Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg mon endometriose?

Redigeret 21 september, 2009, 11:07 i Endometriose
Hey folkens, håber på lidt råd og oplysninger om denne sygdom..

Jeg har, siden min første mens. da jeg var 13 år gammel, haft ekstreme smerter ved hver eneste menstraution.
Det er kun virkelig slemt på førstedagen (hvor jeg kaster op og besvimer hvis jeg rejser mig fra sengen), de andre dage stilner smerterne roligt af og jeg kan arbejde og passe min hverdag.
Den første dag kan almindelige smertestillende ikke tage mine smerter!

Derudover har jeg andre symptomer som jeg ville fortælle om, ved ikke om det kan skyldes endometriose, men her kommer de:
Jeg er utrolig træt. Jeg er blevet tjekket for alle mulige sygdomme, da jeg slet ikke kan holde mig vågen hele dagen. Sådan ved 12-1 tiden sidder jeg og hænger med hoved og kan ikke holde mine øjne åbne. Sørger for at få min søvn HVER nat, men jeg synes slet ikke det hjælper på mit træthedsproblem. Det er virkelig en belastning for mig, da jeg synes det er utroligt pinligt og bestemt ikke acceptabelt at man ikke kan klare en hel arbejdsdag uden at sku sove.

Derudover er jeg tit syg, og føler mig faktisk halv syg næsten hver dag. Jeg er smådeprimeret i perioder når det hele er ekstra slemt, eller hvis jeg har meget at se til.

Jeg er 20 år.. Kunne det lyde som endometriose? Ville bare gerne snart have en grund til hvorfor jeg altid er så syg og træt :( Det går mig virkelig meget på, smerterne fra mens har jeg levet med så mange år nu, så kan jeg sikkert fortsætte med. Men ja.

Jeg har forresten lige været gravid og fået abort, så hvis man ikke kan blive gravid når man har endometriose er det ihvert fald ikke det jeg har :p

Spørg hvis i vil vide mere, ellers vil jeg bare høre hva i tror og tænker.
hilsen lea

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nårh ja også vil jeg også lige sige at jeg tit har blærebetændelse og når jeg ikke har blærebetændelse så har jeg blærebetændelses lign symptomer, altså det svier altid en lillebitte smule når jeg tisser. næsten altid.. og har rigtig blærebetændelse cirka 4-5 gange om året.
  • Indstillinger
    Hej

    Det kunne umiddelbart godt lyde som endometriose ud fra dine symptomer.

    De fleste smertepatienter er meget trætte, og nogen ender med at lide af kronisk trærhed. Trætheden opstår både fordi at det smertestillende kan sløve, dels bliver man også sløv/træt af selve smerterne, der tærer på kroppen. Endelig får smertepatienter heller ikke det samme ud af deres søvn, som alm. personer. De sover simpelthen ikke ligeså dybt, og derfor oplever mange udpræget træthed gennem dagen, selvom de har sovet de obligatoriske 8 timer eller 10-12 timer for nogens vedkommende.

    At du er meget syg kan også hænge sammen med endo. Jeg har fået oplyst at de fleste endo-patienter lider af nedsat imunforsvar. Dette er fordi at imunforsvaret konstat koncentrere sig om at nedbryde endoen.

    Du kan læse mere om endometriose inde på endo.dk der er endometrioseforeingens hjemmeside. Herinde ligger der bl.a en fin beskrivelse af sygdommen, og dens symptomer samt et skema man kan anvende ved første konsultation.

    Umiddelbart vil jeg helt klart mene at du bør kontakte din læge, og då en henvisning til gynægolisk afd. på et sygehus, med henblik på udredning af endo. Glostrup og Skejby har landsdelsfunktionerne for endometriose.

    Og husk at den eneste måde man med 100% sikkkerhed kan konstere eller afvise endometriose er ved en kikkertundersøgelse. Scanninger nedefra viser ikke nødvendigvis noget, selvom man har endo.

    Håber at du må får en afklaring på dine smerter.

