Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Angst for at komme ud..

Redigeret 1 november, 2008, 17:40 i Angst
Ja som overskriften siger så er jeg blevet angst for at komme udenfor en dør. Jeg tør simpelthen ikke at komme ud i frygt for hvad folk skal tænke om mig. Føler at ALLE kigger på mig og tænker ting omkring mig.

Jeg kan simpethen ikke klare det. Jeg er nødt til at tvinge mig selv ud for der skal jo handles og sådan nogle ting, men det er bare så svært.

Nogle der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre så jeg ikke er så angst for at komme udenfor mit hjem?

Tyler..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig
    Det må du gøre noget ved NUUUUUUU
    Ellers bliver det meget være.
    Kender det selv,jeg har det med butikker og når jeg skal på venne besøg.
    Jeg har næsten ikke noget nætværk i dag pga.jeg gav mig selv lov til at blive hjemme.
    I dag har jeg 2 butikker jeg ikke kan klare,men jeg tvinger mig ind i dem.
    Jeg er svimmel hovedet er ved at sprænge men jeg gør det,for ellers bliver det aldrig bedere.
    Og det må du også gøre.
    Der er ingen der tænker dårligt om dig ! folk kan jo ikke se inden i dig
    Kram
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeres symptomer lignede mine - men så blev jeg henvist til Rigshospitalets Angstklinik. Den kan jeg meget varmt anbefale.

    Jeg har snart gået der i et år - 1 til 2 gange om ugen. Først på i en Kognitivt problemt løsnings- gruppe, hvor det drejede sig om, at omvende ens tanker. Man lærer at identificere sine negative automatiske tanker (NAT), og se om der er en anden måde at tænke på. Mange gange er det ens tanker/forventninger til en situation, som medfører angst. Når disse vendes til noget postitivt reduceres angsten.

    Nu går jeg i en social-fobi gruppe. Der går vi mere i dybden med angsten. Vi bliver undervist i angstens fysik/mekanik (eller hvad man skal kalde det), samt får redskaber til at håndtere angsten - eller tage den i opløbet, og så skal vi "lave" opgaver til hver gang dvs. udsætte os for de situationer, som gør os angste. Vi skriver også meget ned i nogle bestemte skemaer, for bedre at synliggøre, hvilke strategier, vi ubevidst bruger, som fastholder angsten, og når det er blevet bevidstgjort, kan der ændres på dem.

    Jeg har haft angst, så længe tilbage, jeg kan huske. Den med at være bange for at gå udenfor, kan jeg sagtens genkende. Jeg har jævnligt gået til psykologer, som har hjulpet - men siden jeg er kommet derud - går det stærkt fremad. Jeg er ikke ovre det. Det er en proces, som tager tid, men jeg er langt mindre hæmmet i dag. Det er som at få livet tilbage.

    Jeg går i en gruppe, hvor vi er 8 med 4 behandlere (en psykolog, en psykiater og en sygeplejerske (med psykologi, som speciale), samt en psykologi-studerende).

    Nu ved jeg ikke, hvor i bor - men måske kan i undersøge, om der er et lignende behandlingstilbud i nærheden af jer?

    Mange hilsener

    Anita
Log in eller Registrér for at kommentere.