Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan det være irriteret tyktarm? HJÆLP!

Redigeret 13 oktober, 2008, 02:01 i Irriteret tyktarm
Jeg skriver og håber, at nogen måske kan give mig et fingerpeg om, hvorvidt mine symptomer måske kan pege i retning af irriteret tyktarm.

Jeg har i halvandet år gået med noget, der minder om et "let sidestik" i højre side under ribbenene - og lidt nord for navlen har jeg ondt i maven, når jeg "trykker i/napper i maveflæsket". Min afføring er, undskyldt udtrykket, noget klæbrig og "fedtet", og der er også blod i afføringen en gang imellem.

Nu venter jeg på en kikkertundersøgelse af tyktarmen, men vil gerne vide fra nogen af jer, om I kender til ligenende symptomer.

Hvis der er nogen, der har erfaringer med en kikkertundersøgelse af tarmen, vil jeg også meget, meget gerne høre lidt om det.

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jae, lidt, en i familien havde det som du beskriver. Det var tarmbetændelse. Der måtte i et halvt år, dagligt, sættes en stikpille op , før det var væk. Og undersøgelsen var ikke helt rar, men det blev da overstået. Og til at holde ud. Efter et halvt år måtte vedkommende til det igen. En undersøgelse for at se om det var væk. Og denne gang var undersøgelse ikke så ubehagelig. Men sygdommen kan være slem, så det var om at få den væk.
    Jeg ved selvfølgelig ikke om du fejler noget andet.
  • Indstillinger
    Hej mor 123321

    Det er vigtigt at du tager imod undersøgelsen, for det er nok den bedste mulighed for at finde fejlen.

    Hvad der så findes, er jo svær at sige. Jeg har selv i mere end 1 år haft mange problemer med mave, tarmsystemet, og har været igennem et utal af undersøgelser, der er dog fortsat usikkerhed om hvorfor jeg har mine problemer.

    Du skal bestemt ikke frygte at få undersøgt tyktarmen. Det er formodenligt en af de undersøgelser der er mindst ubehag ved, og det er jo hurtigt overstået.

    Jeg håber for dig at lægerne hurtigt finder frem til dit problem, så du kan få den rette behandling.

    mvh.
    12og34
  • Indstillinger
    Hej mor 123321
    Du skal bare bede om lidt beroligene til undersøgelsen. Du er klar i hovedet ;o) og kan følge med på skærmen, måske du er lidt træt efterfølgende. Jeg har fået taget undersøgelsen både med og uden. Hvis du ikke vil have noget, er det kun lidt ubehageligt når de puster lidt luft i tarmen og rykker kikkerten frem og tilbage.Jeg vil klart be om noget hvis jeg skal have lavet den igen. Men, for at slå det fast er der INGEN smerter eller noget der gør ondt.Held og lykke, håber de finder noget hos dig, jeg går desværre stadigvæk i det uvisse...:0(
    Mvh Momse1
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. Jeg er simpelthen så nervøs og bange for, at det er noget alvorligt, f.eks. kræft. Har tre små børn som jeg IKKE vil dø fra. Nu har jeg stort set ikke sovet i tre døgn, fordi jeg er så bange.

    Jeg skal undersøges i dag til middag. Skriver tilbage når det er overstået.

    Håber nogen vil bede en bøn for mig! Og tak fordi I lyttede/læste med!

    mor123321
Log in eller Registrér for at kommentere.