Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

ondt ved livet

Hej
Jeg får smerter i livet når jeg trækker vejret, har også luft i maven så jeg går og fiser hele tiden? har nu haft det i godt 5 dage? & var ik på wc hele dagen igår.. det kommer især efter jeg lige har spist eller hvis jeg har drukket godt med væske? & er også oppustet. hvad kan det være og skal jeg søge læge & få det tjekket?

Jeg er en dreng på 18 år.

Kommentarer

  • Hej Brandin
    Nej -du behøver ikke søge læge, for du er jo lige blevet testet.
    Men du har været meget LIDT aktiv i de sidste måneder, så jeg fandt nogen gode råd til dig:


    Gode råd til at holde maven sund:
    • Spis alsidig kost med mange fibre (spis fx rugbrød i stedet for franskbrød)
    • Øg fiberen i kosten gradvist, da det ellers kan øge dannelsen af luft i tarmen
    • Drik rigeligt med vand – især hvis du har tendens til forstoppelse
    • Dyrk motion – det stimulerer tarmens bevægelser
    • Slip en vind. Der forværrer blot oppustetheden, hvis man ikke lader generende tarmluft slippe ud.
    • Undgå for meget sukker og fedt, fx. chips, slik og sodavand
    • Spis frugt og grønt, som indeholder en række plantefibre, som er gode for tarmfunktionen
    • Undgå store mængder alkohol og kaffe- specielt på tom mave
    • Spis 6 måltider om dagen, så maven har noget at arbejde med
    • Spis langsomt og ikke for meget
    • Spis syrnede mælkeprodukter med mælkesyrebakterier

    Citat slut

    Oveni har du jo det psykiske...du ved godt, at når man bliver psykisk påvirket, så viser det sig altid i maven...nervøs ved en eksamen f.eks. .hvad sker - man skal på toilettet :)

    Så vær helt rolig, og sig til dig selv :" NU vil jeg ikke tænke mere på sygdom!"
  • ja okay, det vil jeg prøve så, for nu har jeg været stoppet i 3 dage & ondt lige over navlen når jeg trækker vejret(nogen gange). og går og fiser hele tiden. så nu vil jeg prøve det og se om det hjælper :) tak..
  • Hej Brandin
    Jeg ville købe et afføringsmiddel hvis jeg var dig - apoteket kan sikkert anbefale dig et.

    Når først der går kludder i det,kan det være nødvendigt, for at få gang i sagerne :)

    Man skal faktisk kun ignorere eet toiletbesøg, før det hele kan gå istå.

    Det kan også ske hvis man ikke lige følger den normale rytme.

    Det er luften i dine tarme, der giver dig mavekneb - den kan give smerter de mest mærkelige steder - den luft.
Log in eller Registrér for at kommentere.