Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

forhøjet stofskift og thyroglobulin...

Hej alle
Jeg har som beskrevet i tidligere indlæg for kort tid siden fået konstateret forhøjet stofskift, men afventer vævsprøve samt at få scannet min skjoldbruskkirtel.
I går sad jeg og kiggede mine blodprøveresultater igennem og så, at jeg også har let forhøjet værdi af Thyreoglobulin - ligger på 61.8 (normalværdi 2-60.0). Jeg forsøgte at google lidt på det i forsøg på at finde frem til, hvilken form for stofskifteproblem, jeg har. Det skulle jeg vist ikke have gjort, for hver gang dukkede der kun noget op med kræft i skjoldbruskkirtlen, og jeg blev enormt bange :-(.
Mit spørgsmål er derfor følgende: Er der nogle af jer, der ved hvad forhøjet thyreoglobulin peger på? Peger det blot på, at den stofskiftesygdom, man har højst sandsynligt er en autoimmun af slagsen eller har det noget med kræft at gøre.
Hvis der er tale om autoimmun sygdom, er det så sdan, at min skjoldbruskkirtel med tiden vil sætte ud og ende i for lavt stofskifte??
Jeg ved godt, at jeg selvfølgelig kan spørge endokrinologerne, men jeg har først tid i november, og synes det er lidt lang tid at vente.
Ønsker jer alle en god dag p.t.a. regnvejret :-)

Venlige hilsner
frupedersen

Kommentarer

• Kære Fru Pedersen.
    Jeg har desværre ikke helt styr på det med thyreoglobulin.
    Men jeg tror godt jeg kan berolige dig med at kræft i skjoldbruskkirtlen vist nok er ret sjældent, men man skal da selvfølgelig være på vagt også overfor dette.
    Om din sygdom er autoimmun elle ej ved jeg heller ikke men det får du sikert mere at vide om senere.
    Jeg håber ikke du går og bruger alt for meget tid på at være angst, for det vil kun forstærke dine symptomer,og du har jo nok at slås med endda.
    Jeg ønsker dig en rigtig god aften.
    Hilsen Misty
  • Kære misty
    Tak for dit svar. Du har ret det er spild af energi at bekymre sig (men vist nok lidt typisk mig :-)). Jeg ahr fundet ud af, at jeg skal scannes ad to omgange - første gang med radioaktivt stof og anden gang (ca 3 uger senere) uden radioaktivt stof men evt en vævsprøve.
    Ved du eller andre hvorfor det skal foregå ad to omgange?
    Vil jo allerhelst så hurtigt som muligt i behandling, hvis det er stofskiftet, der giver alle (eller de fleste) de symptomer som jeg har...

Venlige hilsner
    frupedersen
  • Kære Fru Pedersen
    Jeg ved ikke så meget om for højt stofskifte ,men jeg ved ,at jeg som dig også ville piske en stemning op og tro jeg fejlede noget alvorligt-det tror jeg nu ikke du gør ,men var jeg dig ville jeg konsultere en privat endokrinolog og få styr på alt det du tænker-som Inge57 herinde har skrevet koster 1 besøg ca 800 kr og hvis ikke du vil det ,så ring til den afd du hører til og tal med en sygepl. de kan som regel svare på spørgsmål -eller i sidste ende din egen læge-Det er dig og kun dig, du skal tænke på, man er sig selv nærmest når man er syg og så er der lang tid til november
    god bedring og held og lykke
    Hilsen Kirsten
  • Kære Kirsten

Tak for dit svar. Har i dag talt med min læge, der sagde, at jeg ikke skulle bekymre mig om kræft :-) - bare mig, der havde misforstået det, jeg læste...

Derudover har jeg fået tid til den første scanning på nuklearmedicinsk allerede i oktober, næste scanning samt lægesamtale bliver i starten af november, så der er jo egentlig ikke så længe til alt taget i betragtning.

Venlige hilsner
    frupedersen
  • Dejligt at høre,så god weekend og nyd den :-)
    Hilsener Kirsten
  • Hej Fru Pedersen.
    Først vil jeg sige at jeg aldrig har hørt om thyroglubolin, så ingen hjælp der.
    Men jeg har selv fået lavet scintigrafi og ultralydscanning af 1 omgang. Den bruges vist til at fastslå, eller hjælpe til at finde ud hvilken slags thyroid sygdom man har, alt efter konsistens osv.
    Prøv at søg på scintigrafi.. Og husk på at det er altid det værst tænkelige man får smidt i hovedet først, når man søger på nettet..
    Men hvem tænker ikke på det, når man er syg og ikke helt ved hvad man fejler..
    Held og lykke

Hilsen Tanya
Log in eller Registrér for at kommentere.