Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstuvet ankel

Redigeret 19 oktober, 2008, 07:15 i Fod- og knæskader
Hej.

Jeg vil høre, om der er nogen af Jer, som har erfaring med en forstuvet ankel.

Jeg forstuvede min for snart 3 uger siden. Jeg snublede ned fra noget og vrikkede fuldstændig om, hvorefter den hævede kraftigt op. Jeg havde is på i 30 minutter og var derefter på skadestuvet for blot at få det bekræftet, at det "bare" var en forstuvning.

Jeg gik med krykker de første 3 dage, hvor jeg simpelthen ikke kunne støtte på den. Herefter begyndte jeg at støtte på den, og gå nogenlunde normalt.

Den er stædig lidt hævet henover anklen - men slet slet ikke så meget som den har været, og så er den naturligvis blevet blå. Jeg har læst på nettet om forskellige øvelser man skal lave stående, og andre på et vippebræt. Desuden har jeg også fundet en side, som illustrerer hvorledes man skal tape foden ind, når man påbegynder genoptræning. Nogen steder står der at man kan gå på fladt underlag og når det gå fint, kan man også begynde at jogge på fladt underlag (eksempelvis et løbebånd).

Jeg har altid dyrket rigtig meget sport, og plejer gerne at løbe 1-3 gange om ugen. Så jeg vil smadder gerne bare igang, men jeg er jo samtidig også bange for at gøre noget overilet, så jeg kommer til at døje med det i længere.

Men jeg synes det er utrolig svært at vide hvad jeg skal gøre.. Det er meget forskelligt hvad folk råder en til. Nogen siger jeg bare nærmest ikke må bevæge den, men andre siger jeg bare se at få den tapet ind, og så bare igang med at løbe lidt osv...

Og så er der naturligvis dem der bare siger jeg skal lytte til min smertegrænse.. Men altså??! Er det når det bare gør det mindste ondt jeg skal stoppe, eller er det sådan at det skal gøre så ondt jeg skal ligge på gulvet og skrige af ren smerte, at jeg skal overveje at stoppe træningen?!

Og så et sidste spørgsmål.. Jeg har gået med støttebind i de seneste tre uger, kan jeg tage det af nu? (Tager det naturligvis af om natten...) Men kan jeg gå uden det, normalt til hverdag, selvom den stadig er lidt hævet?


Mvh. Christiane.
Log in eller Registrér for at kommentere.