Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sko-revolution ønskes!

Redigeret 12 november, 2008, 14:07 i Fod- og knæskader
Kære alle

Danskernes fødder har det ikke godt - hverken de voksnes eller børnenes. En ny undersøgelse viser, at 90 procent af danske børn mellem 7-12 år viser tegn på begyndende tåskader grundet dårligt fodtøj.

"Det handler om at få danskerne til at vælge mere fodformede sko, hvor der er plads til tæerne," forklarer Dorte Frellsen.

Læs hele nyheden her:
http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ ... =11&Y=2008

Har I debattører mon nogle gode råd til at passe på fødderne?

Mange hilsener
Redaktionen
Netdoktor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg hørte indslaget i radioavisen for et par dage ang. de dårlige sko-vaner.

    Jeg synes det er lidt pudsigt for da jeg boede i udlandet roste jeg altid Danmark og "vores" fodtøj til skyerne. For hvor havde jeg dog svært ved at finde ordentligt fodtøj til min datter! Nu hjemvendt, er det bare SKØNT at kunne få noget sundt til fødderne. Min datter (nu 6 år) har så ovenikøbet meget smalle fødder (ingen fodformede Halgreens sko her ;o), men selv det er der råd for - trods alt (de er desværre lidt sværre at opdrive end almindeligt fodtøj).

    Når jeg har min datter med i skobutikken i byen hvor vi bor, får jeg altid ros af butikdamen fordi jeg ikke "lader min datter vælge selv". Jeg forstod i begyndelsen ikke hvad hun mente. For mit vedkommende, er det mig der vælger fodtøj til mit barn (hun kan vælge farve, men ikke udformning). Ligesom det er mig/os der børster hendes tænder. Det er hun da slet ikke i stand til selv at styre endnu og det skal hun da heller ikke.... hvorfor skulle hun dog?

    Den flinke skodame kunne så fortælle, at de fleste børn der kommer ind i butikken helt ned til 2-års alderen får lov til selv at bestemme - og alt alt for ofte overhører forældrene butikkens råd om sundt fodtøj. Børnene får ret - og forældrene får fred! Det er da fuldstændig grotesk. Jeg spurgte så om det handlede om penge - altså at man valgte billigere på bekostning af kvaliteten - men det mente butikdamen slet ikke det handlede om.

    Jeg forlod butikken stolt som mor og stolt af min datter som simpelt hen ikke kunne være mere ligeglad med hvad hun har på fødderne så længe det er efter årstiden, holder tæt og ikke strammer/er for stort. Hjemme hos os er det bare slet ikke til diskussion.

    Til gengæld vælger hun selv om hun vil have to forskellige sokker på. Det har hun tit og hun laver også sjove tøj-sammensætninger. Så længe hun er klædt på efter årstiden, er ren og anstændig så kan hun få sin autonomi igennem på det punkt!

    Kort opsummering: Lad ikke dit barn vælge fodtøj selv!

    Derudover så tror jeg godt det kan betale sig på flere plan at spare på designer tøjet og til gengæld bruge flere penge på fodtøjet. Få en ekspert til at komme med en vurdering af barnets fødder og køb fodtøj derefter.

    Vores fødder bærer os og hvis vi ikke behandler dem godt så er det helt sikkert, at det vil forplante sig til resten af vores krop; rygsøjlen i særdeleshed.

    Dermed ikke sagt, at vi skal rende rundt og være fodformede hele tiden. Til festlige lejligheder, er det da ok at skeje lidt ud og gå på de høje hæle osv. Til daglig er det en anden sag!

    Kig på dig selv før du kigger på alle andre og dan din egen sko-mode. Hvorfor pine DINE fødder bare fordi alle andre pinger deres?! Modedyret ødelægger fødderne på bekostning af hvad.....at se godt ud? Det er jo helt til grin.

    Desuden kan man sagtens købe sundt fodtøj som samtidig er smart. Personligt elsker jeg Angulus støvler. De er dyre, men er sunde OG smarte. Ja, de fodformede, men jeg har fået virkelig mange positive reaktioner fra alle slags mennesker jeg møder på gaden som vil vide hvor de er købt! Og ja, de er dyre (1300,- pr par cirka), men til gengæld passer de til alt mit tøj.

    Med venlig hilsen,
    Cypress1971
  • Indstillinger
    Glemte lige at tilføje:

    Vi er vores børns rollemodeller! :o)

    Mvh, Cypress1971
Log in eller Registrér for at kommentere.