Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp det klør dernede! :(

Redigeret 13 november, 2008, 10:14 i Skønhed og velvære
hej, jeg er en pige på 13.
i 2 dage har det klødt forneden.
det svier ikke når jeg tisser eller i det hele taget, så jeg tror ikke det er svamp. i skolen mærker jeg ikke noget, heller ikke når jeg cykler og koncentrerer mig om andre ting, som svamp ville gøre tror jeg, OG JEG HÅBER IKKE DET ER SVAMP.
men når jeg kommer hjem og keder mig lidt, begynder det at kløe, og hvis jeg klør igen klør det mere.. har prøvet det en gang før, hvor det varede 3 dage, men hvor det ikke var på samme måde. har læst et sted om en der havde det samme problem, som lod det være og det varede ligesom mig omkring de 3-4 dage. og hun sagde hun fik det inden sn menstrusion, og jeg har ikke fået minendnu så måske er det derfor?

så er det normalt, eller hvad? OG JEG VIL IKKE TIL LÆGEN, DET ER ULTRA PINLIGT AT BLIVE UNDERSØGT DERNEDE SIKKERT! jeg gør det aldrig i lvet, men synes i jeg skule vente og se, eller gå til lægen, men jeg tror ikke det er noget, når det kun klør når jeg begynder at klø, eller jeg måske tænker på det eller jeg tørrer mig på wc'et? :)

knus, en hjælpeløs 13 årig pige der snart bliver 14. håber i vil svare mange tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Sødeste 13 snart 14 år.

    NEJ NEJ NEJ - det er ikke mere pinligt at blive undersøgt der, end hvis du var kommet til skade med din pegefinger - det er også en fuldstændig normal og naturlig legemsdel, og jo før du indser det, jo bedre vil det være for dig.

    Hvis du en gang vil have børn, så er du et eller andet sted nødt til at blotte dine kønsdele.

    Men i første omgang synes jeg, du lige skal tale med din mor, eller en anden voksen kvinde, der er tæt på dig. Det kan da godt være, det er en god ide lige at smutte til lægen, men det synes jeg da et eller andet sted, du måske skal gøre sammen med f.eks. din mor. Og selvfølgelig skal du så fortælle lægen at du aldrig har oprøvet den slags før, og du derfor er genert. Enhver fornuftig læge vil så tage hensyn til din generthed.

    Jeg tror bestemt ikke, der er noget alvorligt i vejen med dig, men det er da irriterende, at du har kløe, og det kan da være, der sidder en eller anden lille infektion, som skal behandles. Du kan muligvis for nogen tid siden have siddet på et eller andet offentligt toilet og der fået noget.

    Da jeg var i din alder havde jeg også et problem, og var faktisk hos speciallæge på sygehuset. Det var rigtigt dejligt at have min mor med.
    Hvis det af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre, synes jeg du ved lægen skal spørge om ikke sygeplejesken kan gå med ind og være sammen med dig. Det er nemlig rigtig rart lige at have en at holde i hånden, når man første gang sådan skal smide bukserne.
    Men rolig nu - jeg tror ikke, der er noget alvorligt i vejen med dig.
  • Indstillinger
    Kære spørger på 13/14

    Jeg kan godt forstå, at du er bekymret - jeg har netop haft det lige som dig!:-) jeg gik også med det i lang tid, før jeg fik lægen til at tjekke det, da jeg bare slog det hen og tænkte, at det ville gå over. Men det var rigtig godt, at jeg fik det tjekket - fik noget creme for det, og nu er det væk! SÅ dejligt! det var mest irriterende om natten for mit vedkommende, og jeg kunne vågne om natten af kløen, men det sagde lægen var fordi kløen åbenbart blev tricket af varmen, og at det var helt normalt.

    Det kan jo være det er det samme, du har - mit var noget lidt udefinerbart eksem, som bare skulle hele.

    Jeg er i øvrigt helt enig med Lotte om, at det kan være rart for dig at tage din mor med, og det er OVERHOVEDET ikke pinligt - både din mor og alle andre kvinder får gynækologiske undersøgelser tusind gang igennem hele deres liv, så det er jo bare så normalt.

    Held og lykke med det - og få så gjort noget ved kløen! det er så rart at få det behandlet.
Log in eller Registrér for at kommentere.