Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Syg af titaniumimplantater?

Redigeret 18 juni, 2009, 14:25 i Rygsmerter
Hej
Som jeg skrev i en anden tråd I går, så har jeg fundet en del på Nettet omkring titaniums mulige skadelige virkninger, og jeg vil I det følgende komme med nogle links, så kan de, der er interesserede læse mere.
Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke er ude på nogen mission her – er hverken et fanatisk sundhedsapostel eller sundhedsguru for den sags skyld ;-), men har oplevet på egen krop, at jeg er blevet hundesyg efter min operation, og synes det er nærliggende at tænke, at der er en sammenhæng med dette, uden at jeg dog ved det.
Jeg vil også tilføje, at én enkelt af de læger, jeg har spurgt, har bekræftet, at titanium i sjældne tilfælde, kan gøre folk syge – de fleste andre læger, har blot kigget måbende på mig.
Jeg blev opereret for snart 3 år siden og har i tiden siden gradvist udviklet følgende symptomer, hvoraf de færreste kan hænge sammen med en operation i lænden: boblende/sitrende muskler overalt, føleforstyrrelser (også overalt), balanceproblemer, koordinationsproblemer (også i arme, selvom det er lænden, jeg er opereret i), muskelrystelser, udpræget kraftnedsættelse i de fleste muskler, kramper, ledsmerter (primært i fingre, håndled, knæ og ankler), perioder med feber og udpræget træthed. Jeg har, som tidligere skrevet, derfor været igennem et hav af undersøgelser for bl.a. sclerose og gigt, men uden lægerne har kunne give en forklaring på alt dette.
Da jeg læste i en anden tråd, at der muligvis er en sammenhæng med titaniumimplantater, blev jeg noget chokeret.

Opsummeret handler det, jeg har fundet på nettet om, at titanium igennem lang tid har været anset for at være et ret sikkert valg, men at forskningen nu har vist, at ca. 4% udvikler en allergisk reaktion overfor titanium. Titanium frigiver ioner i kroppen, der binder sig til forskellige proteiner. Der er så risiko for at kroppen vil forsøge at angribe denne struktur, som var det en virus eller lignende, hvilket kan sætte gang i en kædereaktion, hvor immunsystemet er involveret, og som kan forårsage sygdom (http://www.melisa.org/titanium-allergy.php).
I samme link står der, at hvis en persons helbredsproblemer er startet efter indoperering af et titaniumimplantat, så er det sandsynligt, at personen er allergisk over for stoffet, men hvis det fjernes, så vil de fleste opleve at få det markant bedre. Stadigvæk under samme link nævnes en test (MELISA-test), som skulle kunne påvise en mulig allergi og som efter signende skulle være den eneste videnskabelige test (om det er rigtig, ved jeg ikke).

http://www.snowboat.no/Tungmetaller_og_ ... redrag.pdf
kan man læse noget om, at titanium også er mistænkt for at kunne give Parkinson

http://www.snowboat.no/Tungmetaller_og_Parkinsons.htm skriver kort lidt om, at titanium lige som bly og kviksølv kan medvirke til ændringer i immunsystemet og i nogle tilfælde føre til autoimmune sygdomme.

http://www.medhelp.org/posts/show/4076 er der nogle debatter sikkert à la Netdoktor (på engelsk), hvor netop titaniums mulige skadelige virkninger debatteres.

Endelig kan der på http://www.medhelp.org/posts/show/4076 læses en lang artikel på engelsk om emnet.

Det blev et lidt langt indlæg, men jeg synes, det kunne være interessant at høre fra andre, der også føler, at de har fået mærkelige symptomer efter operation. Måske der er nogen, der har fundet noget mere videnskabeligt bevist om emnet... Under alle omstændigheder, så synes jeg, at det forkasteligt - hvor lille risikoen så end er - at vi som patienter ikke bliver ordentligt informeret inden en operation.

Hilsen
Kermit

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kermit,

    Tak for dit udførlige indlæg - med links. Jeg vil snarest kikke de links igennem.
    Jeg er slet ikke ramt som du er - men har været indlagt efterfølgende min stivgørende OP i 1½ måned grundet ledsmerter. De er lige på optur igen nu. Men det er det eneste som ikke kan relateres til lændeproblemerne. Om det er titanium - ?? Ingen af de læger jeg har snakket med har overhovedet hørt om det. Underligt nok.
    Men igen - tak for dit indlæg.
  • Indstillinger
    Hej "Kermit"
    Skriver til dig fordi jeg "faldt" over dit meget rammende indlæg. Jeg fik selv foretaget en operation. (OP), "Spondylisttese" i sep.05, efter en arb. skade. Fik sat disse titanium -beslag ind ved lænde-hvirvler! Stor OP. Havde vedvarende, tiltagende smerter, og fik så taget billede, der viste at det sad MEGET skævt, det hele blev pillet ud ved ny OP. Har IKKE fået det bedre i ryggen, men en totalt, på alle mulige måder, forandret hverdag. Sår, infektioner,og er på mange måder ikke mig selv! Har fået over 60 gange, ( Det ER rigtigt!! penicillin, fordi det gør det bare lidt udholdeligt, at være mig. Får naturligvis smertestillende , bl.a oxycontin, oxynorm, i passende mængder! Alt hvad der kunne gå galt ved den OP, er gået galt. Er helt nyt for mig, det du skriver, men skulle ikke undre mig, om du har fat i noget. Ved, efter samtale med den læge der OP mig, at man ihvertfald, ikke der, bruger denne OP mere . Vil håbe jeg hører,ser , når du har været her igen. hilsner fra John .
  • Indstillinger
    Hej.....

    Kan se det er et *gammelt indlæg* Men jeg er desværre begyndt,at få problemer. Jeg får kramper i hænderne og i fødderne.Jeg blev op. for ca 4 ½ år siden ,oz med titanium i 4 led.Det jeg har siddene har ingen gav ,da 2 af de nederste skruer er knækket.Har derfor været en tur i Tyskland.hvilket har hjulpet helt vildt.
    Mit spørgsmål er som dit. Har andre oplevet problemer efter indsættelse af titanium????
    Venlig hilsen
    Bettina
  • Indstillinger
    ps.....til indlæg


    Jeg har nedsat kraft i højre ben,,,hvilket har generet min ridning i dressur.Og har simpelthen været træt efter 8 timers søvn.Jeg har ellers været fuld af krudt,fra morgen til aften. Jeg har svært ved,at skulle sætte mit tempo ned.Genoptræner nu ved hjælp af ridning og gåture.
    Hilsen
    Bettina
Log in eller Registrér for at kommentere.