Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lykkepille

Redigeret 25 oktober, 2008, 02:09 i Alternativ behandling
hej
er der nogen der ved om man kan køber lykkepille uden tilladt af læge ?

tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Filuris

    Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du gerne vil vide, om man kan købe antidepressiv medicin, uden en recept fra sin læge.

    Nej, ikke i Danmark. Du kan ganske vist købe den slags medicin via udenlandske hjemmesider, men det er efter min mening alt for usikkert, da nogle hjemmesider sælger fup-piller, og i øvrigt snupper myndighederne ofte pakken med medicinen allerede i lufthavnen i Kastrup.

    Men lægerne er normalt meget villige til at udskrive medicin mod depression. Hvis din læge ikke vil hjælpe dig, synes jeg, at det er bedre at skifte læge. Man har nemlig også brug for lægens vejledning, for det er individuelt, hvor stor dosis man behøver.

    Endelig er der den løsning, at du bruger naturmedicinen perikon. En pålidelig videnskabelig undersøgelse har vist, at perikon er mere effektiv mod depression end de almindelige lægeordinerede antidepressiver. Den undersøgelse kan du læse om her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M509ad3d4 ... &tx_ttnews[month]=02&tx_ttnews[year]=2005

    Apoteket sælger perikon i håndkøb under navnet Modigen. Hvis du vælger den løsning, er der flere ting at tage hensyn til:

    1. Det er vigtigt, at du bliver undersøgt grundigt hos en læge, for at finde ud af, at det faktisk er depression, du lider af.

    2. Når man skal kurere en depression ved hjælp af Modigen, er den angivne dosis på 1-2 kapsler som regel ikke nok. Man skal op på 3-4 kapsler, hvilket svarer til den dosis, patienterne i det beskrevne forsøg, fik.

    3. Du skal læse indlægssedlen grundigt. F.eks. er det vigtigt at vide, at perikon ikke altid kan forenes med andre slags medicin.

    Til sidst vil jeg lige sige til dig, at der slet ikke findes noget, der hedder lykkepiller. Det er et ord som dumme journalister har fundet på for at bagatellisere depressionssygdomme. Men jeg forstod naturligvis godt, hvad du mente.

    Held og lykke

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.