Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hovedpine

Hej.
Jeg har lidt af hovedpine i snart 3 år. det er noget der kommer og går. Jeg har ondt i nakke og halsmusklerne og ved øverste del af skuldrerbladene. Min hovedpine kommer oftest om natten men optræder også i dagstimerne. f.eks når jeg kører i bil eller tog osv.

En periode med hovedpine kan vare op til 3 uger. konstant kraftig hovedpine. nogle gange er det værst om morgenen og kan så aftage i løbet af dagen. det kan også forværres når jeg motionerer.

Jeg har gået til fysioterapeut i halvanden år hvor han lavede osteopati på mig (mild form for kiroprakti) og jeg har gået til massage. intet er hjulpet. måske lige et stykke tid bagefter men spændingerne kom bare tilbage. Jeg kan ikke se at det er psykisk, da min hovedpine sagtens kan være værst i perioder hvor det går godt. eller hovedpinen kan være svag i perioder hvor jeg er ked af det eller stresset, så har svært ved at se at det skulle være spykisk.

Jeg er så begyndt på akupunktur. han siger at det handler om 5. hjernenerve i hjernen, men jeg ved ikke om det er rigtigt. jeg har været der èn gang og har stadig hovedpine.... han sagde at det burde hjælpe i løbet af 14 dage efter en gang. det er idag en uge siden. nu må vi se.

men jeg er bare så frustreret og håber så meget at det snart går væk for kan ikke holde den hovedpine ud. er der nogen som har det på samme måde? nogle som kender til behandlingsmuligheder eller nogle som bare har et eller andet at sige til det...?

tak fordi du ville læse mit indlæg

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej mismis

    Både min gamle specialemakker og en af mine nuværende kolleger lider af noget (kan ikke huske navnet), hvor musklerne omkring rygsøjlen op mod nakken nogle gange giver sådan nogle jag/knivstiks-agtige smerter som går helt op i hovedet. De har begge fået at vide af deres respektive læger, at de skal træne det væk ved at træne specifikt den øvre del af ryggen omkring skulderbladene, nakken og de områder - lægerne sagde, at man var nødt til at styrketræne, det var ikke nok at konditionstræne med løb eller andet, det var specifikt styrketræning af ryggen, der ville virke. Og det gør det! Min gamle specialemakker har trænet i længst tid af de to, og det har helt klart hjulpet på hende, så det kan du måske prøve... det er selvfølgelig svært for andre end de læger/fagpersoner, der ser på dig, hvad du kan gøre, men det var da en idé :-)

    Rigtig god bedring fortsat :-)

    kh Cykelmyggen
  • Indstillinger
    hej mismis23
    Ved godt dit indlæg er ved at være noget tid siden, men nu prøver jeg alligevel...
    Synes du skal læse dette, så kan du selv vurdere om der er noget du kan genkende.
    Den mest almindelige årsag til bidfunktions- og kæbeledsproblemer er, at der ikke er harmoni mellem tænderne i over- og undermund, når man bider sammen. Symptomerne på dysfunktion er typisk hovedpine med en fornemmelse af et strammende bånd om panden.

    Hovedpinen forværres af stress og kulde eller efter spisning. Også ørepine kan forekomme. Mange klager over spændinger i halsen eller en fornemmelse af en kugle ved tungeroden, så de hele tiden skal synke. Der kan optræde en fornemmelse af pres eller tryk inde i hovedet - mange vil ligefrem tro, at det er kæbehulebetændelse. Endelig kan høje knæklyde fra kæbeleddene og ømme tænder være et signal om, at der er noget galt. Visse typer af dysfunktion kan ligefrem minde om migræne.

    En række symptomer er karakteristiske for bidfunktions- og kæbeledsproblemer:

    Træthedsfornemmelse
    Et af symptomerne på overbelastning af tyggemusklerne er en fornemmelse af træthed i kinder og ansigt om morgenen (eller om aftenen). Træthedsfornemmelsen fortager sig op ad dagen.

