Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sygdommen og vores alder

AnonymousAnonymous
Redigeret 13 maj, 2009, 07:35 i Lichen Sclerosus
Jeg hører gentagne gange at Lichen Sclerosus kommer i den senere alder, eller overgangsalderen. Passer dette?
Jeg er selv 24 år, og kunne godt tænke mig at høre fra piger, der er jævnalderne...I må da være derude?

Venlige hilsner
Vandmanden72

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du.

    Det med alderen passer ikke. Jeg er selv 33 år, og fik sygdommen diagnosticeret her i foråret. Må dog have haft sygdommen i flere år, hvor jeg blot er blevet fejldiagnosticeret med svamp mv.

    Min læge siger, at han også har helt små pigebørn, der har sygdommen.

    Knus fra Suz
  • Indstillinger
    hey!

    den er god nok...det passer ikke, det med alderen:-)

    jeg er 32, fik dignosen for 4-5 år siden, men har haft symptomer siden jeg var 10 år.

    Det er typisk kvinder i overgangsalderen der får LS...men der er stadig mange, der får det meget tidligere!

    hvor længe har du haft LS?
  • Indstillinger
    Jeg er 28, fik diagnosen for 1½ år siden, men har nok haft sygdommen i 10 år.
  • Indstillinger
    Og jeg er 29, men fik diagnosen i år 2000 men har helt sikkert haft den i meget længere tid.
    Så den med overgangsalderen tror jeg heller ikke helt på (o:
  • Indstillinger
    Hejsa. Jeg er lige blevet 38 og fik konstateret LS i 2000 - men havde nok haft det i 5-7 år inden da, hvis ikke længere... Jeg behandles også med dermovat, og har det for det meste OK - dog klør det, men ikke noget jeg ikke kan holde ud. Vil nærmere sige, at jeg ikke kan holde ud når jeg har brugt dermovat i længere tid, at huden er så tynd og sårbar, at det sprækker og svier hele tiden... Men ved faktisk ikke om det er "farligt" ikke at behandle når det er så nogenlunde OK....må vist heller spørge min hudlæge når jeg skal til kontrol i februar.
    Er I med i Anette's gruppe?
    Hilsen ElseMarie
  • Indstillinger
    Hej!

    Min gynækolog har fortalt, at LS primært ses hos kvinder i overgangsalderen, men at hun også har set piger helt ned til 10-årsalderen med denne sygdom.
    Jeg er selv 20 og fik diagnosen LS i september 2007. Inden da havde jeg haft symptomer i ca. 3 måneder. Min egen læge sagde først, at det var svamp, men efter et godt stykke tid med behandling uden virkning blev jeg sendt til gynækolog, som altså konstaterede LS.

    Else Marie ---> Nej jeg er ikke med i gruppen, det skulle jeg måske... Er helt ny på netdoktor.dk, men har dog fulgt lidt med i denne debat inden siden blev lavet om.

    Venlig hilsen LK2288 :)
  • Indstillinger
    hej..

    jeg er 42 og har lige fået lichen sclerosus.

    Jeg har knudestruma, men fik jod behandling for ca 3 år tilbage.
    Jeg får B-12 vitamin hver anden månede i indsprøjtning, og mangler både D-vitamin og folin.
    Mit stofskifte er for lavt.
    Kan læse herinde at alt dette hænger sammen med lichen Sclerosus, men som sagt kender jeg ikke så meget til sygdommen endnu, men har fået noget binyrebarkhormon creme og smøre i, det har hjilpen på den kløe og svien, og området er blevet mindre hvidt..

    vil gerne hvis en kan genkende de samme ting som jeg..

    MVH Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Velkommen her på siden, godt du fandt frem. Når man er ny diagnosticeret føler man sig jo noget fortabt, og det kan være en lettelse at opdage, at man ikke er alene.

    LS er det man kalder en autoimmun sygdom, dvs at kroppens celler angriber sig selv. Den proces er yderst kompliceret at bryde, mener faktisk ikke at man kan, så man kan kun symptom behandle.

    Har man først een autoimmun sygdom er man derfor i risiko for at udvikle flere, da det skyldes en grundlæggende "fejlkodning" i kroppens immunsystem.

    Der findes mange autoimmune sygdomme, hvoraf du selv nævner een du har nemlig struma. Af andre kan nævnes leddegigt, diabetes, psoreasis, forskellige tarmsygdomme osv.

    Mht. LS er den almindeligste behandling Dermovat salve. Det stiller ret hurtigt kløen, men desværre gør den huden tynd og sart ved lang tids behandling.

    Selv har jeg haft sygdommen i seks år, og i den tid er slimhinderne i vulvaområdet blevet papirtynde og sprækker så let som ingenting, det gør forfærdelig ondt.
    I perioder skifter jeg derfor til en creme som hedder Protopic, som er et godt alternativ, og ikke en hormoncreme med samme bivirkninger.

    Jeg har netop tilmeldt mig en gruppe på Yahoo, hvor der er ca 2000 medlemmer med LS. Her er mange gode råd at hente (på engelsk).
    Når jeg har afprøvet nogle af dem skal jeg straks videregive det her på siden :-)

    F.eks har jeg over internettet bestilt EMU olie, og jeg har bedt min gynækolog om at udskrive Testostron creme 2% til mig, men han er vist gået i tænkeboks...

    Hvis du har flere spørgsmål, som du synes er for personlige her, er du velkommen til at skrive til lichensclerosus@ofir.dk så får du hurtigt svar..

    Hilsen Anette
  • Indstillinger
    Hej Anette.

    Tusinde tak fordi du ville bruge tid til at fortælle om lichen Sclerosus
    Vil prøve at skrive på den mail adresse.
    MVH Gitte
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er ny herinde. Jeg har slet ikke brugt cortisoncreme endnu, men har været i homeopatisk behandling, med variende held. Nogen gange har jeg været helt symptomfri.

    Men hvis du har lidt tålmodighed, kan du læse lidt om, hvordan alle de her ting hænger sammen og hvordan man med en masse tålmodighed kan få det meget bedre og eventuelt til sidst være symptomfri. Det er skrevet af en læge.

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/lichscler.asp

    Når det så er sagt og skrevet, så skal jeg i hverfald igang nu, med at rydde op i min usunde livsstil og have professionel hjælp til et kosttilskudsprogram. Jeg skal have fat i en særdeles veloplyst biopat, en dygtig ernæringskonsulent og en masse viljestyrke, for det her går virkelig ikke.
    *stort smil*

    Venlig hilsen
    Ernalise
Log in eller Registrér for at kommentere.