Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp er 13, det klør dernede! :(

hej, jeg er en pige på 13.
i 2 dage har det klødt forneden.
det svier ikke når jeg tisser eller i det hele taget, så jeg tror ikke det er svamp. i skolen mærker jeg ikke noget, heller ikke når jeg cykler og koncentrerer mig om andre ting, som svamp ville gøre tror jeg, OG JEG HÅBER IKKE DET ER SVAMP.
men når jeg kommer hjem og keder mig lidt, begynder det at kløe, og hvis jeg klør igen klør det mere.. har prøvet det en gang før, hvor det varede 3 dage, men hvor det ikke var på samme måde. har læst et sted om en der havde det samme problem, som lod det være og det varede ligesom mig omkring de 3-4 dage. og hun sagde hun fik det inden sn menstrusion, og jeg har ikke fået minendnu så måske er det derfor?

så er det normalt, eller hvad? OG JEG VIL IKKE TIL LÆGEN, DET ER ULTRA PINLIGT AT BLIVE UNDERSØGT DERNEDE SIKKERT! jeg gør det aldrig i lvet, men synes i jeg skule vente og se, eller gå til lægen, men jeg tror ikke det er noget, når det kun klør når jeg tænker på det?

knus, en hjælpeløs 13 årig pige der snart bliver 14. håber i vil svare mange tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg oplevede engang at det kløede helt vildt og var rødt og jeg tog mig sammen og gik til min læge og det viste sig at være eksem. Jeg fik en creme og det gik væk efter 5-7 dage.

    Jeg kan sagtens forstå at du synes det er pinligt at gå ned til din læge men det er desværre det eneste sted du kan få rigtig svar på hvad det er.
    Nu ved jeg ikke hvordan du har det med din mor, for hun kunne måske tage med dig (og vente udenfor selvf.)
    Jeg gik dengang bare udfra at jeg havde svamp og gik i Matas og købte en tube Canesten, men det virkede ikke og jeg var bange for hvad det kunne være, så jeg bed i det sure æble og gik til min læge (uden min mor vidste det) og så var det bare eksem.

    Du skal garanteret bare have noget at smøre det med

    Og ja, det er en underlig fornemmelse at blive tjekket i underlivet men det er slet ikke så slemt som man regner med og du skal huske på at læger ser helt klinisk på den slags.
  • Indstillinger
    du skulle nu alligevel overvinde dig selv og gå til lægen ----men du kan starte med at vaske dig for neden 2.3 gange dagligt --ikke bruge sæbe --men kun lunkent vand ----komme lidt talkum eller kartoffelmel i skridtet
    du kan også vaske dig med lidt ymer ----nu er du så ung ..men det kan godt være din surheds grad i skeden som ikke er i balance --du kan også have frosset ldt --så der kan være tegn på blærebetændelse eller underlivs betændelse ---og så kommer det hvis du allerede har været sammen med drenge --kan du være smittet ---så du kan se der kan være mange ting der gør sig gældende ---derfor er det klogeste at gå til lægen og få klarhed over hvad det er du siger bare til lægen at du har noget kløe forneden og vil gerne vide hvad det er --kort og godt uden så mange forklaringer ----for det er altid det sværeste --hvordan man skal komme i gang med at få det sagt

    lad os høre hvad du får ud af læge besøget--op med modet og ikke genert
    lægen er til for dig
  • Indstillinger
    Hej Woko.

    Jeg har selv stået i din situation og ved hvor forfærdeligt det kan være! Det lyder som om du har problemer med dine slimhinder. For at de kan fungere korrekt har de brug for den rigtige PH-værdi som for mange piger kan være svær at vedligeholde, især hvis man går med stramme bukser! Jeg kunne forestille mig at du som teenager går i moderne tøj, og moden siger jo for tiden at bukserne skal sidde malet på. Det kan godt gøre at miljøet i ens underliv bliver lidt indelukket og fugtigt, især hvis man også sidder meget ned.
    Det er egentlig meget normalt at føle en lille smule kløe "dernede" og tro mig, hvis du skulle have svamp eller underlivsbetændelse eller noget i den retning, tror jeg ikke du vil være i tvivl. Det er meget smertefuldt og man er meget rød.
    Selv har jeg haft mange problemer med dette og ikke engang dyre piller og forskellige cremer som min læge ordinerede mig virkede. Men så gjorde jeg noget på egen hånd.

    Jeg gik på apoteket og købte nogle stikpiller af mærket Vivag. Det er piller med mælkesyrebakterier i, som hjælper med at gendanne den rigtige PH-værdi "dernede". Jeg brugte disse piller én gang og siden da har jeg SLET IKKE haft nogen problemer med kløe og svie. Det er nu ved at være et par år siden! Der findes også en creme og en intimsæbe til bad. Måske cremen ville være en idé til dig da den også køler lidt. -Og lad mig tilføje at Vivag produkterne er naturlægemidler. Dvs. du skal ikke til lægen først, de står på hylden på dit apotek og der er mange der køber dem selvom de ikke har problemer "dernede" så du behøver slet ikke være nervøs for noget!
  • Indstillinger
    Jeg bruger vivag sæben men jeg synes det lugter rigtig grimt når jeg lige har puttet det på der nede, jeg har meget udflåd og kløe nogen gange har overvejet de kapsler fra vivag men var ikke sikker på hvor gode de var
  • Indstillinger
    Hej

    Der kan være flere grunde til at det klør i skridtet. Der er mange af os der spiser masser slik og franskbrød og chips, drikker sodavand og alle mulige sukkerholdgie ting. Prøv at holde en god lang pause fra de søde sager og spis rå gulerøddr i stedet for, tyg dem godt igennem og bland dem godt i munden.

    Du må endelig ikke bruge sæbe !!! Og så vil jeg anbefale bomuldsunderbukser og endelig ikke stramme bukser.

    Hvis det ikke er svamp og hvis lægen ikke kan se nogen bestemt sygdom, så prøv at følge disse råd. Det har virket rigtigt godt for mig.

    Venlig hilsen
    Ernalise
Log in eller Registrér for at kommentere.