Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ny i debatten og meget træt.....

Redigeret 6 oktober, 2008, 02:55 i Endometriose
Hej

Jeg er ny herinde. Har haft sympotmer på endometriose siden de unge teen-age år, men først fået det endeligt diagnosticeret for nylig. Jeg har stærke smerter under menstruation, samt opkastning og ofte også besvimelse. Dette er dog som regel kun en enkelt dag om måneden. Resten af tiden har jeg smerter, som er til at leve med og som ikke kræver lindrende behandling.
Jeg er først ved den endelige diagnosticering blevet klar over, hvorfor jeg er og altid har været så ualmindelig træt.....Det kunne sagtens skyldes endometriosen?

Jeg har lige fået nyt arbejde og har fortalt, hvorfor jeg engang i m ellem ligner en hængt kat og må tage hjem pga smerter. Det har hidtil ikke været noget problem, da detkun er sket to gange og folk har stor forståelse for smertertilstanden. Det største problem er dog trætheden. Jeg har spekuleret over, hvorfor jeg altid føler mig så "smadret" og har nu måske endelig fundet svaret. Men at skulle fortælle det til sin nye arbejdsgiver, at man har svært ved at leve op til forventningerne for, hvad man kan udrette som ung 32-årig kvinde på en almindelig dag, pga træthed, har jeg svært ved. Har en fornemmlese af, at det ikke er ligeså accepteret et symptom, som smerter. Hvad gør I andre? Er I også påvirket af træthed?

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej...
    jeg er også stadig meget træt, selvom jeg er blevet opereret, men det har helt bestemt hjulpet. men til dit spørgsmål... jeg har følt at omverdenen har set mig som "hypokonder", de kunne ikke forstå at man var så skidt, og hvorfor man kunne sove så meget. så det er helt klart mit indtryk at det ikke er accepteret, da det er en sygdom man ikke kan se. Desværre. mvh stine
  • Indstillinger
    Hej...
    Jeg kender også alt for godt til den med trætheden og omgivelserne... At ha' smerter og en kronisk sygdom, sætter jo sine spor på kroppen, så det er vigtigt at lytte efter kroppens signaler, jeg skal ha' en lur eller et hvil midt på dagen, og det har jeg accepteret at sådan er det bare...
    Hypokonder, er jeg også blevet kaldt både af min eks-mand og af en gammel veninde, det rammer en´ hård, at der ikk kan være forståelse, men som hende før skrev, man kan jo ikk se at vi har et dårligt underliv og mange gange skal kæmpe sig gennem en dag... Men man føler at man skal komme med undskylninger altid, for hvorfor man er som man er...

    Jeg er begyndt at sige at jeg har en kronisk underlivssygdom (og så kort hvad den går ud på), og at med den følger der nogle andre ting, bla. træthed og influenzalignende symptomer...

    Ja, nu fik jeg lige lidt luft - ønsker jer alle en rigtig god og forhåbenlig glad weekend :-)
  • Indstillinger
    Tak for svar på mit indlæg........
  • Indstillinger
    En del endopatienter lidr faktisk af kronisk træthed.

    Trætheden er noget der er normalt hos smertepatienter. Vi sover simpelthen ikke så dybt som normalen. Dette betyder at vi ikke får det samme ud af vores søvn. Defor kan man sove i 9-15 timer, og stadig være træt.

    Det er rigtig surt, især fordi det kan være svært for omverdenen at forstå.

    Mvh Rikke83
Log in eller Registrér for at kommentere.