Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvordan ved man???

Redigeret 29 december, 2008, 16:42 i Endometriose
hej jeg er en ung kvinde på 24 år der har endometriose og det har jeg haft i mange år, for nogle par år siden fik jeg lavet en kikkertoperation hvor jeg fik diagnosen, men jeg tænker på hvordan man finder ud af hvordan endoen nu har det, jeg har smerter osv alt det man nu har som endo patient, men SKAL MAN HAVE EN KIKKERT IGEN FOR AT SE HVORDAN DET SER UD FOR EN, mine knuder var bag livmoderen så de er ikke til at se ved en gyn undersøgelse.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der bliver ikke lavet en nu kikkertoperation uden et formål - der bliver ikke lavet en operation blot for at se hvordan dit endo har det.

    De gange jeg er blevet opereret er når mine smerter og taget til i den grad at det var svært at få hverdagen til at hænge sammen.

    GitteB
  • Indstillinger
    det skulle heller ikke lyde som om at jeg keder mig og derfor lige havde lyst til at få lavet en kikkert operation blot for at se hvordan endoen har udviklet sig..det er netop fordi jeg har smerter og i dagligdagen på arbejde, det er ikke som meget andet hvor man kan få taget nogle blodprøver eller rtg og den vej kan se hvordan det står til, men det kan man ikke ved endo.derfor spurgte jeg om der absolut skal en kikkert til....
  • Indstillinger
    Ja, det er irriterende at man ikke kan måle aktiviteten på andre måder end operation. Det ville være meget nemmere, hvis en scanning eller en blodprøve kunne vise det, men den mulighed har man desværre ikke idag.
    Hvis du får tiltagende smerter må du henvende dig hos lægen eller gynækologen, for så kan det jo være tegn på, at der er gang i endometriosen.
  • Indstillinger
    Hej
    Da mine smerter tog meget til igen, fik jeg en MR-skanning, og der ku de se at endoen havde spredt sig...
    Og jeg kender til andre der også har fået MR-skanning, så det er absolut en mulighed...
    Så en tur til lægen og få gang i noget, for de smerter er jo ikk til at holde ud...
    Pøj pøj :-)
  • Indstillinger
    HEj:)

    De skulle gerne kunne klarer det ved en scanning.
  • Indstillinger
    Hej,
    jeg har lige fået konstateret en endo cyste ved alm. scanning. Jeg skal nu opereres for at får den fjernet, det skal dog nævnes at de på hospitalet sgade at det godt kunne forekomme at der var mere endo som de ikke kunne se, samt sammenvoksninger etc. da de ikke kan se alt med en scanning. Endoen kan altså godt sidde steder som ikke er tilgængelige med scanneren. Måske du kunne starte med at kræve en scanning, og hvis de ikke kan se noget og dine smerter vedvarer, så kan du jo tale med din behandler om det er nødvendigt med en kikkert, for at være helt sikker.

    Uanset, pøj pøj med det.
Log in eller Registrér for at kommentere.