Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

At få fjernet livmoderen

Redigeret 27 november, 2008, 03:08 i Endometriose
Hej

Jeg overvejer at få fjernet min livmoder, og vil bare høre om der er nogen, der ved om det kan lade sig gøre ved en kikkertoperation? Eller skal der en større operation til?
Er opereret for endo i 2004, det var åben kirugi og det var lidt hårdt at komme over. Det har jeg ikke lyst til at gå igennem igen.

På forhånd tak.

connie64

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du
    Jeg tror ikke at man kan få fjernet livmoderen med kikkert, men den kan "tages ud" nedefra - ellers så er det bikinisnit.
    Jeg skal skrive igen i næste uge - der skal jeg have fjernet min og det er planen at det skal gøres "nedefra" - jeg skriver lige når jeg igen kan ;O) Hej fra Janni
  • Indstillinger
    Du kan godt få den fjernet gennem i kikkert. Da jeg fik fjernet min var det nemlig planen. Men de blev nødt til at åbne mig helt, da min livmoder sad fast på blæren, og lægen var bange for at ødelægge blæren.

    GitteB
  • Indstillinger
    Ja, du kan godt få fjernet livmoderen ved en kikkertoperation, hvis der er normale forhold og livmoderen er normal af størrelse.
    De laver de samme huller som ved en alm. kikkertoperation, og så bliver den taget ud gennem skeden.
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Tusind tak for jeres svar.

    Jeg har været ved gynækolog og fik at vide, at jeg nok ikke kan få livmoderen fjernet ved en kikkert operation, p g a endo operationen i 2004.
    Grunden til, at jeg ville ha' den fjernet var at jeg får cerazette mini p-piller og dem ville jeg gerne stoppe med, men de er ikke så slemme som rigtige p-piller fik jeg at vide, så nu fortsætter jeg med dem i et stykke tid endnu.

    Jeg vil stadig gerne høre fra dig Janni, hvordan det er gået.

    connie64
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg fik fjernet livmoderen ved bikinisnit, fordi de sku ku tjekke mig ordenligt pga. endoen.
    Og jeg er ikk sluppet for at ta p-piller alligevel - skal prøve dem i et halvt års tid, og så må jeg se...

    Håber du finder en løsning og pøj til dig :-)
  • Indstillinger
    Hej connie64

    Så er jeg på "banen" igen - jeg fik fjernet livmoderen nedefra, nu ved jeg ikke om du har børn, men det føles som når man har født, man er kun skåret og syet indeni - ingen synlige tegn, så det vil jeg altså sige dig, hvis du skal have din livmoder fjernet, så prøv at snakke med dem om den mulighed med at få det fjernet nedefra ;O)
    Jeg havde altså også en del endo - jeg har været i zoladex behandling fra jan 2008 for at få det til at skrumpe ind, det var det også, men da de skulle fjerne livmoderen, så var det vokset fast både her og der også på mine tarme, så det var ikke en helt nem operation, men det lykkedes altså at få det hele ud nedefra. Jeg skal dog have et par zoladex behandlinger mere. Så Conny fortvivl ikke ;O) se om du når tiden kommer, ikke kunne få den fjernet nedefra.
    Hvis der er noget du (eller andre) lige sidder og tænker på eller som jeg ikke har skrevet, så skriv endeligt - jeg svarer gerne på alt ;O)
    Hej fra Janni
Log in eller Registrér for at kommentere.