Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

PMS og evolutionen

Redigeret 3 januar, 2011, 06:08 i PMS og menstruation
Tillad en enkelt hankat at deltage i dette debatemne. Jeg har en kæreste, der lider meget op til menstruationerne. Hun er i forvejen diagnosticeret til bipolar affektiv lidelse (det man før kaldte manio-depression) og det er som om de depressive træk forstærkes op til menstruationerne (PMS). Derudover lider hun en del af migræne også op til menstruationerne.

Det fremgår bla af netdoktor.dk at man idag ikke ved hvorfor så mange kvinder lider af PMS. Man har ikke klarhed over årsagerne. Personligt (jeg er absolut lægmand) kunne jeg forestille mig, at der ligger noget evolutionært bag PMS. (Kvinde-)kroppen er udviklet til at føre arten videre og man kunne tænke sig, at PMS opstår fordi (kvinde-)kroppen VIL være gravid - uagtet hvad føreren i bilen/kroppen (kvindesjælen eller hvad vi skal kalde det - personligheden) ønsker. Dette kunne måske forklare både de fysiske og de psykiske gener ved PMS. Kroppen reagerer med andre ord negativt, hvis cyklussens æg ikke bliver befrugtet.

Min kæreste får antidepressiv medicin men har store bivirkninger af det (hun får amytriptylin - et gammelt præparat - ikke "lykkepiller" - derudover får hun Lithium (stemningsstabiliserende) og Serenase (anti-psykotisk)) og de hjælper slet ikke optimalt. Hun er muligvis ved at komme i overgangsalderen - og det er som om at generne (depressionen) forstærkes yderligere herved. Udover dette og migrænen er hun ofte anspændt og har svært ved at sove og er derfor selvfølgelig også træt. Er der nogen der har et godt råd til hvad hun kan gøre? Hun kan ikke tåle p-piller (får ekstra migræne). Jeg har set her på siden, at calcium skulle have en positiv effekt. Gælder det også for depression? Er der nogen der har erfaringer der måske kan hjælpe hende?

Hun står overfor at skulle tale med sin læge om disse problemer men jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen her der kan hjælpe - eventuelt som et indspark til konsultationen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa - jeg har lige lagt et indlæg ind om naturproduktet Femal, men da det nu er taget af markedet og dit indlæg jo er nogle år gammelt, så kan jeg nok ikke komme med gode råd, men søger selv at få hjælp omkring dette, da jeg lider ekstremt psykisk af PMS gener. Det er som om hjernen glemmer at det er det som sker, jeg tror hver måned at jeg er ved at få en depression indtil jeg tvinger mig selv til at se på kalenderen og vupti - der kommer forklaringen - og jeg lider videre i et par dage....

    Mvh
    Bettina
Log in eller Registrér for at kommentere.