Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Sex og urinvejsinfektioner

Redigeret 12 oktober, 2008, 11:56 i Blærebetændelse
Jeg begyndte selv at lide af blæebetændelse for en del år siden, og efter at have afprøvet gængse metoder såsom regelmæssigt at drikke tranebærsaft, uden held, blev jeg sendt til undersøgelse hos en urolog. Røntgenbilleder, prøver samt tissetest viste intet unormalt, så det kom der egentlig ikke rigtig noget ud af, men som afslutning på konsultationen remsede urologen en række forebyggende tiltag op (som jeg jo alle havde hørt om før), såsom at undgå stramme bukser, kulde forneden, etc., etc., Til sidst nævnte han pludselig at tørre sig godt efter sex. Det havde jeg ikke hørt før, men prøvede det af og bingo!

Efter sex går jeg altid på toilettet: dels for at tisse af og tisse evt. bakterier, der har forvildet sig op i urinrøret ud, og dels for at tørre skedesekret, sæd, m.m. væk. Hvis jeg ikke gør det og bare lægger mig til at sove i stedet, er den stensikker: jeg får blærebetændelse!

Jeg har ikke haft blærebetændelse i over tre år nu, med undtagelse af en enkelt gang, hvor jeg fraveg proceduren.
Så hvis man har tendens til blærebetændelse, kan man jo prøve at kigge efter dette mønster: sex og derpå betændelse - og evt. prøve mit fif af.

Held og lykke
Tina
Log in eller Registrér for at kommentere.