Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hænder og fødder

Redigeret 24 oktober, 2008, 02:53 i Vitaminer og mineraler
Jeg har nogle underlige fødder og hænder. Jeg fryser dem ofte - selvom der er stuetemperatur. Mine tæer er nærmest lilla, i alle fald grålige. Jeg har nærmest konstant kolde fingre ift andre mennesker. De kan også bliver en "unaturlig" farve - ikke alm. lys, skandinavisk hud eller lidt røde - nej de bliver også grålige. Jeg ved ikke hvad det skyldes. Kan det måske være dårligt blodomløb? Det troede jeg først var noget man fik når man blev ældre - jeg er jo kun 16. Hvad kan man gøre for at stoppe det, jeg tænkte på et naturligt tilskud, vitaminer eller noget?
På forhånd tak, en besvarelse vil gør mig vældigt glad og taknemmelig.
- Camilla Hansen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Camilla

    Kolde hænder og fødder er også et problem, jeg kender og interesserer mig for. Jeg er midaldrende, og som du skriver, kan alderen spille en rolle. Men jeg tror, at der kan være flere årsager – også flere end de to, jeg nævner her:

    1. Min svigerdatter havde indtil for ca. 6 år siden meget kolde hænder og fødder. Det var så slemt, at min søn brokkede sig over at holde hende i hånden, og det var faktisk også min søn, der fandt på råd. Min svigerdatter havde nemlig den uvane, at hun ikke spiste morgenmad, og ofte havde hun ikke tid til at spise frokost, sagde hun. Det skete faktisk af og til, at aftensmaden var hendes første daglige måltid. Min søn begyndte at insistere på, at hun skulle spise regelmæssigt, også morgenmad. Og det hjalp! Min svigerdatter har i hvert fald ikke problemet længere. Hvis du også af og til hopper morgenmåltidet eller andre måltider over – jeg ved, at mange unge piger tror, at det er en god måde at tabe sig på, men det er det ikke! – så kunne du prøve at spise mere regelmæssigt. Det vil også være en god ide at dyrke motion, for det sætter gang i blodomløbet, foruden at det har et hav af andre gode virkninger.

    2. Mit eget problem skyldes, at jeg spænder og blokerer i musklerne, når jeg skal koncentrere mig, har travlt eller vil undertrykke bestemte følelser. Fra naturens side er det jo en udmærket ting, at man kan blokere visse steder i kroppen, så blodet bedre kan løbe til hjernen, hvis man skal præstere noget intellektuelt. Men hvis man ubevidst overdriver disse blokeringer og spændinger, hvilket jeg gør af gammel vane, er det skadeligt for blodomløbet. Mine hænder og fødder er dog behageligt varme om natten, for da kan jeg almindeligvis godt finde ud af at slappe af. Har du også kolde hænder og fødder om natten, eller er det kun om dagen?

    Kan du genkende dig selv i en af disse to mulige årsagsforklaringer? Ellers er der nok andre, der har et bud. Og under alle omstændigheder er det altid gavnligt at spise sundt og sørge for at få tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler. Husk at spise fisk og i øvrigt få alle de sunde fedtstoffer fra nødder, mandler, avokado, grønne grønsager, gode spiseolier og altså fisk.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.