Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

indstillet til pension

Redigeret 17 november, 2008, 02:38 i Rygsmerter
Hejsa
Jeg er blevet indstillet til pension uden at skal i arbejdsprøvning,da de mener jeg er for dårlig til det.jeg har et par spørgsmål, jeg har lige modtaget og underskrevet en resourceprofil,kan de indhente yderlige oplysninger eller det sker ikke ? nogle der vil fortælle mig hvordan papirgangen ellers er og hvad jeg skal holde øje med ??? TAK

Heidi K
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa Heidi K.

    Havde ellers ikke planlagt, at skrive lige nu, men synes det er vigtigt nok.

    De kan hente yderligere oplysninger, men de må ikke sende profilen videre, før du har godkendt det de har skrevet, når den er skrevet ren.
    Så oplever du usandheder, omskrivninger eller andet du er utilfreds med, så lad være med at godkende det, men gør i stedet opmærksom på din utilfredshed og bed om at få det rettet.

    Når rettelserne så burde være ordnet og du får den til godkendelse igen, så læs den igennem endnu engang, og hvis der stadig skulle være ting du ikke er enig i, så gør opmærksom på de ikke får din godkendelse, før de og de ting bliver rettet.
    (Sørg blot for du har ret i dine indsigelser)

    Tror dog ikke du får de helt store problemer, når de selv har indstillet dig direkte uden de store "krumspring".

    Så det skal nok gå :-)
    M.V.H.
    Johnny
  • Indstillinger
    Jeg fik tildelt førtidspension i august - også uden problemer. Ingen arbejdsprøvning, akkurat som du. Jeg blev godt behandlet hele vejen.
    Jeg husker at have sagt ja til feks et forsikringsselskab om at måtte indhente oplysninger om mig - hvilket gjorde at det var tæt på de fik min ressoruceprofil, inden den reelt var færdig. Fik det ved et tilfælde stoppet. Så der kan være mulighed for at du steder har givet tilladelse til at de kan indente dine oplysninger, og således kan få dem af kommunen, uden du egentlig ved det.
    Når nu du er indstillet kan der gå ca. 2-3 måneder før end du får endeligt svar. Som Johnny skriver, så er du jo ret sikker, da de selv har indstillet dig. Når du får besked går der stort ingen tid førend du overgår fra dagpenge til førtidspension. Og i den sammenhæng skal du tale med kommunen vedr. hvad du skal have udbetalt.
    Når nu situationen rent fysisk er som den er, er det dejligt at få tildelt førtidspensionen. Det giver en eller anden ro.
    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej
    Tak for jeres svar.

    Jeg skulle aflevere min sag den 3 nov og jeg får svar den 12 eller 13 november,så det er da ok ventetid,tror det bliver godt at få lagt låg på,med hvad der skal ske med en.

    Der var et par fejl i profilen som jeg bad dem rette,ved ikke om det havde noget at sige,men nu kan jeg stå 100 procent inde for det der står.

    Jeg har fået at vide at pensionen er pr 1 december.

    Har hørt fra en anden at man bliver indkaldt til et møde hvor man drøfter hvor meget man skal ha i pension,er det rigtigt ?

    Heidi

    Ps god dag til alle
  • Indstillinger
    Hej - ja, det er det jeg skriver med at man indkaldes til kommunen for en samtale om fremtidige ydelse. Den var jeg til inden første udbetaling af førtidspension.
  • Indstillinger
    tak stengaard

    Den havde jeg ikke lige læst ordentligt.hvor hurtigt kommer man til det møde ?

    Heidi
  • Indstillinger
    Hejsa - jeg kom til møde ret hurtigt - altså 14 dage efter at jeg fik besked om at jeg var tildelt førtidspension.
  • Indstillinger
    Hej igen :-)

    Heidi jeg vil blot lige kort gøre dig opmærksom på du har krav på du får pensionen fra den dag din pension blev ansøgt.

    Så det ville jeg nok gøre opmærksom på, indenfor de 14 dage du har til at klage.

    M.V.H.
    Johnny
  • Indstillinger
    Hejsa
    Min pension gik igennem i torsdags,det er både godt og skidt,det tager nok lige lidt tid at vænne sig til,at man er pensionist som kun 35 årig

    Et spørgsmål til Johnny,ikke for at lyde dum,men hvorfor er det vigtigt at jeg har krav på at pensionen er fra den dato den blev indstillet ? hvad kommer det til at påvirke ? håber ikke mit spørgsmål lyder dumt

    Heidi
  • Indstillinger
    Kan nogle svarer mig ang det med dato for pension som jeg spurgte Johnny om,i er nok flere der ved det ?
    På forhånd tak fra Heidi
  • Indstillinger
    Hej Heidi.

    Jeg har fundet flg. tekst på www.social.dk under Velfærdsministeriets område:


    Udbetaling
    Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om førtidspension.


    Førtidspensionen bliver dog senest udbetalt med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet tre måneder fra sagen er påbegyndt.


    Hvis førtidspensionen tilkendes efter, at der er forløbet tre måneder fra sagens påbegyndelse, skal der derfor ske en efterbetaling af pensionen.


    Er der i den periode, som efterbetalingen vedrører, udbetalt sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller kontanthjælp, skal de udbetalte beløb fratrækkes i efterbetalingen.


    Pensionen skal udbetales månedsvis bagud, så at den er til disposition for pensionisten senest den sidste bankdag i måneden.



    Jeg håber, du kan bruge det til ngt. - Held og lykke fremover!

    Mvh. Jane
Log in eller Registrér for at kommentere.