    -Smerter
    Overbelastning af tyggemuskler og kæbeled kan give trykkende eller pressende smerter i ansigt, kinder, kranie, nakke, øre og kæbeled. Smerterne opleves tit andre steder end der, hvor myoserne sidder. Overbelastning af de tyggemuskler, som hæfter inde i kæbeleddet kan fx give ørepine. Spændingerne kan forplante sig til halsen., hvor mange oplever en ubehagelig stramning i halsen. Smerterne kan også sidde over kindbenene og forveksles med kæbehulebetændelse.

    -Hovedpine
    Overbelastning af tyggemusklerne fører meget ofte til spændingshovedpine, som typisk er til stede om morgenen, når man vågner.

    -Lyde
    Hvis man ubevidst skærer tænder om natten, er det ofte forbundet med meget ubehagelige lyde for omgivelserne. Hvis overbelastningen har forplantet sig til kæbeleddet, kan der også opstå lyde herfra ved bevægelse. Det kan være i form af et højt smæld eller mere dumpe lyde. Lydene behøver ikke at være forbundet med smerte, men kan være det. Lydene fra kæbeleddet opstår, når den bruskskive, som sidder mellem kæbeled og kranium, ikke bevæger sig i takt med kæbens bevægelser.

    Variation i symptomerne
    Bortset fra lyde fra ledene, svinger symptomerne som regel i takt med, hvor stresset man er. Symptomerne er som regel værre i stressede perioder end i afslappede perioder - fx når man holder ferie.

    Har du nogen af de nævnte symptomer, er der kun et at gøre: Gå til tandlægen..

    Håber du kommet nærmere en forklaring med dette på din hovedpine.
    God bedring

    Med Venlig hilsen
    B. Krogh
  • Indstillinger
    Kære B. Krog og evt. andre

    Først mange tak for dit indlæg, det er jeg meget taknemmelig overfor. Og ja mit indlæg er gammelt, men jeg er stadig lige inde og kigge engang imellem, og jeg har stadig min hovedpine, så det er stadig aktuelt.

    Jeg har tænkt meget på at det kan være mit kæbeled, og jeg har faktisk også været til tandlæge for det, hvor jeg fik lavet en bideskinne (det er 3 år siden), men jeg synes bare ikke rigtig at den hjælper den bideskinne. Jeg føler faktisk lidt at jeg stadig spænder i kæben og hals - og nakke muskler om natten, så jeg ved ikke hvad der kan gøres mere end en bideskinne....

    Jeg er begyndt på Yoga og det er ret godt, men jeg synes ikke det går væk af det. Jeg spænder stadig op om natten og i stolen, i bilen, i toget og sådanne situationer. Det er mere kortvarigt at det hjælper.
    Jeg var til lægen for ikke så længe siden og vi snakkede om Dansk Hovedpine Center, mem efter at han havde talt med dem, sagde han at de ikke kunne gøre mere for mig, hvilket jeg synes var en underlig besked, da de trods alt er Dansk hovedpine Center... hmmm...

    Faktisk kommer min hovedpine ikke når jeg er stresset. den kan sagtens komme når jeg laver ingenting... selvfølgelig kan den også komme når jeg er stresset, men det er ligeså meget når jeg sidder ned en hel dag el. lign...eller bare når jeg har spændt ekstra op om natten, og det hænger ikke sammen med at jeg sover dårligt, for jeg sover næsten altid glimrende...

    men jeg er så taknemmelig for hjælp, da jeg ikke synes nogen har kunne hjælpe mig rigtigt endnu. det er sørgerligt men det er åbentbart svært at finde en årsag til kronisk hovedpine... Jeg ville blive lykkelig hvis der var en en dag der vidste fuldstændig hvad jeg skulle gøre og at det så gik væk, for det er ærligt talt ikke så sjovt at have hovedpine så tit...

    Tak fordi du gad læse mit indlæg
Log in eller Registrér for at kommentere.