnet i tre år.

    læs på http://www.sitecenter.dk/orsoq/hjemmeside/
  • Indstillinger
    Hej Fredddie
    Din hjemmside er desværre lukket, så vi kan ikke læse om sælolier dér; men der findes da noget på nettet i øvrigt. Venlig hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej Kamiliedame. Jeg synes bestemt, at jeg læste et sted på debatten forleden om et sted/par, der har taget Sælolie kapsler hjem til Danmark og nu forhandler dem; men nu kan jeg bare ikke finde indlægget. Jeg kan godt finde noget om sælolie, men ikke hvor mange stk. der er i de forskellige dåser? Der er åbenbart forskellige slags sælolie tilskud? Kan du mon hjælpe? Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej Kamiliadamen. Jeg har fundet ud af det med indholdet i æskerne med sæloliekapsler. Undskyld ulejligheden. Hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hej Trille

    Det var ingen ulejlighed, for jeg har slet ikke set dit spørgsmål før her til morgen.

    Det er godt, at du selv har fundet svaret, for jeg har ikke nogen erfaringer med at købe sælolie.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa,

    jeg faldt lige over indlægget vedrørende Sæloliekapsler og kan oplyse, at jeg har taget dem i snart et års tid, og de er hamrende effektive i forhold til almindelig fiskeolie, da indholdet/koncentrationen af OMEGA3 er langt større.
    Jeg har haft problemer med noget slidgigt i knæene efter mange års fodboldspil, mit kolesteroltal var rimeligt højt, og havde mange bi-virkninger af kolesterolsænkende medicin. Min gigt er væk, og kolesteroltallet røget ned, jeg skal da også nævne at jeg spiser meget mere sundt nu, det er også vigtigt med motion.

    Jeg fandt en side på nettet, hvor pillerne forhandles, de er ikke til at opdrive i nogen forretninger, 100 stk. koster 130,- kr.

    Jeg indtager 2 kapsler om morgenen og 2 om aftenen, og der er ikke lugtgener som i mange fiskeolier.
  • Indstillinger
    som Kamilladamen skriver er det riktig med alle de fordelene med Selolie, men den aller viktigste fordel med selolie er at det er den eneste fødevare som kan fjerne transfedt syrer fra kroppen og Blodårene, Transfedtsyrer er nogle af de farligste syntetiske fedt syrer vi får inn via kosten, bla fordi kroppen ikke har noglke fuksjoner til å kvitte seg med dem igen, det kan der i mot selolien klare
Log in eller Registrér for at kommentere.