Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Støtte til borderlinepersoner?

Redigeret 28 februar, 2013, 11:35 i Personlighedsforstyrrelser
hvad er det for noget med at man kan få støtte hvis man har borderline? jeg har borderline og jeg får ingen ekstra økonomisk støtte?
hvordan får man den?

jeg kan ikke selv arbejde og jeg får ikke sygedagpenge mere. jeg får kontanthjælp som jeg ikke kan leve på da den er så lille. jeg har været i behandling men ingen har kunnet hjælpe. jeg er bare glemt og gemt væk nu. de har alle opgivede mig.

hilsen
gittepigen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du får den laveste kontanthjælp på grund af ung alder, har du mulighed for at søge om et ekstra beløb ved at henvende dig til kontanthjælpsafdelingen og gøre dem opmærksom på at du er borderliner.

    Der er mulighed for at søge forskellige enkeltydelser på kontanthjælpskontoret, til for eksempel tandlæge, briller, medicin, uforventede merudgifter og lignende.

    Hvis du bor for dig selv kan du søge boligsikring, som vil kunne dække noget af dine udgifter til bolig.

    Du kan altid søge legater til forsødelse af tilværelsen, lån legathåndbogen på biblioteket.

    Modtager du behandling for din sygdom? Og hvis du er ude af stand til at arbejde i meget lang tid, har du så overvejet at spørge kommunen om hvordan de stiller sig til at indlede en pensionssag?

    Jeg håber, du formår at holde modet oppe - jeg har haft borderline i mere en 10 år, men de sidste 3 år har jeg ikke haft nogen gener af det, bortset fra en enkelt gang om måneden, eller sådan noget. Jeg betragter mig selv som rask, men stadig sårbar. Men det var en lang vej.

    Held og lykke, og håber du får kæmpet dig igennem.

    Husk at borderline aftager med alderen for rigtig mange, og at cirka 80 procent efter nogle år slet ikke ville kunne få stillet diagnosen, hvis de blev undersøgt igen. Borderline er ikke en dødsdom.
  • Indstillinger
    Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 25. januar 2007
    § 1

    I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som ændret ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, § 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, § 2 i lov nr. 565 af 9. juni 2006, § 59 i lov nr. 566 af 9. juni 2006 og § 3 i lov nr. 1545 af 20. december 2006, foretages følgende ændring:

    1. § 25, stk. 2, affattes således:

    »Stk. 2. En person under 25 år får

    1) 11.625 kr., når den pågældende forsørger eget barn i hjemmet,

    2) 11.625 kr., når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype, og har forsørgelsespligt over for ikkehjemmeboende børn, og

    3) 8.749 kr., når den pågældende, der ikke bor hos en eller begge forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 2.«

    § 2

    Loven træder i kraft den 1. februar 2007.
  • Indstillinger
    Tak fordi i gider bruge tid og energi på at svare mig.

    Jeg er 25 år og jeg bor alene.

    jeg er diagnosticerede borderline, socialfobi, angst og mange andre ting. det brød ud i teenageårene, (som jo også er "normalt", efter hvad jeg har læst). Jeg blev også misbrugt som barn, incest.

    hvad bliver de 11.??? så efter skat? Det er vel omkring det samme som jeg får nu? de næsten 7000.

    jeg har overvejede førtidspension, men jeg ved ikke. syntes det føles som en dødsdom.

    og jeg ved en hel dél om borderline, og det er ikke noget man kan kureres for. de lette tilfælde kan få det bedre med årene ja, når man når omk. de 40 år kan symptomerne blive færre og mindre belastende, men man når hurtig en midtvejskrise og så går det nedad igen. og det er de færreste der får det bedre. Kun med langvarig psykoterapi kan man lette symptomerne, men det skal man selv betale for og det har jeg ikke penge til.

    og jeg er blevet behandlede af en masse forskellige med både dagbehandling og døgnindlæggelse, og ingen har kunnet hjælpe mig har de sagt da min sygdom er alt for kompleks: (
  • Indstillinger
    men jeg har jo intet barn. så jeg kan jo kun få det mindste. jeg må ærligt indrømme at jeg slet ikke har overskud eller kræfter til at søge om legater el.

    så kan jeg lige så godt tage mit eget liv hvis jeg skal leve på fattigdomsgrænsen og ikke får det bedre og ingen vil hjælpe mig.

    tak for rådene
  • Indstillinger
    Hej Gittepigen

    Jeg har også fået diagnosticeret borderline og jeg har også været ude for incest m.m. som barn.
    Efter 2 år på sygedagpenge røg jeg på kontanthjælp for snart et år siden og søger nu pension. Har fået afslag og har anket sagen.

    Jeg ved godt, hvor svært det er at få tingene til at hænge sammen på kontanthjælp. Det er en stressfaktor uden lige. Jeg måtte skære alt overflødigt væk, melde mig ud af fagforeningen og få sat ydelsen på mit banklån ned, men så lykkedes det mig også at få sat et budget sammen, så jeg lige klarer mig igennem. Alene det, at jeg nu føler mig sikker på, at jeg da ialtfald ikke mister min lejlighed og ved, at jeg også kan få mad hver dag, reducerer stress og angst en hel del!!

