Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uvirkeligheds følelser

Redigeret 29 september, 2008, 05:09 i Angst
har I det tit??? synes jeg tit får uvirkeligheds følelser - og det er bare så ubehageligt.
før jeg tog paroxetin havde jeg aldrig uvirkeligheds følelser - det er jeg begyndt på nu hvor jeg spiser paroxetin....
Hvad kan man gøre for at de skal holde sig væk??
jeg har det rigtig godt med at tage paroxetin - har haft det godt,men ved ikke hvorfor jeg tit får uvirkeligheds følelser?
God søndag til jer ;o)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har ikke prøvet lykkepiller men har for år tilbage prøvet noget andet psykofarmaka, hvor jeg oplevede samme virkning. Jeg har ingen forslag til løsninger på dit problem - men måske en forklaring.

    Hensigten med psykofarmaka generelt er vel, at det skal dæmpe nogle ubehagelige følelser. Min erfaring er i høj grad, at når der lægges låg på nogle følelser, uanset om det er kemisk eller fordi man fortrænger etc., så kommer uvirkelighedsfølelsen. Jeg oplever, at det er følelserne, hvor ubehagelige de end er, der skaber virkeligheden.

    Du mærker, at du har fået det bedre af at tage pillerne. Det vil sige, at de følelser, der var årsagen til, at du tager medicin altså ikke plager dig længere. Så på den led har du fået det bedre. Men ingen roser uden torne. Prisen er så, at du får uvirkelighedsfølelsen i stedet for - for de følelser du ville af med, var en væsentlig del af din virkelighed. Når du lægger låg på de belastende følelser, så lægger du samtidigt låg på virkeligheden. To sider af samme sag.

    Jeg ser det sådan, at vi har alle følelser hos os, fordi de vil fortælle os noget, vi har brug for at vide. Når man tager medicin mod sine følelser, så bedøver man sindet og følelserne og prøver at gøre dem tavse i stedet for at lytte til dem. Derfor synes jeg, at det er en helt naturlig følge, at det har visse bivirkninger.

    Jeg ved godt, at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt med medicin. Det skal bare helst ikke stå alene, der må også noget terapi til, så man kan få talt om de følelsesmæssige problemer, der gør det nødvendigt at tage medicin.


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.