Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstyrret stofskifte og rygestop

Hejsa.
Som vi alle ved er rygning ikke særlig sundt, specielt ikke når der er "rav" i stofskiftet.
For at få et bedre stabilt stofskifte, overvejer jeg stærkt at holde op med at ryge. Jeg ryger ca. 1 pk om dagen, men er der megen uro og nervøsitet, kan der godt smutte flere.
Min tvivl ligger så i: Er det smart at gøre det mens man er ved at blive finjusteret? Tænkte umiddelbart at det måske kunne være bedst, så man ikke lavede rav i det på et senere tidspunkt. På denne her måde kunne det måske justeres samtidigt! Er der nogen der har masser af gode råd, eller måske erfaring som de vil dele ud af.
Har læst lidt omkring og har da bemærket at flere skriver de har fået en depression af rygestop, men er det måske ikke nærmere fordi stofskiftet ændrer sig? skulle ihvertfald ikke gerne "redde" mig sådan én oveni.
Hilsen til jer alle fra mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Birgit63

    Jeg stoppede også med at ryge i sommers pga. højt stofskifte, det er jo det lægerne råder en til. Men til min forundring gik der ikke mange uger, før mit stofskifte begyndte at stige helt vildt (det skal siges, at jeg løbetrænede en del i den periode), så jeg(jeg er ked af at indrømme det)begyndte at ryge igen.
    Jeg har dog før stoppet med at ryge da mit stofskifte var velbehandlet (det lå måske nok i den lavere ende), det skete der intet ved, jo - jeg blev meget, meget træt og lettere depressiv, hvilket åbentbart ikke er unormalt, hvis man skal tro Kvitrøgen på deres hjemmeside.
    Det gælder åbenbart for al afhængighed (søde sager, røg, alkohol osv), at der er en underliggende følelsesmæsssig årsag til ens overforbrug af dulmende stimuli.
    Nå, men jeg vil naturligvis gerne stoppe med at ryge igen, men ikke så længe mit stofskifte er ude af kontrol - ikke for højt, ikke for lavt.
    Erfaringen har lært mig, at det (udover mental vilje) kræver et overskud på alle fronter, også helbredsmæssigt for at det skal lykkes. Men ikke 2 mennesker er ens.

    Pøj, pøj

    Anne42
  • Indstillinger
    Hej Anne42
    Tak for dit svar. Må indrømme det bekræftiger mig i min tanke om, at det er nok bedst at vente til jeg er mere stabil. Synes p.t. at det kræver tonsvis af overskud til at få kroppen på plads, så det er nok ikke smart at bruge kræfter på det også. Nok mere smart at tænke en omgang, når man skal til at tænde den næste smøg og så måske hoppe den over, i det mindste prøve at nedsætte sit forbrug.
    Kroppen først, så må det andet komme i næste række!
    Mvh Birgit
  • Indstillinger
    Hej Birgit63

    Ja, det er jo ikke fordi, jeg vil opfordre nogen til at ryge, jeg vil selv meget gerne holde op, men erfaringen siger mig bare, at man skal have det fornødne overskud. Desuden ved jeg jo ikke, om du vil reagere på samme måde, jeg øser kun ud af mine egne erfaringer.
    På den anden side kan man jo også stoppe når man vil. Min moster fik en blodprop og hun holdt op fra den ene dag til den anden, og fik det meget bedre. Så selvfølgelig er røg skadeligt for kroppen. Personligt vil jeg bare gerne stoppe, når min krop er i balance, men det kan selvfølgelig også blive en sovepude, for hvornår er den det? Der kan teoretisk set gå år.
  • Indstillinger
    Hej Anne42.
    Giver dig fuldstændig ret med det fornødne overskud. Kender også flere der har gjort det med held, min egen mand f.eks. Det er mange år siden, vi stoppede begge 2, han havde dog lidt nemmere ved det end mig, til trods for han røg meget mere end mig. Jeg holdt indtil vi havde fået vore børn, så var jeg så dum at begynde til selskaber igen, ja så kørte det derudaf igen. Hvor dum kan man være!

    Har også været stoppet for ca 5 år siden, de her rygestop på apoteket, det gik fint i ca 3 mdr. så reagerede kroppen og da er jeg overbevist om i dag, at det dengang var stofskiftet der lavede gak i den.
    En meget nær veninde stoppede også fra den ene dag til den anden, det var ved hjælp af hypnose, så den tanke har jeg da også tænkt.
    Generelt i forbindelse med stofskiftet, er der da nogen der har gode erfaringer med alternative behandlere (tænker ikke på medicin). Blot nogle der måske kunne gøre vejen lidt lettere.
Log in eller Registrér for at kommentere.