Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor er j så træt??

Redigeret 8 september, 2009, 10:07 i Åben debat om diabetes
Blodsukker 6,9 fastende
Skal j bekymre mig for type 2 diabetes?
Vejer 15 kg. for meget
Har for høj blodtryk, får medicin
Har for høj kolesterol, får medicin
Har hund, får noget motion
Kan ikke tabe mig spiser sundt, ingen brød,æg,kød,pasta,ris, fede sager.
Daglig indtagelse: 2 krus youghurt 0,1% m/müsli, 500 gram frugt, 500 gram grøntsager m/fisk el rejser/krebs, to fløde is UPS,
Drikker ca 2 l cola light + 3 krus kaffe m/mælk dagligt.

Hjælp og råd modtages

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan kun opfordre dig til at opsøge en klinisk diætist. Din kost er ikke skruet rigtigt sammen. Max 2 - 3 stk frugt om dagen er anbefalingerne. Hvorfor spiser du ikke brød? Har du overvejet, at du måske spiser for lidt og at din forbrænding derfor er for ineffektiv? Får du motion? Diabetes type 2 er livsstilsrelateret og jeg kan se, at du gerne vil, men du trænger til professionel hjælp, som jeg ser det.
  • Indstillinger
    Tak t Kirsten
    Nu mit blodsukker 7,4 fastende, og har lige fået konstanteret begyndende grå stær?
    Har søgt hjælp. Min læge siger jeg ikke har sukkersyge.

    Er begyndt til gymnastik.

    Der meget lidt jeg har lyst til at spise og føler ingen sult før sent på dagen 14-16 tiden inden j får første måltid og derefter behøver jeg hvile?
  • Indstillinger
    Kære Anna

    Uden at jeg har det store kendskab til diabetes, så tror jeg også, at du skal opsøge en kostekspert, der kan sætte en optimal kost sammen til dig. Prøv evt at kontakte Slankedoktoren, som reklamerer rigtig meget her på Netdoktor. De må da kunne hjælpe. Så lige på Netdoktors forside, at de kører et tema om fuldkorn nu, og det lyder som om det er en rigtig god idé ikke at udelukke grove fuldkornsprodukter, da dette netop kan være med til at forhindre udviklingen af bl.a. type 2 dabetes. Tjek lige deres artikler ud:
    http://www.netdoktor.dk/emnecenter/fuld ... tab_id=273

    Jeg tror i hvert fald, at det kan være lidt farligt selv at sammensætte en streng kost, hvis man ikke har indgående kendskab til fødevarernes indvirkning på kroppen.

    Rigtig meget held og lykke med vægttabet :-)

    kh
    Cykelmyggen
  • Indstillinger
    I øvrigt, så skulle light-produkter ikke være særlig gode, så du skal nok også overveje helt at lægge colaen på hylden for at tabe dig :-)
  • Indstillinger
    Hvis det ikke skal være løgnt, så feder light produkter mere end sukkerholdige drikke samtidig med, at det ganske enkelt er gift for din krop.

    Aspartam og de andre sødemidler er selvfølgelig helt enormt søde, men selvom de er søde indeholder de simpelthen ingen kalorier, hvilket jo i første instans egentlig er ret godt, for så er der jo heller ikke noget at forbrænde.
    Det ved kroppen bare ikke.

    I det du indtager den "kemi-sødet" drik, bliver der nu startet en kædereaktion i mens væsken er på vej ind i din krop. Din hjerne sender signaler til din bugspytkirtel med meddelse om, at der nu kommer en masse sukker (dvs. energi/kalorier) ned i maven og ud i blodet. Bugspytkirtlen begynder at producere insulin for at kunne transportere, det den tror er glukose, ind i cellerne og evt. ophobe som fedt.

    Problemet er bare - det kommer aldrig. Og det er meget problematisk, for så vil det blodsukker, som allerede findes i blodet blive transporteret ind i cellerne - du vil få lavt blodsukker og det fører til træthed. Lavt blodsukker = du føler dig sulten.

    Du vil altså ganske enkelt være mere sulten og du skal indtage mere føde, før du føler den gode mæthedsfornemmelse.

    Så hvorfor du føler dig træt? Helt sikkert de 2 liter light-cola du drikker om dagen.

    Aspartam har også følgende bivirkninger:

    · Kræft

    · Hovedpine

    · Hukommelsestab

    · Humørsvingninger

    · Slagtilfælde

    · Sklerose

    · Parkinson's-lignende symptomer

    · Svulster

    · Dødsfald

    Lær mere: http://www.alun.dk/sund-Aspartam-din-co ... af-dig.asp

    M.v.h
    Mutual
  • Indstillinger
    Hej Mutual

    Ydrk! light-produkterne var altså meget slemmere end jeg havde troet! meget interessant læsning, som jeg tror ville være gavnlige for rigtig mange mennesker at kende til. Det er sjovt, at det er sådan en fælde, de der light-produkter - for mange mennesker bruger dem lidt som en sovepude, tror jeg, fordi de tænker 'ej, så er jeg home free, for nu skader det jo ikke' - men det gør det jo så bare alligevel.