    Mvh Rikke83
  • Indstillinger
    Forresten kan man godt blive gravid når man har endo. Man har bare lidt sværere ved det, da man producerer flere af de celler der dræber sædcellerne, end raske mennesker gør. Mener at lidt over 50% får børn uden hjælp. Af de resterende får de fleste børn, enten efter en operation hvor man fjerner al synlig endovæv, eller ved kunstig befrugtning. Enkelte må dog opgive, men dette er oftest hvis endoen sidder på æggestokke, æggeledere eller livmoderen og har ødelagt disse. Og så er der de få der vælger at få fjernet hele underlivet (livmoder, æggestokke og æggeledere), for at slippe helt for smerterne.
    Men de fleste ender med at få børn, på trods af endo.

    Rikke83
  • Indstillinger
    Ja, dine symptomer kan godt lyde som endometriose. Jeg lider også meget af blærebetændelse, om der er en direkte sammenhæng med endometriose er der vist lidt delte meninger om.

    Din træthed, stærke menstruationssmerter er typiske symptomer ved endometriose, men jeg kan jo ikke sige med sikkerhed, om det ér endometriose.
    Nogle kan ikke selv blive gravid, andre kun med besvær og atter andre har ikke problemer, så man kan ikke udelukke diagnosen, fordi du har været gravid.

    Jeg vil helt sikkert anbefale dig at du via din egen læge får en henvisning til en gynækolog eller en gynækologisk afdeling på et sygehus, gerne Skejby eller Glostrup.
    Diagnosen kan kun med sikkerhed stilles ved en kikkertoperation.
    Ellers vil jeg gerne anbefale endometrioseforeningens hjemmeside: http://www.endo.dk/Default.aspx

    Her er der lagt noget info ind fra en af landets dygtigste endometrioselæger, du finder det på forsiden under "Endometriose - diagnose og behandling, 20 min med Axel Formann"

    Det er meget vigtigt at komme i behandling, hvis det viser sig, du har endometriose. Både af hensyn til din livskvalitet og din fertilitet.

    God bedring!
  • Indstillinger
    Hov, jeg har skrevet samtidig med Rikke83, kan se, vi har skrevet meget af det samme:-).
  • Indstillinger
    Hey begge mange mange tak for svar :)

    Jeg har ikke rigtig smerter mellem min mensrautioner vil jeg lige sige. Har jeg læst mange af jer har.

    er det muligt at få det tjekket uden at snakke med sin egen læge?
  • Indstillinger
    Jeg havde heller ikke smerter mellem mine mestruationer eller ved sex i starten, dette er først kommet senere hen.

    Du kan desværre ikke undgå en tur til egen læge, da det er ham der skal lave henvisningen.

    Mvh Rikke83
  • Indstillinger
    Det var dog ærgligt, de tror efterhånden jeg er hypokonder fordi jeg hele tiden er deroppe fordi jeg føler mig syg hele tiden, og skal ha pinicillin til blærebtændelsen osvosvosv...
  • Indstillinger
    Hvis jeg var dig ville jeg printe information ud fra endo.dk og medbringe, på denne måde vil det være nemmere at argumentere for at dette kunne være en mulighed, da du jo kan pege præcist på de symptomer der stemmer overens.

    Rikke83
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg kan se at de andre har skrevet lidt det samme, men jeg kan bare bekræfte dem. og jeg kan kun nikke genkendende til dine symptomer.

    Jeg er en pige på 18 som for 1½ år siden fik afvide, at jeg havde endo. Jeg havde nogen af de samme symptomer som dig. Jeg har altid haft rigtig ondt i forbindelse med min menstrution, men med tiden begyndte jeg at besvime af det. Jeg fik 600mg ibumetin som kun lige kunne tage smerterne. For ca. 1½ år siden begyndte jeg så at få smerter i forbindelse med samleje.
    Jeg blev henvist til en gynækolog, som helt klart mente, at jeg havde endo. Jeg er nu på p-piller uden månedlig pause. Jeg tager dem så længe af gangen som muligt, og holder kun pause, hvis kroppen har brug for det.
    Jeg døjer dog stadig med store smerter under min mens. men det er på ingen måde det samme som tidligere - og der er ingen besvimelser.

    Jeg vil helt klart sige det samme som de andre, det kunne nemt lyde som det. Og det er virkelig lettende at få sat ord på det istedet for at gå med det selv. Det har ihvertfald hjulpet mig rigtig meget.

    - Og kender selv det med lægen, sys også jeg var der alt alt for mange gange i forbindelse med hele mit forløb. :)

    Håber det kan hjælpe dig lidt :)
Log in eller Registrér for at kommentere.