Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Højt blodtryk uden grund?

Redigeret 21 oktober, 2008, 18:36 i Blod og blodsygdomme
Kære debattører

Har I mon læst lægens seneste svar i brevkassen til en, der spørger om, hvorvidt hun godt kan have højt blodtryk uden at fejle noget?

Læs spørgsmål og svar her:
http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201346.htm

Fortsat god debat.

Med venlig hilsen
Redaktionen
Netdoktor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg synes nu, at I, Netdoktor, gengiver lægens svar forkert, når I til overskrift skriver: ”Højt blodtryk uden grund”.

    Selvfølgelig er der en grund eller formodentlig ofte flere grunde til et højt blodtryk. Lægerne kender dem bare ikke, fordi der hovedsagelig forskes i medicin, der kan mindske blodtrykket. Der er ikke penge i at forske i årsager til forhøjet blodtryk.

    Lægen i brevkassen skriver da også: ”… højt blodtryk, hypertension, er en tilstand, som man hos 95-98 % af patienterne aldrig finder årsagen til.”

    Men det er altså ikke det samme som, at der ikke skulle være nogen grund!

    Lægerne interesserer sig mest for, hvad der rent fysisk belaster blodkarrene og dermed den frie blodgennemstrømning, og her er det især overvægt eller belægninger inde i årerne, der har deres interesse.

    Men jeg tror, at der er andre ting, der kan mindske flowet i blodårerne.

    Selv har jeg været i behandling for forhøjet blodtryk i 16 år. Jeg er ikke overvægtig, jeg har aldrig røget, jeg spiser sundt, og jeg motionerer meget. Jeg har i en del år været voldsomt plaget af stress, men det er jeg ikke mere.

    For mit vedkommende tror jeg, at det er muskelspændinger, der er den primære årsag. Der har været nogle meget traumatiske episoder i mit liv, og når man ikke får mulighed for at bearbejde den slags, enten fordi man er barn og ikke har mulighed for at bede om hjælp, eller fordi man er voksen og har næste generation at sørge for, ja så må man fortrænge det traumatiske, og det gør man bl.a. ved at spænde musklerne. Og når man ubevidst spænder musklerne, besværliggør man blodets frie gennemstrømning i blodårerne, hvilket fører til højt blodtryk.

    Og hvad skulle læger også kunne gøre ved det, andet end at give medicin?

    Ja, i stedet for bevidstløst at sige, at ”man ikke kender årsagen til forhøjet blodtryk”, kunne de pege på sådanne mulige årsager. Det er jo ikke sikkert, at alle ville have gavn af afspænding, massage, meditation eller behandlinger hos en kropsterapeut, men jeg synes, at de skulle pege på disse muligheder. Så kan folk jo afgøre med sig selv, om det er noget, de vil ofre penge på.

    Selv har jeg gået hos en meget dygtig psykolog, der havde videreuddannet sig inden for kropsorienteret psykoterapi. Desværre koster den slags mange penge, men når man først forstår de grundlæggende mekanismer bag alle disse spændinger, kan man godt selv arbejde videre med det.

    Et par timer efter hård motion er mit blodtryk ofte højt, mens pulsen ligger på 54. Det varer tit helt til næste dag, inden blodtrykket falder til det normale. Er der andre, der har gjort den erfaring?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej kameliadamen
    Jeg tror du er inde på noget. Måske har jeg skrevet det før, jeg kan ikke huske det. Men mit forhøjede blodtryk kom samtidig med en stresstilstand. Jeg har mange muskelsmerter. Jeg spænder også meget i mine muskler. Fysioterapeuten siger, det er der nogle mennesker der gør. Grunden kender hun ikke.
    Jeg bilder mig ind, at blodtryksmedicinen forværrer det. Eller måske ikke, det kan jo være musklernes mærkelige tilstand, der er skyld i blodtrykket.
    Hvis hele det medicintilskud bare kunne anvendes på en lidt anden måde, det tror jeg ville være godt. Det koster jo en formue at få lidt hjælp til de muskelsmerter. Jeg føler hele min krop spænder uden jeg kan gøre noget. Det jeg selv kan gøre hjælper så lidt.
    Jeg tror, som du, at de ting hænger sammen.
    Og jeg ryger heller ikke, har aldrig gjort det. Er ikke overvægtig og cyklede meget, dengang blodtrykket blev forhøjet.
    Men det går medicinalbranchen og lægerne aldrig med til. Og så tænker jeg , hvorfor egentlig ikke. De kan jo lave "dyr" medicin til disse muskler. Der må jo være en grund til, de "kramper".
    Ikke afslappende, men noget medicin, der kan ændre den tilstand musklerne befinder sig i.
    Og nu vi "snakker" om det. Min mor, som også havde for højt blodtryk, havde mange smerter i sine muskler.
    De breve, som jeg sagde ja tak til, om smertekundskab, hjalp som et hul i jorden. Jeg vidste det hele i forvejen. Jeg har også "lært" at leve med smerterne. Det er jeg jo nød til. Men jeg ville da gerne være fri for dem.
    Der skrives man skal have en ordenlig udredning hos lægen. Ha, siger jeg bare.
    Hvis der skal gøres noget, bliver der nød til at være nogle, der tager sig specielt af det.
    Og det bliver sikkert vanskeligt. For folk kan ikke selv betale det hele. Det drejer sig om penge.
    Hvis jeg var rig vidste jeg godt, hvad jeg ville prøve at få gjort.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri

