Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er ny her..

Redigeret 3 oktober, 2008, 03:10 i Endometriose
hej allesammen...
har mistanke om at jeg selv har Endometriose..

det går således..
stærke smerter hver dag,meget, meget træt. får aldrig tømt blæren ordentlig... skiftevis afføringsmønster med gener.
har altid blødt meget under mens, selv om jeg fik p-piller..

sådan har det stået på i mange år.

håber at høre fra jer : )

Kommentarer

  • Indstillinger
    Velkommen til

    Håber du får glde af siden her.

    Mht. din beskrivelse kunne det godt lyde som endo. Men for at få diagnosen skal der påvises endo væv via en kikkertundersøgelse hvor vævet fjernes og undersøges. Men vil anbefale dig at få en tid hos en gynækolog, du er sikker på har et lidt dybere kendskab til endometriose, for ellers kan du risikere at du bare får en sludder for en sladder, da erfaringen hos mange endo piger er læger der ikke har den fornødne viden på området.

    Mvh. MAL
  • Indstillinger
    tak for det..

    vil lige fortælle at jeg fik fjernet en stor Dermoidcyste da jeg var 19 år , og fik efterfølgende fjernet sammenvoksninger i underlivet. jeg er snart 34.. så det har stået på lige siden..

    en læge jeg var inde hos dengang, mente det var endometriose.
  • Indstillinger
    Hej

    Jo det kunne godt lyde som endometriose. Men ved at andre sygdomme kan give samme symptomer, så som en anden siger skal der en kikkertundersøgelse til for at stille diagnosen. En scanning hos gyn. er ikke nok, da man ikke altid kan se endoen på denne.

    Jeg vil også råde dig til at søge en gynægolog, eller endnu bedre få din egen læge til at henvise dig direkte til gynægologisk afdeling på et hospital. Glostrup og Skejby er førende indenfor endometriose, men der skulle også være en specialafd. i Odense (mener jeg det er).

    Endvidere vil jeg råde dig til at læse inde på endo.dk. Her ligger foruden en masse information om endo, også et skema som kan være godt at forberede sig på inden 1. konsultation. Endvidere vil jeg råde dig til at printe symptomlisten ud, og vise hvor mange der stemmer overens med dig.

    Der er desværre en udbredt tildens at der er manglende kendskab til endo, hvilket gør at man i snit er ca. 7 år om at få stillet diagnosen, og at man kan få mange misinformationer. Det er derfor en god ting selv at indsamle noget viden, så man er opmærksom på de mest grundlæggende ting.

    Mvh Rikke83
Log in eller Registrér for at kommentere.