    Jeg er også helt klart fortaler for at spise de originale produkter, med rigtig smør og sukker i, for eksempel, og så bare spise lidt af det, og god øko-kvalitet. Så får man noget godt, tænker jeg selv.

    Så tak for indlægget!

    kh
    Cykelmyggen
  • Indstillinger
    Til Mutual

    Først og fremmest må jeg sige, at jeg i overordnet betragtning er helt enig med dig i, at Aspartam og andre sødestoffer snyder kroppen for manglende sukker ligesom specielt Aspartam er utrolig skadelig.

    MEN - du glemmer et forhold. Det er, at det er i større mængder!!!

    Der er intet skadeligt i at indtaget 0,5 liter sodavand sødet med Aspartam hver eller hver anden dag. Selv DDV anbefaler det - dog også som max. mængder pr. dag.

    Hvis du sætter alm sukkerholdig sodavand op imod sodavand sødet med sødemiddel, så er indtagelse af sodavand sødet med sødemiddel i anbefalede mængder klart sundere end sukkerholdig sodavand. Det hersker der ingen tvivl om!

    Men som samfund har vi helt klart en udfordring med de store mængder indtagelse af sødemiddelstoffer og deres skadelige effekter. Vi ser dem først om mange år - når børn, som har drukket sødemidler i mange år op i gennem årene - som voksne går hen og får børn.

    På den helt lange bane bliver det specielt spændende at se hvorledes de skadelige "bivirkninger" vil ha på intelligens, hjerne gennerelt og mange andre vitale del.

    Venligst

    JFK
  • Indstillinger
    Hvem siger du max må spise et hvis antal frugt om dagen? - du skal æde alt den frugt du kan - jo flere vitaminer du får jo bedere, når gamle mennesker dør, er det oftes fordi de mangler en eller anden form for mineral eller vitamin - så ja det kan du ikke spise for meget af, hellere for meget ind for lidt, jeg spiser selv det der svare til 2000 g frugt og grønt om dagen - bare gennem kosttilskud og ja jeg bliver aldrig syg - forskning har vidst at man kun kan få for lidt. Ingen er endnu død af for mange vitaminer eller mineraler, kun for lidt.
    Kronisk træthed og søvnbesvær er også en af de mange ulemper ved at indtage Aspartam, (cola light) så smid hellere det gift ud, spis nogle vitamier - så skal du nok se at du nok skal få det meget bedere:D
  • Indstillinger
    Hej,

    Du nævner at du får medicin for forhøjet kolesterol. Er det statiner du får? De hæmmer kroppens egenproduktion af det vitaminlignende stof Q10, og det skal nok gøre dig godt og grundigt træt at mangle Q10. Tal med lægen om at droppe statinerne og læs Uffe Ravnskovs bog "Kolesterol - myter og realiteter". Enhver, der læser den bog, vil nok holde sig langt væk fra statiner.

    Du får meget frugt og grønt. Det er rigtig godt. Men det skal helst være råkost, for ved opvarmning går mange sunde næringsstoffer tabt. Sørg også for at få nok sunde fedtstoffer (fiskeolie og gode koldpressede planteolier). Undgå sukker og de giftige "Light"-produkter. Skal man have lidt sødt engang imellem, så er f.eks. dadler fantastiske. Det er mit foretrukne sødemiddel.
  • Indstillinger
    Hej.
    først og fremmest vil jeg bare sige at det virkelig er beundringsværdigt at du sætter så meget energi ind for at tabe dig.
    Der kan være mange grunde til du ikke taber dig.
    Hvis du er stresset og ikke giver din krop ro til at vænne sig til den nye livstil, bliver din mave også stresset- og så kan den slet ikke finde ud af det. Derudover er det som nævnt ikke så smart at spise så meget frugt. i frugt er der frugtsukker, og det der i bund og grund gør dem sunde er vitaminer og mineralerne og ikke frugtsukkeret. ved indtagelse får blodsukkeret et kik, og frugtsukker kan også blive til ekstra kilo på maven.
    Jeg tror du skal spise som du gør nu, drikke mere vand end light sodavand, få daglig motion en times tid, hvis du ikke lige er til at løbe lange ture, kan du starte til dans, begynde at svømme eller en helt tredje ting- alt efter hvad du godt kan lide. desuden skal du huske at kroppen stadig skal have lidt fedt, ellers tørrer dine øjne ud. Og så husk at du ikke kan være på kur i længere tid ad gangen- det tærre gevaldigt på kroppen og immunforsvaret hele tiden at være på diæt hvilket nok også er grunden til du er så træt. når du er træt så dyrk motion eller læg dig ned og slap af/sove, og så tag en periode hvor du er på kur og en periode hvor du spise sundt men ikke diætisk.
    Held og lykke med det. håber du kan bruge rådene

    hilsen Ulla
Log in eller Registrér for at kommentere.