Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Besøg hos en ryger

Redigeret 4 november, 2008, 11:43 i Astma
Har en ven der er ryger - med stort R.
Han ryger fra han står op om morgenen til han går i seng og til han står op om natten og tar sig en smøg.

Når jeg er på besøg hos ham lufter han ud alligevel oplever jeg ikke at ku få vejret hos ham- efter ca 16 timer må jeg hjem. Ikke alene stinker mit tøj men jeg får det dårligt og det kan han ikke forstå nu han "lufter ud". Sagen er at det bare ikke er nok ...den lugt sidder i alt lige fra gulvet til gardinerne tapetet og møblerne, og når han så lige smider en gange spray med deoen eller hvad det nu er oveni ...ja så er det bare nok.

Nogen der kender det ? Men han er ekstrem ..!

Kan man foreslå ham at han vasker gulvene og gardinerne eller vil det være for groft?
kh Maj

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maj

    Hvad der er for groft at sige eller forlange når du besøger din ven, er nok kun dig der ved, altså jeres omgangsform/tone.

    Umiddelbart tror jeg slet ikke det vil hjælpe spor at han vasker gardiner og gulve, fordi det er vel det luftbåren(partiklerne) der tricker dig?? Jeg får selv anfald hvis jeg er ved mennesker der ryger, så det afholder jeg mig helt fra undtaget i sommerperioden hvor man kan sidde udenfor i haven, eller hvis dem jeg besøger har åbne vinduer og døre, og jeg sidder helt op til et åbentstående vindue, men det er nok ikke et tilfredsstillende svar for dig.

    Kan det være sådan at I kun mødes ved dig så??

    KH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Maj.

    At mødes hos dig synes jeg er en god ide.Du kunne jo så evt. have noget nyvasket tøj - hos dig - som han tager på når han kommer. Mon han vil gøre det?

    Hvis det stadig ikke hjælper, kan du mon så bede ham gå i bad og vaske hår?

    Hvis han er en god ven, gør han det vel, hvis du fortæller hvor dårligt du får det af den røglugt der sidder i alt.

    Men det er svært, for rygere tager det ofte meget personligt. Kunne du sige til ham: "Det er ikke dig der er problemet - men røgen"?

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Det vil jo nok liiiige være at stramme den at be ham iføre sig sterilt tøj og gå i bad. Men den med det er ikke dig det er røgen kan jeg bruge.

    Mit tøj stinker af askebæger når jeg har været hos ham så det er hos ham osv.

    Det r ganske enkelt for meget at han konstant sidder med en cigaret i munden.

    Maj
Log in eller Registrér for at kommentere.