    Nej, det er ikke nemt at vide, om det er musklernes spændingstilstand eller det er blodtryksmedicinen, der giver dig smerter. Det er sikkert begge dele.

    Problemet med lægerne er, at de er uddannet i en tradition, hvor alting skal bevises videnskabeligt. Desuden skal en teori gælde for en stor gruppe, sådan at der kan arbejdes statistisk med forskningsmaterialet.

    En teori som den, jeg har beskrevet angående muskelspændingers indflydelse på blodtrykket, lyder for mig fuldstændig indlysende ud fra, hvad jeg mærker på min egen krop. Men sådanne fornemmelser kan ikke bruges til noget inden for lægevidenskab. Det er ikke nok, at en fru hvem som helst ud fra sine egne fornemmelser synes, at det lyder logisk, at muskelspændinger fører til forhøjet blodtryk.

    Det er jo også udmærket, at lægerne arbejder videnskabeligt. Men når det gælder løsninger på helbredsproblemer, synes jeg godt, at de kunne arbejde med formodninger eller teorier. Så længe løsningsforslag ikke gør folk mere syge, gør det jo ikke noget, at lægerne tilbyder løsninger, der bygger på løst funderede teorier. De kan jo bare forklare patienterne, hvilket grundlag deres teori hviler på. Og ofte gør den medicinske løsning folk mere syge, som du selv har skrevet.

    Jeg undrer mig i hvert fald meget over, at min læge ikke har spurgt mig, om jeg har muskelspændinger.

    Personligt tror jeg ikke, at en almindelig fysioterapeut har den rette uddannelse til helt at hjælpe dig af med dine spændinger. Det er nødvendigt med en person, der er uddannet i SAMMENHÆNGEN mellem det psykiske og det fysiske. Og fysioterapeuter er jo stort set kun uddannet inden for det fysiske. Og selvfølgelig hjælper det i en periode, det fysioterapeut kan gøre, men jeg tror, at du ubevidst begynder at lave de samme spændinger igen, hvis ikke der gøres noget ved ÅRSAGEN til, at du spænder så meget.

    Og ja, du har ret i, at det er en dyr omgang, hvis man virkelig skal have noget gjort ved det. Jeg betalte 750 kr. i timen, og jeg ved, at prisen nu er steget til 850 kr. i timen. Jeg er sikker på, at jeg kunne blive meget mere rask, hvis jeg fortsatte behandlingen, men jeg vil også gerne ud at se mere af verden, mens jeg kan. Og jeg spænder faktisk ikke nær så meget mere og har ikke smerter. Så jeg har valgt at stoppe behandlingen.

    Problemet er, at man – når man igen er på egen hånd – nemt begynder at leve som før behandlingen. Jeg skal igen og igen huske mig selv på, at jeg skal tage pauser, og at jeg skal hele tiden mærke efter i min krop, sådan at jeg ikke igen begynder at gøre ting, der gør mig mere syg. Hos psykologen lærte jeg at MÆRKE min krop og hjælpe kroppen til at få det bedre, i stedet for at undertrykke mine behov og følelser, sådan som jeg var vant til, helt fra barndommen.

    Men altså, jeg fatter ikke, at lægerne ikke beskæftiger sig med sammenhængen mellem spændinger og forhøjet blodtryk. Det kan da ikke bare være dig og mig, der har det sådan?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadamen1 !