    Kan du evt. få banken til at hjælpe med at få sat et holdbart budget sammen?

    Som udsat for seksuelt misbrug har du jo muligheden for gennem din læge at få en henvisning til 12 psykologbehandlinger med sygesikringstilskud. Jeg ved ikke, om det er en mulighed, du kan bruge? Alternativt er der gruppeterapi under distriktspsykiatrien. Der er også andre muligheder for psykologhjælp, som jeg ikke er inde i. Du kan evt. kontakte den professionelle rådgivning på Støttecentret mod Incest (www.incest.dk), det kan de fortælle mere om.

    Det er jo heller ikke meningen, at man skal fastholdes på kontanthjælp til evig tid (selvom det kan føles sådan). Der skal laves en plan for, hvad der skal ske. Er du i gang med et afklaringsforløb hos kommunen?

    Borderline giver nogle problemer - ingen tvivl om det. Men det udelukker altså ikke, at man kan nå frem til at få et godt liv. Det er rigtigt, at det kræver langvarig terapi og at man ikke har råd til det på kontanthjælp. Netop derfor er det også vigtigt, at der bliver fundet en løsning - hvad enten det så er revalidering, flexjob eller pension (den er absolut ikke let at få uanset, hvad man fejler, skal jeg da lige love for!). Får du afklaring omkring fremtid, økonomi og jobsituation, så du kommer væk fra kontanthjælpen, kan du måske få råd til den behandling, du har brug for.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Kære GittePigen,

    Det med om man kan kureres for en personlighedsforstyrrelse er nok et spørgsmål om hvilke briller man ser det med, hvis du forstår hvad jeg mener? Et af kriterierne er jo, at det skal genere én enten i forhold til sig selv eller til sine omgivelser, og det kan altså godt få ende igen. Noget andet er så, at jeg personligt også mener at man ændre "personligheden" i hvert fald et stykke af vejen, men den diskussion kan nu blive meget lang. Jeg har været meget syg selv, men har idag et liv som er på vej til at blive helt normalt. Det har taget mange mange terapitimer, men jeg er kommet dertil, at jeg tror på det lykkes.

    Pension er ikke en dødsdom, og hvis du stadig er så ung som du skriver, så er der masser af håb forude. Jeg fik min tilkendt da jeg var 21, og er på vej til at slippe den igen. Det er en proces at vænne sig til det, men på den anden side er det bestemt også rart i den periode hvor man bøvler meget rundt, at man har fred til at arbejde med sig selv.

    Er der ikke en distriktspsykiatri der hvor du bor, som har nogle gode psykologer ansat? Der kan man blive henvist af sin læge, og i så tilfælde er det gratis, jo. Man kan være både heldig og uheldig med "systemets psykiatri", jeg har prøvet begge dele.

    Jeg vil i øvrigt tilslutte mig Helenes indlæg, hun er en fornuftig dame med meget god styr på netop dette emne.
  • Indstillinger
    Hej gittep.80.
    Har læst dine indlæg, og oplever at du er i INGENMANDSLAND...!
    Det er virkligt svært og en hård kamp, som ikke kan el. skal kæmpes alene.
    Kontakt omgående Distrikspsykiatrien Beskriv din situation, som du flot/fint/følsomt gør her i forums.
    Du skal ikke være alene, og tænke tanker, omkring hverken pension mv.
    Du må og skal tro på at der er personer der ønsker at forstå dig, og din situation... Er du åben og ærlig vil de med garanti, gøre ALT for at støtte dig.

    Du har heldigvis ikke ret i dine forestillinger, om at borderline... Skulle være uhelbredeligt !
    En forstyrrelse som opstår meget tidligt i livet, af forskellige årsager vil/kan ALTID genoprettes, men rigtigt ! det kræver hårdt arbejde, og er du motiveret sker forandringen langsomt/gradvis.

    Du har brugt rigtig mange år af dit liv, til at skabe en virklighed du kunne forholde dig til, resultatet er at du har fået skabt en splittet personlighed, ja! nærmest dobbelt bogholderi.
    Det kan der arbejdes med, det kan der gøres noget ved... ovs.!
    Men at du altid vil forblive en skrøblig/følsom person er vel heller ikke så ringe enda...?
    Tanker ! til dig. fra mig Bruger22.
  • Indstillinger
    Jeg har borderline.
    Kan man får flere penge i kontant hjælp selvom man bor hjemme?

    Jeg har hørt flere steder at man kan få 1000kr mere i kontant hjælp selvom man bor hjemme. Og min far har snakket med en dame der har en datter der bor hjemme og får det.

    Men vi er rigtig meget i tvivl.
    Please hjælp mig
Log in eller Registrér for at kommentere.