Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Skal jeg være bekømmeret ?

Redigeret 2 december, 2008, 16:03 i Åben debat om overvægt
Hej

Jeg er hvad de fleste vil kalde overvægtig med ca 15 kg, og nu er jeg i tvivl om jeg evt. skulle ha fået tybe 2 dia, min veninde har sukkersyge og tager insolin, hun har fortalt at jeg har symtomerne, tør mun, tørsdig hele tiden, tisser meget,er tit svimmel, og er meget træt.

jeg har ikke overskud til at gå til lægen, har så meget at slås med i forvejen, længere historie.

Så i dag har jeg været nede og købe et aberat som kan måle mit blodsukker, og da jeg efter lang tid og 8 ødelagte strimler senere finder ud af hvordan det virker, er mit blodsukker 7,3 (fastende)er det noget jeg skal bekømmere mig om ? Vil meget gerne have svar :-))

Mvh K

Kommentarer

  • Hej Kæthe,

    Jeg ved desværre ikke, hvad blodsukkeret skal vise, men al den tid du har brugt på det der "hjemmebryggeri" kunne du bestemt have brugt bedre hos din læge. Selvfølgelig skal du finde tid til at gå til din læge, for den slags er ikke til at spøge med.
  • Hej Lotte.

    Jeg har nu fået bestilt tid til lægen, skal der ned Tirsdag, men jeg tro nu ikke at det er slemt. Eller håber ikke det er....

    Mvh K
  • Nå, det var godt, du fik bestilt tid. På den anden side skal du ikke bekymre dig så meget, hvis det nu viser sig at være type 2 diabetes. Hvis det er så bliver du jo nødt til at omlægge din kost, og det vil være ret godt med noget motion, og på den måde vil du ikke bare tabe din overvægt, du vil også være nødt til at fastholde den.
    Så - nu du har skrevet under Overvægt - vil det som være ganske fornuftigt - diabetes eller ej - at følge kost- og motionsråd for diabetespatienter.
  • Hej Lotte

    Ja jeg er nu egentlig også glad for at ha fået tid, så må vi se hvad de siger, jeg har taget det igen i dag, og i dag var den nede på 5,3, jeg harlæst lidt om det, og jeg tror at 4 er normalen, men jeg er ikke sikker

    Hilsen K
  • hey lotte det bedste er hvis den ligger mellem 3 og 5 men det er ikke sikker du har sukkersyge men du skal også tænke ¨på havd du har spist dagen før og dagen derpå hvor du har taget testen for det kan godt påvirke men det bedste ville være at tage til læge
  • Tak, men nu var det ikke mig, der spurgte - det var Kæthe.
    Jeg har ikke diabetes og heller ikke symptomer på det, hvorfor jeg heller ikke har haft behov for at kende tallet, det var mere, at jeg langt hen ad vejen ikke mener, man selv skal sidde hjemme og kokkerere med alle mulige og vel især umulige tests, hvorfor jeg foreslog Kæthe at gå til læge, hvad hun i skrivende stund sikkert også har været.
  • Jeg har også ofte tænkt på at få det undersøgt mit blodsukker , bare fordi det ligger til familien at have problemer med det, men har bare aldrig fået gjort det.
    Dog ville jeg lige give et tip med på vejen : Hvis man ikke lige kan finde tiden til at gå til sin egen læge med det samme kan man holde øje med sit lokale apotek , mange af dem laver regelmæssigt blodsukkermålinger nærmest som tema-dage , lige som at man kan få målt andre ting hos dem. Ofte er det gratis når de laver disse tema-dage.

    Jeg ved dog ikke om de ikke også kan udfører dem fast , altså til dagligt uden tema-dage, det mener jeg at jeg har læst at de også gør mod et gebyr naturligvis. Så muligheden er der vel hvis man alligevel er nede og handle ?

    Men i sidste ende skal man dog jo alligevel til lægen , for både apparater og en tur på apoteket udskyder det jo bare og sætter måske bare gang i flere spørgsmål
Log in eller Registrér for at kommentere.