Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodtryks Medicin

Redigeret 7 oktober, 2008, 03:16 i Hjerteproblemer
Jeg fik for nu ca. seks uger siden et ret slemt anfald af Atriflimmer ,hvor jeg blev akut indlagt på
hjerteafdelingen.Jeg blev sat i behandling med Selo-zok 50 mg og fik medens jeg var indlagt også digoxin
som er hjertemedicin,der skulle være med til at regulere min hjerterytme...men det skal selo-Zok også.

Det kniber imidlertid med at den kan holde trykket nede...så jeg er begyndt med at drikke rødbedesaft ved siden af.

Jeg fik igår fortalt fra en bekendt at hendes læge havde stoppet hendes Selo-Zok behandling..og havde sat hende på et andet præparat...med begrundelsen at Selo-Zok skulle være skadende bl.a. for hjertet. Hmm.

Har nogen her hørt om det ??

Glæder mig til at høre fra jer.
Mange hilsner fra Rigmor :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Rigmor
    Desværre, jeg har intet kendskab til selo-zok, men jeg har læst om det.
    Der står, det er for hjertet og for højt blodtryk, men der advares mod brug, hvis hjertet ikke er stabiliseret. Jeg ville da tage en snak med lægen om det. Det må lægen jo vide om dit hjerte er.
    Mange hilsener.
  • Indstillinger
    Hej Rigmor

    Selo-zok er af Betablokker typen, som bruges mod forskellige kredsløbssygdomme, bl.a for højt blodtryk, men også som frekvensregulerende medicin hvor den nedsætter din puls så den bliver lidt langsommere.

    Jeg har selv i en årrække levet med Atrieflimren/flagren og har derfor taget Selo-Zok i et års tid. 50 mg. som dig, uden de store bivirkninger, selvom jeg som alle andre, naturligvis har det bedst med helt at undgå medicin, hvis det overhovedet er muligt!.

    Hvis du har episoder med atrieflimren i længere tid af gangen, må din hvilepuls helst ikke være over 100, da det vil kunne udtrætte/skade dit hjerte. Mange oplever at Selo-Zok'en giver lidt mere ro omkring hjertet og hvis det er ekstra-systoler (dobbeltslag) som udløser dine Atrieflimmeranfald, så kan en betablokker måske hjælpe til med at holde dig fri af anfald.
    Men Selo-Zok er som sagt frekvensregulerende (pulshastighed) og altså ikke rytmeregulerende og vil sikkert ikke i sig selv kunne holde dig i Sinusrytme hele tiden, derfor gives den oftest sammen med anden rytmeregulerende medicin, fx Digoxin, Tambocor o.l.

    Læs mere her: http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200201.htm

    Jeg tror nu ikke på at Selo-Zok er farlig for dig og dit hjerte, slet ikke i den lave dosis som du tager, mange mennesker tager op til 200 mg/dagligt!. Nogen oplever en stor almen træthed efter at være startet på Selo-Zok, kolde fødder og hænder er en anden gene - og en bivirkning man ikke skal overse er at den i enkelte tilfælde kan udløse en depression - men snak med din egen læge, han/hun bør kunne give dig en ordentlig vejledning.

    Held og lykke

    venlig hilsen
    Michael
  • Indstillinger
    Kære Debatvenner !

    Tusind tak for jeres svar. Jeg blev rigtig glad for at høre fra jer.Jeg har fået Selo-Zok for at regulere min hjerte rytme og for mit blodtryk.

    Jeg synes faktisk ,at jeg har det ret fint med dem
    føler ikke nogle bivirkninger...udover træthed
    og energiforladthed...hvilket er småting imod hvordan jeg har haft det. Mit blodtryk ligger nu på
    gennemsnitlig 133/74 med en hvilepuls på 60...synes det er utrolig flot...er sørme stolt.Kan stort set ikke mærke mit hjerte det spinder som et på 20 år...og jeg er 62...så jeg jubler.

    Grunden til at jeg blev lidt skræmt ar ...at en dame
    fortalte mig om at hendes læge havde talt negativt
    om Selo-Zok...og havde stoppet dem hos hende.
    Det er trodsalt kun fra midt i august at jeg har fået
    blodtryksmedicin...så jeg er endnu let at skræmme.

    Jeg fik Digoxin medens jeg lå på hjerteafdelingen
    men skulle ikke fortsætte med dem ...sagde overlægen.

    Kan kun sige at jeg har det fantastik nu.

    Mange hilsner fra Rigmor.
  • Indstillinger
    Hej, Rigmor.

    Det var da virkelig dejligt for dig. Så har du jo ingen "ko på isen"
    Den dame, du talte med, har så helt andre problemer.

    Jeg har en bror tilbage. Han får også en masse medicin og tåler den rimeligt. Han får mange slags. Kun en af tabletterne blev der alvorlige problemer med. Den tåler han kun en kvart af. Lægen har sagt det er i orden, han skal bare tage den smule, han kan tåle. Pillen er nødvendig. Han kan med det samme mærke, hvis ikke han tager den kvarte.

    Så nogle læger er helt klar over, at mennesker ikke er ens. Jeg tåler ikke mere medicin. Igen et spark til ham, der mener man sagtens kan leve med bivirkninger, han sparkede til mig.


    Og fra hjertenyt var der to unge forskere, som påstod, det var vores egen skyld blodtrykket steg. Det er da imod andre oplysninger.
    Man kunne lade være med at ryge. Man var for tyk o.s.v. Jeg har aldrig røget er ikke tyk o.s.v., derimod er hele min mors familie disponeret til at få for højt blodtryk.

    Jeg har skrevet til hjertenyt, men aldrig fået svar.
    Jeg er jo kun et menneske. Det drejer sig om andre ting.
    Som min mand siger: Der er penge og prestige i at skrive.


    Man har jo også talt om, at i fremtiden vil man kunne få medicin, som er afpasset til ens kemi.
    Gen-medicin. Hm, hm, jeg mener naturligvis, medicin afpasset til den enkelte.
Log in eller Registrér for at kommentere.