Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jeg har endometriose.

Redigeret 27 november, 2008, 06:09 i Endometriose
Hej jeg er en pige på 34, som genr vil fortælle min historie.
det startede d 11/8-08,at jeg fik så stærke smerter ret hurtig efter at havde haft samleje med min kæreste, der går max 5 min hvor jeg bliver mega dårlig, og skal skynde mig at kaste op. derefter får jeg bare krampe agtige smerter i maven. kan hverken gå eller stå, og ingen smertestillende hjælper.resten af dagen varer smerterne.siger til kæresten at hvis smerterne stadig er der næste dag tager jeg kontakt til lægen. det skal lige siges at at i nov 07 er jeg ved vagtlægen da jeg har nøjagtig de samme smerter,hun udskriver noget pencilin da hun mener jeg har en infiktion i underlivet, har osse feber den dag. når men smeter er der stadig næste dag, så jeg ringer til lægen og får en akut tid, det er ikke min egen læge jeg kommer ind til da han har ferie. fortæller hvordan jeg har det, jeg får målt mit infektions tal, og det er højt, skal så lige have taget en urin prøve, da jeg fortæller at vi prøver på at blive gravide og har prøvet på det et års tid uden held. urin prøven viser ingenting. akutlægen vil så lige undersøge mit underliv. det gør hun så, og alt ser fint ud. hun trykker mig så på maven av av det gør bare ondt, du skal akut indlægges siger hun du har blindtarmsbetændelse, og skal ned og have din blindtarm fjernet. jeg ankommer til svendborg sygehus hvor jeg bliver undersøgt og spurgt om en masse, feber har jeg osse. bliver kørt op på afdelingen hvor jeg skal ligge til obs, for at se om jeg får det værer eller bedre, og skal faste i tilfælde af at de skal opere mig akut. så der ligger jeg fra kl 15 af, der kommer så først en læge omkring 19.30 og hun trykker mig osse på maven, spørger mig om jeg har fået det værer eller bedre, ingen af delene siger jeg. jeg vil gerne at du skal ned og scannes i underlivet da det ikke er din blindtarm. kl ca 21.30 kommer jeg ned og bliver scannet, der kan han se at er 2 store cyster på mine æggestokke, og det er derfor at jeg ikke er blevet gravid, han fortæller mig at det er endometriose jeg har, og at det er grunden til at jeg altid har så mega stærke smerter, når jeg har min menstruation, og sommetider efter samleje.han mente at jeg havde gået med det en del år. cysterne var 6 og 7 cm. så de skal fjenes. skulle så til en speacilist på det område. det var jeg så og hun scannet mig osse,men for at være helt sikker på at der ikke gemte sig mere inde bagved skulle jeg i mr-scanneren inden jeg skulle operes. det har jeg været, og nu skal jeg så d 20/11 på skejby sygehus og undersøges af en speacilist læge på det område, og der for jeg så at vide hvornår jeg skal operes. de har sagt at der er meget større chancer for at blive gravid når cysterne er fjernet, og at mine smerter ikke vil være så voldsomme når jeg har min menstruation, for de er godt nok ikke til at holde ud, kan hverken gå eller stå når det er, og ind imellem er jeg nød til at sygemelde mig. og det kan min chef ikke forstå at jeg ikke kan komme på arb bare fordi jeg har min menstruation, nej nej det jo heller ikke hende der har endometriose, folk har lidt svært ved at forstå det, da de måske nok er uviden omkring sygedommen. men det er dejligt at have fået sat ord på hvad det er der er galt og hvorfor man er ufrugtbar, og at det er derfor at man altid har haft så ondt, selvom det er et helved med de smerter, kunne godt være foruden.

nu er det bare operationen jeg er nervøs for, og hvordan mine smerter bliver i fremtiden.

det var min "lille" historie som jeg ville dele med jer, og hvor er det dejligt at vide man ikke er den eneste der har det sådan.
m.v.h stumpen34

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kan du beskrive hvordan dine smerter var under samleje?

    for jeg har også smerter under samleje..
    og har fået af vide af min læge at det godt kunne tyde på at jeg også har endo.. men har aldrig fået det undersøgt..
  • Indstillinger
    hej zenjam86

    hvis jeg får ondt under samleje, virker det som om jeg får stød. men det er ikke så tit det sker, det er mere bagefter at jeg får ondt, krampeagtige smerter i underlivet, og omkring maven. hvor jeg efter et par min skal ud og kaste op, bliver meget varm, får så ondt så jeg hverken kan gå eller stå. har det så bedst, når jeg ligger helt rullet sammen i foster stilling. håber at det er svar nok, ellers skriver du bare igen, og gerne aligevel.

    m.v.h stumpen34
  • Indstillinger
    HJÆLP................

    Har I ondt omkring skede indgang???? svier og er så smertefuldt????Og ikke kun ved samleje???

    Jeg er tjekket for virkelig alt på sygehus og svarende viser negative...men har stadig de voldsomme smerter dernede.
    Gør så forbandet ondt. Har nogen af Jer oplevet det også????

    For sygehus har ikke kunne hjælpe mig endnu.... og føler selv jeg nu må undersøge om det kan være den lidelse evt jeg har???
    Hvad gør I når smerterne er så voldsomme??? jeg er nød til at bedøve med creme...Og tager blot toppen af smerter....

    Håber en af jer eller en læge her kan give mig et svar????
    Det ødelægger min hverdag, eller lyst til tæt samvær...Hilsen Line
  • Indstillinger
    Hej Line36,

    kan det være vulvodyni du har??
  • Indstillinger
    Hej.

    JEg kan nikke genkendende til din historie. Dog har jeg ikke haft ondt ved samleje. Men hele din historie med læge og mistanke om blindtarmsbetændelse. JEg blev også indlagt til observation, men fik det dog hurtigt meget bedre. JEg var indlagt 1½ døgn på Køge sygehus. JEg bad 3 gange om at blive scannet, da min egen praktiserende læge havde mistanken om blindtarmen eller muligvis en cyste. Desværre blev jeg ikke scannet på hospitalet -fik den besked at det var den forkerte afdelingen :(
    Da jeg kom hjem igen, ontaktede jeg min egen læge og bad om at komme til en gynækolog og blive scannet. Det kom jeg så en lille uge efter. Og han konstaterede en cyste der var 5*5*5 cm. Ugen efter var den vokset til 6 cm.
    Der efter sendte han med det samme en henvisning til Roskilde sygehus for at jeg kunne blive opereret.
    Jeg er så heldig stillet at jeg har sundhedsforsikring. Så nu er jeg lige kommet hjem efter operation (i mandags). JEg fik fjernet cysten + en til 2*2 cm og noget væv.
    Du behøves ikke at være nervøs for operationen. Det er ikke så slemt. JEg sidder nu med 4 huller i maven. De blev nød til at skærer lidt i mig, så jeg har 1 hul på 1 cm og 3 på 5 cm. Men efter omstændighederne har jeg det nu meget godt. Selvfølelig gør det lidt ondt, men det er der jo ikke noget at sige til.
    Nu skal der lige gå en månedstid, så må vi prøve t gå igang igen med at få børn. JEg har fået af vide at hvis der ikke er sket noget i løbet af 4-6 måneder, så kan jeg komme i det ofentliges program, hvor de betaler og så kan vi få hjælp til at få børn. Man er heldigvis så heldigt stillet at når man får diagnosen Endometriose, så kan man komme ind i behandlingsprogrammet kvit og frit.

    HEld og lykke .
Log in eller Registrér for at kommentere.