Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i maven - højre side og lidt oven for navlen. HJÆLP!

Redigeret 13 maj, 2011, 17:54 i Irriteret tyktarm
Er der nogen, der kan hjælpe mig? Jeg har i halvandet år haft ondt i højre side lidt under ribbenene. Ikke voldsomt ondt, men alligevel. Det kommer og går. Har også ondt to fingerbredder nord for navlen - ondt som hvis man trykker på en bums. Jeg fik min mave scannet i vinter, men der var intet at se. Har gået til kiropraktor i lang tid, idet min læge troede, det kom fra bevægeapparatet. Det har kiropraktoren også afvist, så nu står jeg her: hvad kan det være?

Håber nogen kan give mig et godt råd. Jeg overvejer at betale mig fra en MR-scanning. Frygter selvfølgelig kræft og beder til, at det ikke er dét!

mor123321

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej til dig.
    Jeg mener at en blodprøve kan afsløre kræft.
    Da jeg var yngre, havde jeg også på et tidspunkt mavesmerter, som kom og gik.

    Dengang kunne man vist ikke scanne - men jeg blev trykket på maven, og fik taget en blodprøve.
    Jeg fejlede intet :)

    Prøv og læs her :

    http://www.berlingske.dk/article/200508 ... 108080182/
  • Indstillinger
    Jeg har nøjagtig de samme symptomer. Skal til lægen med dem på fredag. Er blevet lidt forskrækket, da afføringen i morges også var helt gul.
  • Indstillinger
    Hej Mbuke.

    Jeg vil vædde min højre arm (sådan da) på, at du har galdesten.

    Galdeblæren sidder i højre side lige under ribbene, og den opsamler galde fra lever og bugspytkirtel. Galdesten giver smerter når de sætter sig i klemme i galdegangene.

    Desuden er gul afføring vist nok tegn på, at der er noget galt med galdetilførslen.

    Jeg syntes, at du skal ringe til lægen i morgen hvis du oplever gul eller hvid afføring igen før da, bliver gullig i huden eller øjnene og/eller du får mere ondt.

    Kontakt vagtlægen og insister på at blive undersøgt hvis du får stærke smerter, feber og opkastninger. Det kan være tegn på galdeblærebetændelse hvilket KAN opstå hvis sten klemmer sig fast.

    Det har jeg oplevet. Ringede til vagtlægen tre gange fra sen aften til tidlig morgen, og alle de tre jeg kom til at tale negligerede mine stærke smerter og afviste at undersøge mig - fordi jeg DESVÆRRE fortalte den første, at jeg om formiddagen havde været hos lægen pga. forstoppelse.

    Da jeg kom til lægen om morgenen ringede han straks efter en taxa der kørte mig til hospitalet. Sikke en lettelse at blive pumpet fuld af morfin efter 14 timer i smerteHELVEDE.
    Jeg måtte faste til dagen efter og blev så opereret hvor jeg fik fjernet galdeblæren. Den var så betændt at de næsten ikke havde kunne få den ud ved kikkertoperationen.

    Da jeg ikke ønsker den oplevelse for andre, klagede jeg til Patientklagenævnet over de tre vagtlæger, og alle tre fik påtaler.
  • Indstillinger
    Hej
    Bare lige et lille tip til alle med galde problemer: Resium smager forfærdeligt, men det hjælper! Matas og sikket andre forhandler det.
    Man kan også hjælpe sig selv lidt ved at være forsigtig med det dårlige animalske fedt og alkohol. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Hej Anna84

    Jeg var til lægen idag. Han sagde, det kunne være små sten i galdegangen. Det er åbenbart ikke altid forbundet med store smerter. Jeg mærker kun selv en trykken. Han har sendt mig til ct-scanning for undersøgelse af galdesten og vist nok også en blodprøve for at se på levertal.

    Det han reagerede på var ikke den diffuse trykken i højre side af maven, der skiftede plads, men oftest var øverst i højre siden. Men det og så den hvide afføring.
Log in eller Registrér for at kommentere.