    Jeg har læst dine indlæg med stor interesse.Der er ingen tvivl om at stress / muskelspændinger øger blodtrykket. Det ved lægerne alt om. Jeg var for kort tid siden indlagt på hjerteafdelingen,hvor overlægen sagde til mig at jeg nok var en af de mennesker,hvor blodtrykket røg op i loftet når jeg så en hvid kittel.Det er jo lægens måde at sige på,at det psykiske i aller højeste grad kan påvirke blodtrykket. Med hensyn til traumer ...så genkender jeg også de situationerhvor blodtrykket ryger i vejret når tankerne fra fortidens uhyggelige hændelser sætter igang...Det kæmper jeg selv med pt.Jeg tror at for mit eget vedkommende...så er årsagen til mit høje tryk altså psykisk. Jeg vil også gerne jævnligt have en afstressende massage,men mig bekendt så bør man ikke få massage når man har for højt blodtryk og heller ikke når man får blodtryksmedicin....det skulle være kontraindikation for massage.Jeg kunne godt tænke mig at spørge Netdoktor...det kan man vel gøre under Brevkasse ??
    Man får jo så meget godt ved massage...man afslappes både fysisk og psykisk...får cellestofskiftet i hele kroppen øget og dermed affaldsstofferne ført væk...allerede der begynder kroppen st genopbygge sig selv.Denne form for udrensning må da også være vigtig når man daglig får medicin.

    Mange hilsner fra Rigmor.
  • Indstillinger
    Hej Rigmor

    Jeg tror, at du har misforstået, hvad jeg skrev, eller også har jeg ikke udtrykt mig forståeligt. Lægerne ved selvfølgelig godt, at blodtrykket varierer i takt med vores aktivitetsniveau og følelser. Sådan er det for alle mennesker, og det er det normale. Sådan er vores naturlige tilstand. Det er en fordel for organismen med et fleksibelt og varierende blodtryk. Blodtrykket stiger, når vi har travlt, for så kan vi præstere mere og finde på hurtigere og bedre løsninger, og blodtrykket stiger, når vi er opstemte, vrede, nervøse, m.m. for så at falde igen, når vi falder mere til ro. Det er der jo også en mening med fra naturens side, fordi stærke følelser oprindelig især kom i forbindelse med fare, og når man skal flygte eller kæmpe, yder man mest, hvis blodtrykket er højere. Men det vigtige er, at det skal falde igen, når vi falder til ro bagefter.

    Den tilstand, jeg taler om, er dér, hvor blodtrykket ikke varierer fleksibelt, men forbliver højt, også selv om man ikke er nervøs, vred, eller har andre stærke følelser, fordi der til stadighed er muskelspændinger, der gør kroppen stiv og ufleksibel, sådan at blodet i blodårerne kommer under pres og ikke kan flyde frit i årerne. Jeg kan faktisk mærke disse blokeringer, f.eks. i knæene, men jeg har svært ved selv at gøre noget for at løsne blokeringerne. Det betyder, at jeg meget tit har iskolde fødder, og jeg blev lidt forskrækket, da jeg her i sommer fik en lille hudafskrabning på skinnebenet, og det tog evigheder, før såret ville læges. Blodomløbet, især i mine ben, er helt klart for dårligt.

    Min erfaring er, at der kan være to årsager til disse spændinger og blokeringer.

    Den ene årsag er helt klart stress. Man spænder, når man vil forsøge at tage sig sammen for at klare de vanskeligheder, der er årsag til stressen. Og det er meget uheldigt for blodtrykket, når stress er langvarig, både fordi musklerne holdes spændte i lang tid, og fordi de ekstra stresshormoner gør blodtrykket højere. Jeg har personligt været stresset i lange perioder af mit liv, men jeg er det ikke mere.

