Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan bør T4 ogT3 bedst ligge ved lavt stoftskifte

Hej jeg er 41, og fik konstateret lavt stoftskifte sommer 07.
Bad selv om at få taget prøver, da jeg følte mig mærkelig, syg?,meget træt.

Værdierne blev først "normale" marts 08.
TSH 0,77 (0,4-3,77)
T4 17 (12,8-20,4)
T3 3,9 (4,0-6,8)

På eltroxin 100mikrg ulige dato 150 lige datoer

Nu er TSH:3,2 T4:12 T3:3,4
Er øget lidt 100mik *2 ugentl 150mik *5

Hvor mener i værdierne bør ligge, i den nedre eller øvre del af skalaerne?
(synes at min læge har været meget forsigtig med at øge i docis, gennem hele forløbet)
Havde dog også et mærkeligt udsving nov.07 normale tal.derefter i december TSH:24 T4: 9

Jeg føler mig stadig ikke frisk,(har i perioder haft det bedre).

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig
    Jeg tror det er op til den enkelte at mærke ,hvordan man har det .Nu har jeg i en periode på 5 uger fået liothyronin og mine blodpr fra i torsdag har rykket sig så jeg er steget i T3 og faldet i TSH til 0.0 før lå jeg på 1.0 -Jeg synres at mærke ,at jeg mangler eltroxin -er begyndt med hovedpine og træthed igen og ødemer (væske ansamlinger). Nu skal jeg til kontrol mandag ,så må jeg se hvad han sir' til svarerne-Men du ligger i normal området ,men har som mange af os herinde stadig symptomer og ingen kan sige hvad det skyldes-det er som om man aldrig blir' den gamle pige igen efter myxødemet indtog kroppen-
    Hilsen Kirsten
  • Indstillinger
    Hej Marta.
    Velkomen. Som Kirsten rigtigt skrev, er det meget individuelt hvordan tallene skal ligge.
    Jeg må give din læge ret, det er vigtigt, at øge dosis langsomt.
    Fra ændring af dosis til du kan se resultatet går der ca. 1 mrd.
    De fleste undersøgelser "siger", at når man har fået stillet diagnosen lavt stofskifte, har langt de fleste det bedst, når TSH ligger lige under/omkring 1,0 altså i den lave ende.
    Jeg selv har det bedst, når TSH ligger på 0,7-1,0.
    Det er bare svært at finde den korrekte dosis.
    I foråret steg min TSh til 3,85 og jeg følte mig lige så syg som året før, hvor jeg havde en TSh på 87.
    Så det er meget forskelligt.
    Hilsen Inge
Log in eller Registrér for at kommentere.