Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor længe er man sygemeldt?

Redigeret 6 november, 2008, 03:51 i Endometriose
Kære I andre debattører om Endo

Jeg skal opereres her om 2 uger og jeg ved ikke rigtigt, hvor længe jeg skal forvente at lægge mig syg bagefter i forhold til mit arbejde. MIn læge sagde op til 14 dage, men det lyder overdrevet, synes jeg. Det kommer selvfølgelig an på, hvilke smerter osv. man får bagefter, men jeg har meget stillesiddende arbejde foran computeren, så måske bliver jeg hurtig frisk til dét?

Vil I ikke fortælle lidt om jeres erfaringer med sygemelding?

Tak! :-)

kh C

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du
    Ja nu vil jeg da nok sige det kommer an på hvad du skal opereres for - har selv prøvet kikkert undersøgelse var på job igen i løbet af en uge - jeg har også fået fjerne en æggestok som ikke helt ville ud med kikkert - så det blev en "lidt" åben operation -her var jeg sygemeldt i 10 dage - er også selv "kontormus" - men det kommer meget an på hvad du skal have lavet ;O) pøj pøj med det hele og sørg for at holde dig i gang bageftet - gå ture osv. så du kommer af med "luften" i kroppen. Hej fra Janni
  • Indstillinger
    2 uger er også den standard jeg har fået oplyst af lægerne på Glostrup. Det er dog selvfølgelig meget individuelt hvor længe man er om at komme sig, og hvor mange gener man har efter operationen.
    Nogen er f.eks. ramt af træthed meget lang tid efter, og det er også meget forskelligt hvor meget man er plaget af luftgenerne.

    Jeg har nu været igennem kikkertundersøgelser 2 gange. Første gang var jeg sygemeldt i 2 uger, men der blev jeg også ramt af bihulebetændelse oveni. Anden gang var jeg tilbage på job efter 1 uge. Men dette var med håndklæde hen over maven, så selen i bilen ikke strammede for meget, og meget langsom gang, samt nedsat tid.

    Hvis jeg var dig vil jeg som udgangspunkt sygemelde mig i 2 uger, og så er det jo kun fint hvis du kan være tilbage før tid. Det er i hvert faldet vigtigt at man sørger for at man er ordentligt ovenpå inden man starter, så man ikke overanstrenger sig selv, og dermed forlænger helingsperioden.

    Mht. til luftgenerne, så er det som en anden nævner vigtigt at man kommer op og bevæger sig rundt, selvom man har det bedre når man ligger ned. Start evt. med 2 min. i timen, og øg langsomt tiden efterhånden som du føler at du er klar til det.
    Endvidere er mig erfaring at generne er mindst hvis man ligger helt fladt.

    Pøj pøj med det
    Rikke
  • Indstillinger
    Kære begge to

    Tusind tak for jeres beskeder - og undskyld at jeg ikke fik beskrevet, hvad jeg skal opereres for, mere præcist: det er en endometriose-cyste, men kun en enkelt, der dog er halv-stor, tror jeg (4x6 cm). Den sidder på æggelederen.

    Jeg vil helt klart følge jeres råd og forsøge at gå nogle ture og komme op at røre mig, og ellers også forsøge at nyde, at jeg kan slappe lidt af på sofaen;-) men det lyder nok lidt mere hyggeligt, når man tænker på det, end det egentlig er, når man er i situationen :-)

    Men jeg vil i hvert fald give min chef besked om, at det kan være mellem 1-2 uger, så hun ikke bliver stresset, hvis jeg ikke er klar efter 1 uge.

    Hav en god dag!

    kh cykelmyggen:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.