Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

endelig en medicin for mig

Redigeret 13 oktober, 2008, 15:56 i Multipel sclerose
Jeg har haft synlig Sklerose siden årsskiftet 02/03, sekundær progressiv, med dårlig koordination af venstre side, trækken på venstre ben, heraf dårlig balance. Desuden træthed, dårlig koncentration og føleforstyrrelser/spasmer/snurren m.m.
Jeg har forsøgt mig med Baklofen mod spasmer, indslumringstabl. for at få en længere og dybere søvn (oppe 4-10 gange pr. nat), antihistamin mod evt. allergi (brænden, snurren og sensorisk uro, mest om natten), ---og nu endelig Gabapentin, som for mig, viser sig at være det helt rigtige.
Gabapentin er udviklet som supplerende behandling af partielle epileptiske anfald. Anbefales også til andet, se især Skleroseforeningens hjemmeside.
For at få et mere nuanceret billede af hvad medicinen evt. gør, så læs også om gaba: gamma-aminobutansyre.
Jeg har ingen bivirkninger haft, heller ikke svimmelhed, som siges at forekomme normalt.
Det virker på mig, humoristisk sagt, som at drikke et godt glas rødvin (påvirket og samtidig helt klar).
Med denne ro og afslapning, kan jeg lettere klare føleforstyrrelserne, som stadig er der.
Jeg spiser mere varieret, dvs. mindre spiseforstyrrelse grundet roen, og jeg sover bedre.
Log in eller Registrér for at kommentere.