Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

facetledssyndrom eller ?

Redigeret 12 november, 2008, 09:22 i Rygsmerter
Hej

Efter et styrt fra en hest pådrog jeg mig et facetledssyndrom. Min læge sagde at det kunne kiropraktoren nem ordne. Men nu et snart et år efter har jeg stadig meget ondt. Det gør ondt i riben under brysterne, op i højre skulder, arm, læn, og ned der hvor nyrer (flanken?) og lyske er. Desuden har jeg skiftevis ondt i den ene balle. Når jeg hoster eller laver en bestemt bevægelse får jeg ligesom et stød i låret. Har i nogle gode råd har været ved kiropraktor utalige gange men det hjælper ikke meget. Massør hjælper lidt og fysioterapeut gør det meget værre?

mvh Hanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Hanne

    Jeg ved ikke, hvor meget jeg kan hjælpe dig videre, men ikke mindst qua min fælles interesse som gammel rytter og facetsyndromslidende følte jeg mig foranlediget til at skrive til dig. Efter en volleyskade fik jeg konstateret arkolyse, som er et brud på en af facethvirvlerne. Det er dog ofte medfødt og kan så fremprovokeres ved en voldsom bevægelse- kunne det også være tilfældet hos dig?
    Jeg har fået foretaget en stivgørende operation, hvilket hjalp mig i første omgang, men nu er smerterne blusset op igen som følge af specialeskrivning.
    Anyway smerter i lænden og arme og nakke kan jeg identificere mig med. Jeg kan oplyse dig om, at man i Tyskland udfører PRT- periradikulær terapi, som er smerteterapi, hvor man sprøjter langtidsbedøvende middel ind i nerverne. Googl "Eva Hartmann", som har udgivet artikler om denne behandlingsform, måske ville det kunne hjælpe dig, men det er langt fra sikkert. Men en ting er sikkert, du må ikke give op. I Give ligger et rygcenter, nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, men du kunne forsøge at overtale din læge til et tre ugers ophold med undervisning i træning, smerter etc. Det fik jeg bevilliget i sin tid. Til sidst skal nævnes, at jeg kender en anden pige, som også faldt af hesten, og hernæst har kæmpet med rygsmerter. Jeg kan anbefale dig på det kraftigste at iværksætte træning, og hvad der ellers står til din rådighed. De bedste hilsner og varmeste ønsker for fremtiden, god bedring, Louise.
  • Indstillinger
    Kære Hanne,

    Jeg ville nok opsøge min læge igen med problemet, og hvis ikke han er lydhør, en anden læge. Såfremt du har et alvorligt problem, som det du fremlægger, skulle det være underligt om ikke du kunne komme i et behandlingsforløb af en art.
    Held og lykke.

    /Stengaard
Log in eller Registrér for at kommentere.