    Den anden årsag er, at man kan have været tvunget til at undertrykke sine følelser, f.eks. fordi omgivelserne ikke brød sig om følelsesudtryk, eller fordi en sorg eller et traume var ubærlig. Mine forældre var af den gamle skole, som mente, at børn nok måtte ses, men ikke høres. Altså blev gråd, vrede, skuffelse m. m. straffet hårdt. Jeg lærte derfor hurtigt at undertrykke alle følelser, undtagen glæde, som var den eneste tilladte følelse. Og den evne har fulgt mig gennem alle årene, også gennem vanskelige perioder. Det var en fordel i mange tilfælde, fordi jeg aldrig var bange eller nervøs. Jeg har aldrig oplevet eksamensangst, jeg har aldrig været bange i mørke, eller for at gå alene på gaden om aftenen i fremmede byer. Men evnen til at undertrykke følelser har også alvorlige ulemper. Det er ikke nemt at slippe denne kontrol, når den først er indlært. Og jeg er helt bevidst om, at jeg kontrollerer følelserne ved at spænde musklerne, og at det påvirker mit blodtryk uheldigt.

    F.eks. stiger mit blodtryk ikke, når jeg skal have målt det hos lægen, for jeg kan også kontrollere min nervøsitet for, at målingen skal vise noget, jeg ikke bryder mig om. Og egentlig irriterer det mig lidt, at lægerne snakker om et ”hvid kittel-blodtryk”. Det er jo ikke den hvide kittel, der gør folk nervøse, men derimod frygten for, at blodtrykket ikke skulle være normalt.

    Når man spænder meget, er det meget dejligt at få massage. Det er bare ikke min erfaring, at virkningen af massagen holder. For når man kommer hjem, begynder man automatisk at lave spændinger igen. Man er nødt til at lære kropsbevidsthed helt forfra, og man er nødt til at finde og bearbejde årsagen til, at man spænder, og det er min erfaring, at man er nødt til at have hjælp til dette arbejde. Og det tager lang tid og er meget dyrt.

    Jeg undrer mig over, at du skriver, at massage skulle være skadeligt, når man har forhøjet blodtryk og når man får blodtryksmedicin. Hvorfor det? Hvor har du hørt det? Jeg har løseligt søgt på Google på højt blodtryk og massage, men ikke fundet nogen oplysninger.

    Og ja, jeg vil tro, at du kan stille spørgsmål om det i brevkassen her på Netdoktor. Jeg ved ikke, om alle spørgsmål bliver besvaret.

    Men jeg synes stadig, at det er for dårligt, at læger blot gentager deres udenadlærte sætning: ”Vi kender ikke årsagen til forhøjet blodtryk.” – i stedet for at interessere sig for patientens individuelle situation og pege på mulige årsager og mulige løsningsforslag. Blodtryksmedicin løser jo ikke problemet. Det tager blot symptomerne, i bedste fald.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Da jeg skrev ovenstående indlæg, lagde jeg mærke til, at jeg koncentrerede mig så meget for at udtrykke mig forståeligt, at jeg blokerede voldsomt i mine ben. Mine fødder blev iskolde.

    Dette her debatemne har i hvert fald betydet, at jeg har indset, at jeg må i gang med at lave nogle øvelser for at styrke blodomløbet i mine ben, og jeg er blevet mindet om, at jeg skal lave kropsbevidstheds-øvelser dagligt. Jeg vil forsøge med en hjemmelavet visualiseringsøvelse:

    Jeg vil forestille mig, at jeg står med bare fødder på en solvarm klippe ved Middelhavet. Jeg vil prøve at forestille mig, at varmen fra klippen siver op i mine fødder og ben og langsomt breder sig til hele kroppen. Hvis jeg forestiller mig det tilstrækkeligt meget, tror jeg, at det kan være en metode til at slippe blokeringerne i knæene. Og hvis ikke det hjælper, tager jeg bare et varmt fodbad :o)

    Er der nogle, der har gode øvelser, der kan få spændinger og blokeringer væk?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadamen !

    Med hensyn til massage ved for højt blodtryk og blodtryksmedicin...Det læste jeg et eller andet sted for en tid siden...kan ikke huske hvor,men nu har jeg valgt at tage " selerne på livremmen " og har skrevet til netdoktors brevkasse...de har skrevet en mail til mig om at de har modtaget min henvendelse..og at de ikke kan love mig at jeg får et svar...men det skriver de jo også på deres side,men hvis jeg får så bliver det inden for de næste to uger ..det skriver de.Jeg har sådan brug for massage. jeg ved ihvertfald at massage er kontraindikation ved nogle blodfortyndende præparater så måske er der noget også med hensyn til blodtryksmedicin,men lad os nu se hvad de svarer,hvis de svarer.

    Mange hilsner fra Rigmor.
Log in eller Registrér for at kommentere.