Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!!

Redigeret 12 november, 2008, 04:07 i Endometriose
Det er første gang jeg skriver her, men jeg kunne godt tænke mig at få andres mening om min situation. Jeg er 36 år og har fået de 2 børn jeg skal have. Efter fødslen af den sidste for 4½ år siden, opdagede jeg en knude i maven, der voksede med tiden. Da jeg samtidig fik mere og mere ondt begyndte et langt forløb med alle mulige undersøgelser, der var omkring arvæv, brok, alm. gener af min overvægt for til sidst at konstatere endometriose. Da var min datter 2½ år. Jeg fik fjernet knuden der viste sig at være 10x20 cm. Det var en meget stor åben operation som jeg havde meget svært ved at komme mig over. Jeg var bekymret for, om der skulle komme noget igen, men fik at vide, at nu havde de fjernet endometriosen og jeg ville aldrig være generet af det igen. Skulle der mod forventning komme mere, ville de jo tage det i opløbet, idet jeg er i løbende kontrol, og der ville derfor kun være tale om en mindre kikkertoperation næste gang. Nu er det så 1½ år siden jeg blev opereret, og smerterne er stort set væk. De kommer dog langsom tilbage, bare lidt andre steder i maven. Samtidig er jeg så frygteligt træt altid, og døjer meget med hovedpine, svimmelhed og kvalme. Jeg er aldrig helt på toppen og spekulerer på, om det bare er noget jeg skal lære at leve med?
De løbende kontroller har jeg ikke fået noget ud af, for hver eneste gang får jeg at vide, at væskeansamlingen fra operationen endnu ikke har fortaget sig, så man kan ikke se noget på ultralydscanningen. Sidste gang kunne jeg så yderligere fremvise 3 store "buler" på maven, lige der hvor de fjernede den sidste knude. Min egen læge var meget overrasket over, at de var kommet i løbet af en uge, og det var denne læge ved scanningen også. Jeg blev så endelig sendt videre til røngtenafd. fordi de her kunne scanne bedre. Her fik jeg at vide, at jeg skulle møde op fastende for at de kunne se noget. Til undersøgelsen troede man måske at jeg havde et stort brok - et andet sted i maven - og da jeg sagde, at det mente de også i starten om endometriosen og det kunne være det igen, fik jeg at vide, at det troede han ikke, men kunne jo ikke se noget når jeg ikke havde drukket noget inden undersøgelsen. Da jeg sagde, at det havde der jo stået i brevet, sagde han, at "det kunne nok også være forvirrende, når det var flere informationer i et brev!" De 3 buler som alle andre kunne så udefra, kunne han slet ikke få øje på, men det var nok bare fedtvæv, for jeg var jo ikke af de mindste!
Endnu engang fik jeg intet ud af en undersøgelse, og jeg er bekymret for, at der jo alligevel kommer til at gå så lang tid uden at de kan se noget, så knuderne får lov at vokse sig store igen. Jeg har forsøgt at blive overført til Skejby, men da jeg jo i deres øjne ikke har nye knuder, er jeg nødt til at fortsætte i det forløb jeg er startet på i Randers.
Er der andre der har oplevet knuder der kommer så hurtigt, eller har lægerne ret i at det ikke er endometriosen?
Er der nogen, der har et forslag til hvad jeg kan gøre nu, for at komme videre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Sikken en omgang du har været igennem. Den behandling du får nu er efter min mening ikke god nok. Jeg ville gå til min egne praktiserende læge og blive henvist til Skejby, udenom dem du går hos nu. Håber din læge er med på det, ellers ville jeg skifte læge. Når det er lidt kompliceret, som i din situation, er det bedste sted at blive undersøgt, et af landsdelsfunktionerne(Skejby el. Glostrup)

    Det er meget muligt at dem du går hos nu, mener at du ikke skal henvises da det ikke ser ud som om at du har mere endometriose. Men det er bestemt ikke betryggende hvis det er de samme som opererede dig og derefter fortalte dig at når de havde fjernet det, var du mere eller mindre rask.

    Mht. at væskeansamlingerne kommer så hurtigt, ved jeg desværre ikke noget om.
    Håber du finder styrken til at komme det rigtige sted hen og få en bedre behandling, af læger der ved noget mere om endo.
Log in eller Registrér for at kommentere.