Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

L4/L5 op 2 gange nu på vej mod FP

Redigeret 12 november, 2008, 13:58 i Rygsmerter
Hejsa, og først og fremmest tak til Jer alle for de mange gode og givtige indlæg her.

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan svare på! Beklager der skal lidt forklaring til først :-)

Jeg fik OP for discusprolaps (L4/L5) to gange sidste sommer (´07). I perioder har det faktisk været ok godt, men det meste af tiden har jeg har meget ondt i både ryg og ben, og nu har det været helt elendigt i flere måneder. Jeg har spist alt fra pinex til ketogan, men orker ikke flere piller, som desuden ikke virker. Jeg sover dårligt om natten, og bliver nærmest hysterisk af de mange smerter. Jeg har forsøgt med en masse massage, fysioterapi og hjemmeøvelser, men det ændrer heller ikke noget. jeg kan ikke rigtigt hverken ligge, sidde, stå eller gå, men mindst dårligt er det at ligge (altså bortset fra den manglende søvn) Jeg har netop opgivet mit studie, som var på revalidering i forvejen. Jeg er 36år og min læge vil indstille mig til FP (førtidspension), da smerterne i både nerver og muskler er kroniske. Jeg danner tilsyneladende meget arvæv og lægerne vilaf den grund ikke operere igen. Jeg fik engang at vide at næste trin var en stivgørende op, men det anbefaler min læge ikke. Jeg er netop indstillet til en ny undersøgelse for at lægen har opbakning bag sin vurdering, og der er taget kontakt til kommunen mhp en pensionsansøgning.

Jeg er faktisk indstillet på en FP, da jeg håber og tror det vil kunne give mig ro til at lære at styre min krop bedre, så jeg på den måde måske kan undgå nogle af smerterne. Men er det faktisk muligt at få en FP pga discus prolaps i dagens Danmark (Århus, anyone?) ? Hvor lang og drøj en kamp bliver det, og kan den vindes?

Jeg har overvejet og finde nogle penge og komme til en vurdering på privathospital - tror i det er en god ide i forhold til at pensionen så nemmere går igennem? Jeg orker ikke de der arbejdsprøvinger resten af livet, som jeg foreløbigt er blevet "truet" med.

Håber at nogen gad læse helt herned, og forhåbentligt kan give mig en kommentar med på vejen?

Mange hilsner
Jørgen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jørgen,

    Jeg er selv OP for bla. diskusprolaps (L4/L5) samt fik sidste år en stivgærende OP. Desværre har intet hjulpet - og jeg er endt som FP. Det er jeg meget glad for og afklaret med. For mit vedkommende gik det totalt gnidningsfrit at blive FP. Jeg tror såmænd sagtens at du kan blive tildelt FP selvom det "kun" er diskusprolapser - så længe man ikke mener at der er mulighed for bedring, samt at du ikke vil kunne fungere i et almindeligt job, eller på nedsat tid.

    Jeg hører gerne fra dig igen - og ønsker dig det bedste.
  • Indstillinger
    Hej Stengaard,
    og tak for dit svar.

    Må jeg spørge hvor gammel du er? Jeg kender en socialrådgiver der arbejder med revalidering/FP i en anden kommune, og hun mener at jeg er for ung til at undslippe 4-6 jobprøvninger pga min "unge" alder?

    Jo, jeg kan godt indstille mig på FP, eller... det har jeg sådan set allerede gjort, selvom jeg ikke synes det er helt fedt. Omvendt så er smerterne jo også hæslige.

    Er der nogen som kender noget til regionale eller kommunale forskelle i hvor "let" det er at få tilkendt FP?
  • Indstillinger
    Du må gerne spørge - jeg er i dag 44 år. jeg har haft alvorlige rygproblemer de sidste 10 år, og har måske derfor gradvist accepteret begrænsninger og til sidst denne FP.
    Jeg forstår at du er 34 (tror jeg det er:)) - og det er da vildt tidligt at skal stoppe med et almindeligt arbejdsliv. Jeg håber at du finder en afklaring på det hele, samt lærer at acceptere det du ikke kan ændre på, og i stedet finder nye muligheder og glæder i dit "nye liv" :).
  • Indstillinger
    Det er sgu svært at acceptere begrænsningerne, men jo, jeg tror godt at jeg kan få et meningsfuldt liv uden regulært arbejde. Det sværeste pt er at overskue en evt. kamp mod systemet, kontanthjælp og jobafprøvning lyder mest af alt som smerter og slet ingen penge at kompensere med. Og med kompensere mener jeg ikke slik og popcorn, men fysioterapi og massage.
    Mange tak for dit svar.


    Hvis nogen ligger inde med gode råd, tips eller måske ligefrem tricks i forbindelse med en pensionssag, så hører jeg meget gerne fra Jer!

    Hilsen Jørgen
  • Indstillinger
    Hej Jørgen prøv at tjekke denne side ud www.k10.dk
    de kan svarre hjælpe med alt hva der har med pension /fleksjob/hvordan man kører pensionsager o.s.v. hilsen Hanne
  • Indstillinger
    Hej Hanne,
    Tak skal du ha'!
    Hilsen
    Jørgen
Log in eller Registrér for at kommentere.