Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forfængelige mor

Kære kvinder her på debatten

Flere kvinder end nogensinde før går under kniven efter en periode med graviditet og amning. Og dette er ifølge Birgit Petersson, der er psykiater og lektor i medicinsk kvinde- og kønsforskning på Københavns Universitet, en negativ tendens. Ifølge hende er det ikke godt for hverken mor eller barn, hvis moderen efterligner ungdommens krop for meget. Læs her:

http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ ... =11&Y=2008

Til jer der selv er mødre: hvad synes I om kosmetiske operationer efter at have fået et eller flere børn? Har I mon selv fået foretaget plastiske operationer, og hvordan er jeres erfaringer med det?

Mange hilsener
Redaktionen
Netdoktor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Plastik-kirurgi anvendt i forbindelse med vansiring ved ulykke er et fantastisk skønt under. Efter fødsler og naturlig ældning af ansigt samt krop skulle det forbydes! Har de forfængelige mon tænkt på, at når deres ansigt efter operation ligner en 17-årrigs, så er deres indre ikke tilsvarende? Det er da om noget unaturligt! Næh, dyrk noget motion, spis sundt og plej huden. Det gælder for alle uanset fødsler.

    Tag dog snart at blive voksne mødre og vær Jeres alder og udseende bekendt. Jeg er sikker på, at mine børn (33 og 36 år) ikke synes, at jeg skulle se yngre ud end dem.

    At være glad og tilfreds i og med sit liv gør, at man langt op i årene ser mindre brugt ud.

    Jeg læste om en sangerinde (Cheer) der blev spurgt om sin alder. Hun svarede: "Hvilken del af mig". Jeg var færdig af grin men efter at have tænkt lidt over det, synes jeg, det var uhyggeligt. Tænk selv over det!!
  • Indstillinger
    Jeg er tilfreds med mig selv.
    Mange kvinder ser meget gamle ud, og det gør de fordi at de har dyrket solen alt for meget.
    Jeg har altid passet godt på ikke at ligge for meget i solen, så jeg har ikke brug for plastikkirurgi.
    Har aldrig brugt cremer til huden, så min hud er ok.
  • Indstillinger
    Hej med jer,

    Jeg forstår godt, at det er fristende at lægge sig under kniven og blive som den gang man var 20 igen... men sådan er det jo bare ikke helt. Jeg er meget enig med jer i, at det er vigtigt at man er tilfreds med den alder man har. Man er jo den samme indeni uanset, hvordan man ser ud udenpå. Man må også kunne acceptere, at ens krop ændrer sig, når man bliver mor. Der er andre alternativer, end at lade kniven få frit løb. Man kan dyrke motion og netop sørge for at undgå solens skadelige stråler. Ingen er evig ung - men jeg tror, at de fleste har mulighed for at blive ældre med ynde, hvis de passer godt på sig selv.

    Jeg er helt enig i at det er fantastisk, at man kan hjælpe mennesker, der har været udsat for ulykker eller sygdom, der har ødelagt deres ansigt, men hvis man er helt almindelig og blot er utilfreds med, at man f.eks. har fået lidt mindre faste bryster efter at have fået et barn... så synes jeg, at sagen er en anden.
    Jeg synes, at man skal tænke sig rigtig godt om før man begynder på skønhedsoperationer. De varer ikke evigt, og man kan få varrige skader og kroniske smerter af det. Der var et indslag i tirsdags på DR om problemer med bestemte former for operationer ... problemet er, at man først kan konstatere skaderne på længere sigt, og derfor kan man ikke advare patienterne inden operationerne. Hvorfor eksperimentere med sig selv på den måde?

    Trunte
  • Indstillinger
    Jeg faldt lige over dit indlæg, og jeg forstår sagtens dilemmaet, da vi jo alle sammen gerne vil holde os unge både fysisk og mentalt, og der er mange som benytter plastikkirurgi for at opfylde disse mål. Dog tror jeg det er vigtigt skelne mellem forskellige former for skønhedsoperationer. Eksempelvis rammes 15-30% af åreknuder og især om sommeren, kan dette være til gene, når man gerne vil have bare ben. Mange holder sig måske endda fra at gå i bare ben blot for at skjule åreknuder, og så snart man begynder at sætte begrænsninger for sig selv på grund af utilfredshed med sin egen krop synes jeg, at det er helt i orden at undersøge mulighederne for at få det bedre med sig selv. Teknologien bliver også bedre hele tiden og f.eks. kan man her http://www.kirurgen.dk/aareknuder/behan ... areknuder/ få laserbehandling i stedet for en decideret operation, og på en eller anden måde er det som om at det i mit hoved bedre retfærdiggør skønhedsoperationer, og derved kan betragtes som et "mindre" indgreb end så snart man skal under kniven. I hvert fald synes jeg også at man skal opveje risici ved en skønhedsoperation over for den følelse man vil få, når den er fuldført, og så må det være op til hver enkelt kvinde (eller mand), om det er risikoen værd.
Log in eller Registrér for at kommentere.