Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad må en teenager bestemme?

Redigeret 28 oktober, 2008, 07:33 i Teenagere
Må en teenager på 14 år selv bestemme om de skal have togskinner på tænderne, når tandlægen mener det er det bedste? Eller skal man lade teenageren selv bestemme og måske risikerer skæve tænder resten af livet? Jeg er i tvivl.

Kommentarer

  • Indstillinger
    En 14-årig er ikke i stand til at tage beslutninger, der vil påvirke resten af livet. Jeg vil vove at påstå, at man som forældre svigter sit ansvar ved at lade barnet bestemme den slags selv.
    Efter det fyldte 18. år vil det komme til at koste en formue at få rettet sine tænder, så om ikke af anden grund, så kan det være fornuftigt før.
    Men - når det er sagt, så er der visse steder temmelig megen inflation i disse tandreguleringer. Min søn fik f.eks. en løs bøjle, som han skulle sove med i ½ år. Han brugte den vist max to nætter. Da han mødte op hos skoletandlægen, syntes man det bare var så flot, som den havde rettet hans tænder. !!!
    Mit forslag er, at hvad med at ofre hvad det koster for en konsultation, og tage dit barn med hen til din egen tandlæge og så der bede om en vurdering om konsekvenser for og i mod de togskinner.
Log in eller Registrér for at kommentere.