Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Muligvis beskadigelse af stemmebånd.

Redigeret 31 oktober, 2008, 10:44 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej....Jeg håber virkelig, at kunne høre fra andre,
som har prøvet det samme. Jeg blev opereret for ca.
3 uger siden, fik fjernet skjoldbruskkirtlen. Opera-
tionen gik godt og kirugen mener ikke at have beskadiget mine stemmebånd, da man var obs på dem med
det samme.
Men mit problem er nu, at jeg lyder som en der har asmatisk bronkitis og føler også ind i mellem jeg døjer med luften. Har været til kontrol på sygehuset, og de siger der er rigelig plads (luftvejene), hvilket jeg også tror på der er, for
det er efterhånden nok psykisk, at jeg ikke føler jeg kan få luft.
Jeg hoster meget slim op og har gjort det lige fra
dag 1 efter operationen.
Nu fik jeg at vide, at der kan gå op til 3 mdr. før
min stemme m.m. kommer igen, hvis det er en lammelse
af stemmebåndene....Jeg håber virkelig, at nogen kan
fortælle mig noget lignende, så jeg kan slappe af igen....jeg sover dårligt om natten, fordi jeg er så
bange for lige pludselig ikke kunne få luft...noget
forfærdelig pjat, men sådan er det bare...På forhånd tak...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu fik jeg ikke fjernet hele skjoldbruskkirtlen men kan huske jeg havde "en lille mussestemme" og var meget hæs lang tid efter.

    Når du _har_ fået tjekket efter operationen tror jeg du skal stole på at alt er ok.

    vh.
  • Indstillinger
    Tak skal du have..altid rart at høre fra andre, der
    har prøvet det samme...Jeg har bare haft en del slim
    og hostet konstant de første 14 dage og så er man nok
    altid bange for komplikationer, i det her tilfælde beskadigelse af stemmebånd....men dejligt at høre fra dig og at der også gik lang tid før du fik din stemme igen....Døjede du også med luften, når du skulle snakke længere tid af gangen?
  • Indstillinger
    Ja,lidt som om man lige havde løbet stærkt og var forpustet.
  • Indstillinger
    Hej. Jeg har også fået fjernet det hele som dig og husker tydeligt fornemmelsen af ikke at kunne få luft. Jeg havde det ca 2 uger efter operationen. Min læge mente det var pga tuben de havde haft nede under operationen at man havde fornemmelsen. Men jeg blev S.... bange over vejr træknings problemerne som jeg læser du også er... Ved ikke om du kan bruge det, mit fortog sig. Men vil sige jeg indimellem er hæs og taler sjovt i dag, men det er kun i perioder. Og så får stofskiftet skylden. Tror vores psyke har meget at sige ved vores lidelse også... Positive tanker herfra...
  • Indstillinger
    Hej igen herfra , jeg var på Hamlet i Mandags og der fik jeg at vide at de ikke fjerner hele skjoldbruskirtler, så jeg måtte gå hjem igen , og vente yderligere i lang tid inden der sker noget . Nu skal jeg på Rigshospitalet , hvor er i andre blevet behandlet ?? Jeg bliver da godt nok lidt urolig over og læse jeres indlæg . Jeg taber mere og mere modet for hver dag der går, men ved godt jeg skal holde ud . Puha det er svært :-)
  • Indstillinger
    Hej Andersen og Bettepus og alle I andre

    Jeg blev opereret i Vejle og fik fjernet hele skjoldbruskkirtelen på en gang - den var fyldt af knuder og cyster i begge sider.
    Jeg har også haft problemer med at få vejret. de første 4 uger efter operationen var jeg nødt til i starten at sidde op og sove, senere kunne jeg lægge meig mere og mere ned. Jeg fik at vide at det havde været meget svært at intubere mig fordi skjoldbruskkirtelen trykkede på luftrøret og de derved havde lavet noget ravage ved mit strubehoved. Men nu har jeg ingen problemer med at få vejret. Den eneste undtagelse er når jeg er den mindste smule forkølet og har slim i luftvejene, så føles det som om det hele er ved at lukke til. Men jeg har lært mig at hoste godt igennem og så går det igen.. Da jeg lige var blevet opereret havde jeg altid en flaske isvand stående ved sengen - det var mit mirakelmiddel når jeg vågnede og ikke kunne få vejret.
    Ang. lammelse af stemmebånd så var mit stemmebånd lammet inden operationen og er det stadigvæk - de kan ikke rigtig finde ud af hvorfor, måske som en uopdaget virkning efter at jeg blev opereret i skjoldbruskkirtelsen for 40 år siden ( jeg var 10 år)- de mener at jeg bare har kompenseret for det, så det ikke har påvirket min tale så meget.
    Håber på snarlig bedring for jeg alle..
  • Indstillinger
    Hej med jer alle.

    Tusind tak for jeres indlæg, det hjælper trods alt at høre, at andre har haft det på samme måde. Jeg
    har gået sådan i 3 uger og syntes at nu måtte det da
    blive bedre, men jeg er nok for utålmodig. Jeg kan jo
    kun vente...Til Andersen59 vil jeg godt sige, at jeg
    har ikke fortrudt operationen, trods de trælse gener efterfølgende. Som min læge sagde pt kan det ikke blive værre, det kan jo kun gå fremad, selvom det kan være meget svært at se lyset, mens det står på.
  • Indstillinger
    Hej Andersen Jeg blev opereret på Vejle sygehus begge gange. Har hørt de generelt ikke gør det på privat hospitaler. Er Hamlet ikke det???
Log in eller Registrér for at kommentere.