Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Allergi: Kan det virkelig være allergi?

Redigeret 27 oktober, 2008, 08:20 i Allergi
Hejsa

Spørgsmål
Er I pludselig blevet allergikere?
Kan I genkende symptomerne?
Har I gode råd til hvordan jeg skal forholde mig, for at få mindst mulige (allergiske) rekationer?

Baggrund
Jeg har i de sidste par måneder haft det meget dårligt. Har stort set været dysfunktionel. Været hos læge 2 gange i perioden. Dog uden resultat

Symptomer
Slemme langvarige hedeanfald, hvor jeg næsten ikke har kunnet gå pga. varmen. Hævet, tykt og følelsesløst ansigt. Fra øjne og til og med overlæbe. Næsten ikke kunne åbne øjnene. Ingen kløe eller udslæt. Mest som lignet et slemt influenzatilfælde, der bare ingen ende ville tage. Jeg har dog selv godt kunne mærke at det ikke var nogen influenza. Ingen feber. Og selv om hedeturene har været slemme, så har de på ingen måde mindet om tidligere influenzaer. Mit deforme ansigt, sagde mig også, at det her drejede sig om andet end influenza.

I morges vågnede jeg op og havde det fornuftigt. (Fantastisk fornemmelse)Jeg lagde jeg ud med at spise morgenmad, gik så i bad, lagde make-up og gik så ud til selskabet igen. Så starter det hele igen. Ansigtet hæver, jeg får det varmt og ubehageligt. Jeg vælger så at fjerne min make-up.

Stille og roligt fik jeg det bedre. Ansigtet lagde sig, varmen forsvandt. Nu ærgrer det mig selvfølgelig at jeg ikke har tænkt på dette tidligere. Men min krop har bare daglig føltes som om den var stået af, og ja; mit deforme ansigt har bare ikke fået nogle klokker til at ringe.

Konklusion
Jeg må være allergisk for et eller andet som min make-up indeholder. Derfor alle mine spørgsmål.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Xenia

    Det lyder absolut korrekt at det er allergisk reaktion overfor noget i din make up. Har du skiftet ud i et mærke inden du fik symptomerne?? Måske kan det også være producenterne af det du køber der har ændret i deres mærke og når du så genkøber det, er det ikke helt det samme.

    Ja for at få mindst mulig allergisk reaktion, skal man holde sig fra det som giver allergi (som udgangspunkt).

    Hvis du absolut vil have make up på, kan du eksperimentere ved at starte med een af dine produkter, tage det på en dag og se om det giver symptomer osv.

    Det kan godt tyde på det måske er noget af din make up du bruger i øjenmrådet eller??

    Det eneste jeg studser over er du skriver du har hedeture, men det kan godt være det er allergisk reaktion, det kommer ialt fald ved nældefeber.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    kan ikke svare på om en allergi men kan sige jeg oplever noget af det samme.

    Fx. jeg får det så varmt at sveden løber af mig selvom jeg uden for i minus grader og som du skriver bliver man rigtig dårlig af det ig kan ikke bevægge sig rundt.

    Jeg samler væske omkring øjnene, hæver fra sidderne af næsen dvs der hvor poserne under øjene slutter starter en ny hæves. Jeg mister følelsen i læberne, og min vejrtrækning følelse somom jeg forkølet uden at være det.

    Jeg har heller ikke kløe eller udslæt jeg bare kendt med høje allergital er ikke udredt endnu.
  • Indstillinger
    Det kunne være interessant at høre, hvad du bruger af cremer og make-up i ansigtet. Har du lyst til at skrive om det?

    Vær iøvrigt opmærksom på, at de såkaldte "naturlige" make-up produkter ikke er mindre allergifremkaldende end de gængse. De indeholder ofte æteriske olier og parfumestoffer som er meget problematiske. De slår sig på at være miljøvenlige (Svanemærke og andre miljømærker), hvilket de også er, men miljøvenlig og allergivenlig er ikke det samme.

    Nogle mærker er fri for de værste syndere - for de gængse skal du kigge efter mærket Derma, som er både Svanemærket og Astma-Allergi mærket. Dermed kan du forene både miljø- og allergihensyn. Der findes dag, nat og øjencreme samt bodyshampoo osv, men ingen make-up.
Log in eller Registrér for at kommentere.